Het vrije vers

Voor en door plezierdichters

Met Forum, Vorm én Vent

Welkom, Gasten
Gebruikersnaam: Wachtwoord: Onthoud mij

Onderwerp: Eden

Eden 6 maanden 2 dagen geleden #1

• Wilbert_S
  • Wilbert_S's Profielfoto
  • Nieuwkomer
  • Ontvangen bedankjes 1
Beste leden,

Onlangs heb ik weer opgepakt wat ik in mijn jonge jaren graag heb gedaan. Namelijk dingen van me afschrijven, liefst een beetje mooi. Iemand tipte me op het bestaan van deze site en na het lezen van de versvormen hier kwam ik tot de conclusie dat ik er helemaal niets van weet en ik ook niet 'correct' versjes schrijft volgens mij. Heb mijn best gedaan het volgende schrijfsel onder te brengen in de juiste categorie, maar het voldoet zelfs niet aan kruisrijm omdat die blijkbaar uit 14 regels bestaan. Ik waag het toch om het hier neer te zetten, in de hoop wat te leren en te horen wat anderen van mijn schrijfsels vinden.

Eden

Neem ons mee in hard verlangen.
Doe ons snakken naar de rauwe lust.
Laat ons vrijen, zeven gangen.
Aan een stuk door, zonder rust.

Maak ons schuldig aan lichte zeden.
Waar men schande over spreekt.
We kunnen leven zonder schaamte,
Zelfs als je vader anders preekt.

Laat ons vieren, nachten lang,
De beesten die wij allen zijn.
We hebben God nu niet nodig,
Nemen genoegen met zijn wijn.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Eden 6 maanden 2 dagen geleden #2

• Bas Boekelo
  • Bas Boekelo's Profielfoto
  • Forumgod
  • Ontvangen bedankjes 671
Beste Wilbert, wat wil je weten? De term ‘gekruist rijm’ heb je verkeerd begrepen. Je kunt een kwatrijn ( =vier regels ) als volgt rijmen; aabb = gepaard rijm, abab= gekruist rijm, en abba= omarmend rijm. Voor vaste vormen zijn er andere/meer mogelijkheden.
Ik heb je tekst verdeeld in z.g. versvoeten. De versvoet in het eerste kwatrijn is de Trochee. We tellen dan
EEn- twee, EEN twee, enzovoort. De tweede regel heeft een lettergreep te veel. Tip terzijde ; aan één stuk door, )

Neem ons | mee in | hard verlangen.
Doe ons | snakken | naar de | rauwe lust.
Laat ons |vrijen, | zeven | gangen.
Aan een | stuk door, | zonder rust.

Maak ons | schuldig | aan lich- te | zeden. ( Lettergreep te veel.)
Waar men | schande | over | spreekt.

We kun | nen le |ven zon |der schaamte, Hier lees ik de Jambe, één- TWEE, één- TWEE enz.

Zelfs als je vader anders preekt. ( lettergreep te veel )

Het derde kwatrijn begrijp je nu ook, neem ik aan.

Laat ons vieren, nachten lang,
De bees ten die wij allen zijn.
We heb ben God nu niet nodig,
Ne men genoegen met zijn wijn.

Maar we gaan uit van een gedicht in de zelfde versvoet.

Succes.
Laatst bewerkt: 6 maanden 2 dagen geleden door Bas Boekelo.
Bedankt door: Wilbert_S

Eden 6 maanden 2 dagen geleden #3

Hoi Wilbert, leuk dat je meedoet. Ik vind dat Bas al heel wat nuttige aanwijzingen heeft gegeven, dus laat het daar even bij. Wilde je toch laten weten dat ik je vers gelezen heb!

