Het vrije vers

Voor en door plezierdichters

Met Forum, Vorm én Vent

Welkom, Gasten
Gebruikersnaam: Wachtwoord: Onthoud mij

Onderwerp: Kammewatse klaagzang

Kammewatse klaagzang 1 jaar 7 maanden geleden #1

• Musonius
  • Musonius's Profielfoto
  • Zeer gerenommeerd forumlid
  • Ontvangen bedankjes 169
Kammewatse klaagzang

In de groeven van verdriet
Zit een Kammewat te treuren
Luister naar zijn klaagzang niet
Want het kan je hart doen scheuren

O' dat Kammewats geween
doet geen enkel hart verharden
Het gaat dwars door merg en been
En het snijdt je ziel aan flarden

Hoe onpeilbaar is het leed
Van het volk der Kammewatten
Hiervan heeft geen snoeshaan weet
Want het valt niet te bevatten
't Wendt wel!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Kammewatse klaagzang 1 jaar 7 maanden geleden #2

• Musonius
  • Musonius's Profielfoto
Onder een ander bericht elders op het forum schrijft Frits Criens:
"In een bijdrage elders op deze site schrijft Musonius in een overigens aardig vers de volgende zin: Luister naar zijn klaagzang niet. 'Niet' staat natuurlijk ook niet op de juiste plaats. Hier is sprake van rijmdwang. Dichters van liedteksten die het niet zo nauw nemen met hun vak, bezondigen zich regelmatig aan dergelijke verhaspelingen als hun dat goed uitkomt. Lightversedichters zouden er zich verre van moeten houden naar mijn idee."

Nu ben ik ook zeker van mening dat elke dichter (niet alleen light-versedichters) rijmdwang dienen te mijden (tenzij dit natuurlijk bewust gedaan wordt met ook op een komisch effect). Als ik van rijmdwang beschuldigd wordt, is dit voor mij dan ook een reden om nog eens zeer kritisch mijn gedicht te herlezen.

De gewraakte zin is eenvoudig te wijzigen. Tenslotte is het rijmen op de door mij gekozen rijmklank zo moeilijk niet. Bijvoorbeeld:

- Dat je er haast vol van schiet
- Maal niet om zijn klaaglijk lied
- Wat een trieste aanblik biedt
- Je wordt naar als je het ziet
- Hoedt u voor die zielenpiet

Echter, ook na een aantal malen herlezen, ontwaar ik geen rijmdwang. Rijmdwang is in mijn ogen een versregel die ernstig geforceerd is om het maar te laten rijmen. Ik denk bijvoorbeeld aan Seth Gaaikema die 'fascisme' laat rijmen op 'Hopelijk, ik vergis me'.
Wellicht klinkt 'Luister niet naar zijn klaagzang' Frits natuurlijker in de oren, maar ik koos niet alleen vanwege het rijm voor de constructie 'Luister naar zijn klaagzang niet'; het heeft iets kinderlijks en door 'niet' achteraan te plaatsen komt het als een onverwachte wending en liggen zowel op 'Luister' en op 'niet' de hoofdklemtonen. Fout is deze constructie naar mijn mening niet. Zinnen als 'Ga op deze aanbiedingen niet in!' 'Solliciteer naar deze functie niet!' 'Rij na het drinken van alcohol niet!' kunnen - taalkundig en grammaticaal - in mijn ogen en oren net zo goed als 'Ga niet in op deze aanbiedingen!' 'Solliciteer niet naar deze functie!' 'Rij niet na het drinken van alcohol!'

Aangezien Frits zeer stellig is in zijn kritiek ("'Niet' staat NATUURLIJK ook NIET op de juiste plaats."), begin ik aan mijzelf te twijfelen en vraag ik mij af of een plotselinge aanval van rijmdwangblindheid mij getroffen heeft. Gaarne jullie reactie.
't Wendt wel!
Laatst bewerkt: 1 jaar 7 maanden geleden door Musonius.

Kammewatse klaagzang 1 jaar 7 maanden geleden #3

• Hanny van Alphen
  • Hanny van Alphen's Profielfoto
  • Forumgod
  • Ontvangen bedankjes 338
Moeilijk hoor Musonius,

Ik heb de neiging om met Frits mee te gaan. Het woordje naar in de regel geeft mij dat idee.

Luister niet naar die muziek klinkt logischer dan luister naar die muziek niet.

Het is wat anders wanneer luisteren wordt vervangen door beluisteren. Dan ben je het naar-woordje kwijt.

beluister zijn klaagzang niet

Kammewatse klaagzang 1 jaar 7 maanden geleden #4

Voor wat het waard is: De plaats van 'niet' in 'Luister naar zijn klaagzang niet' was me opgevallen, maar ik vind het niet zo storend als Frits het vindt. Misschien omdat ik al liedjes-zingend ben opgegroeid? Who knows.

Bij mij was het eerder de inhoud waar ik wat bedenkingen bij had.

1) Het is een nonsensgedicht, prima. Maar strofe 2 herhaalt strofe 1, er komt geen nieuwe informatie. En dat is bij een nonsensgedicht een beetje saai. Die strofe mag er wat mij betreft uit.

In de derde strofe gaat het opeens over het volk, zonder logische overgang. Als je in de eerste strofe in r.2, 3 ook mv zou gebruiken, dan volgt de derde strofe (nu als tweede) er logisch op.

2) Komt Kammewat van 't Kan me wat? Waarom is die dan droevig? Toch eerder onverschillig?
Laatst bewerkt: 1 jaar 7 maanden geleden door Hendrikje de Koning. Reden: suggestie weggehaald

Kammewatse klaagzang 1 jaar 7 maanden geleden #5

• Bas Boekelo
  • Bas Boekelo's Profielfoto
  • Forumgod
  • Ontvangen bedankjes 671
Wat betreft de door Frits gewraakte zin ben ik het met hem eens.

Kammewatse klaagzang 1 jaar 7 maanden geleden #6

• Inge Boulonois
  • Inge Boulonois's Profielfoto
  • Forumgod
  • Ontvangen bedankjes 821
Luister naar zijn klaagzang niet versus Luister niet naar zijn klaagzang
Ik moet Frits gelijk geven. Dat je nu bij her- en herlezing denkt dat het goed is, komt vaak voor - de fout lijkt dan op te lossen.

Mij heeft die zin in jouw vers niet gestoord, omdat ik weet dat je troubadour bent, liedjeszanger.
(Mogelijk heb je in de Haagse Bodega wel een paar gedichten sec voorgedragen, maar dat herinner ik me niet meer.) Op je site zie ik dat jij je afficheert als dichter-zanger, niet als zanger-dichter dus veronderstel ik dat het zingen zwaarder weegt. En bij liedjes spelen andere factoren een rol dan bij geschreven gedichten. Daar kan het soms gewenst zijn om andere accentueringen aan te brengen.

Ik weet niet of je het gezien hebt, maar helemaal onderaan de index van het forum staat de rubriek Plaats je liedtekst. Misschien was het beter geweest als je de Kammewatse klaagzang daar had gezet...
www.ingeboulonois.nl

Een dichter is een beeldhouwer die muziek schildert - C. Schouwenaars

Kammewatse klaagzang 1 jaar 7 maanden geleden #7

• Inge Boulonois
  • Inge Boulonois's Profielfoto
  • Forumgod
  • Ontvangen bedankjes 821
Ik vraag me af, Musonius, waarom de stijlfiguur van de apostrof, i.e. O, gevolgd wordt door het weglatingsteken ' (ook een apostrof). Opzet of typefout?
www.ingeboulonois.nl

Een dichter is een beeldhouwer die muziek schildert - C. Schouwenaars
Laatst bewerkt: 1 jaar 7 maanden geleden door Inge Boulonois. Reden: aanvulling

Kammewatse klaagzang 1 jaar 7 maanden geleden #8

• Musonius
  • Musonius's Profielfoto
Hendrikje de Koning schreef :
[...]
Het is een nonsensgedicht, prima. Maar strofe 2 herhaalt strofe 1, er komt geen nieuwe informatie. En dat is bij een nonsensgedicht een beetje saai. Die strofe mag er wat mij betreft uit.

In de derde strofe gaat het opeens over het volk, zonder logische overgang. Als je in de eerste strofe in r.2, 3 ook mv zou gebruiken, dan volgt de derde strofe (nu als tweede) er logisch op.?

Klopt, het is maar opvulsel. Ik kan het beter weglaten.
Inge Boulonois schreef :
Ik vraag me af, Musonius, waarom de stijlfiguur van de apostrof, i.e. O, gevolgd wordt door het weglatingsteken ' (ook een apostrof). Opzet of typefout?

Geen idee waar dit vandaan komt. Het is een automatisme van mij. Volgens mij heb ik deze gewoonte van iets of iemand overgenomen. Er zit geen gedachte achter.
't Wendt wel!
Tijd voor maken pagina: 0.186 seconden

Log in

Gebruikersnaam en wachtwoord:

Forum (recent...)

Uit het archief

Koop koop koop