Eden 6 maanden 2 dagen geleden #4

• Wilbert_S
  • Nieuwkomer
  • Ontvangen bedankjes 1
Dank jullie, zowel om te laten weten dat het gelezen is en in het bijzonder Bas, voor het ontleden. Dat zijn nu precies de soort dingen die ik wilde weten, want ik heb 0 kennis over jargon en regels van al die versvormen. Sterker nog, ik wist niet dat ze bestonden. Dus ik hoop me daar toch wat meer eigen in te maken, maar als je niet weet wat niet klopt is het lastig er rekening mee houden. De derde kwatrijn begrijp ik nu volgens mij ook. In hoeverre is een lettergreep verschil trouwens 'not done'? Moet het echt hetzelfde aantal zijn, of is daar toch een bepaalde vrijheid. Ben na deze tips wat kwatrijnen gaan lezen en zie dat dit vaker voorkomt, vandaar de vraag.
Laatst bewerkt: 6 maanden 2 dagen geleden door Wilbert_S.

Eden 6 maanden 2 dagen geleden #5

Wilbert, je mag als dichter natuurlijk alle vrijheid nemen met welke vorm dan ook.

Echter, als je voor jezelf bepaalt dat een gedicht een, ik noem maar wat, een ollekebolleke of een tripel is, dan moet het echt voldoen aan de eisen die ervoor gelden. Inclusief het correcte aantal lettergrepen*. Zeker op deze site. Wat op deze site daarnaast nog geldt, is dat het light verse moet zijn, met andere woorden: Het moet iets luchtigs hebben of er moet een grap in zitten. Medeforumleden: vul aan of verbeter als het niet klopt, a.u.b.

* Uitzonderingen zijn woorden als "verschrikkelijk" of "pyjama" waarbij je de keuze hebt om ze als vier resp. drie lettergrepen te laten tellen, of als drie en twee (verschik'lijk, pjama).

"Woortmeijers versvormen" is een site waar alle vormen keurig uit de doeken worden gedaan. Zie link daarnaar in de rechtse kolom helemaal onderaan. Ook de tabjes bovenaan "Verzen", "Vormen" en "Light Verse" geven allerlei ter zake doende informatie. Alhoewel je bij de laatste het risico loopt na het lezen met nog meer vraagtekens achter te blijven.

Ik zou zeggen, denkend aan toen ik zelf begon met vormvast te dichten (nu bijna drie jaar geleden): Begin met korte vormen die je aanspreken. Bijv. kwatrijn (kun je veel kanten mee op), alexandrijn, ollekebolleke, snelsonnet. (Op deze site wordt heel verschillend gedacht over de limerick, dus als je die kiest, krijg je geheid allerlei commentaar dat niet specifiek op jouw versje zal slaan.)

Ten slotte, wat mij in het begin vaak heeft geholpen is om te werken met een tabel, zodat ik zeker wist dat ik in het juiste metrum bleef. Bijv. bij een kwatrijn in jambische pentameter (taDA x 5), de bouwsteen van het onvolprezen sonnet, begon ik op een lege pagina met een tabel met zes kolommen en vijf rijen. In de eerste rij staat 5x taDA. De tweede rij is de eerste regel van het kwatrijn, waarbij elke cel twee lettergrepen bevat die horen bij het patroon taDA. In de 6e kolom staat het gekozen rijmschema van boven naar beneden, bijv. ABBA. Zie de tabel in de bijlage als de uitleg te vaag is.

't Klinkt als een keurslijf en dat is het ook, maar zo voorkom je wel dat je fouten maakt die geoefende lezers er meteen uithalen.

Succes!

Bijlage:

Bestandsnaam: Rijmschema.pdf
Bestandsgrootte:9 KB
Laatst bewerkt: 6 maanden 2 dagen geleden door Hendrikje de Koning.

Eden 6 maanden 2 dagen geleden #6

• Louise
  • Louise's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gedreven forumlid
  • Ontvangen bedankjes 99
Mijn aanvulling op Hendrikje (hulde Hendrikje dat je onvermoeibaar tips blijft geven):
- de grap aan het eind moet er in zitten
- spit deze site en discussies door, er worden herhaaldelijk dezelfde tips gegeven (die ik nu ook herhaal) en duscussies gevoerd;
- als je denkt 'waar hebben ze het toch over?' :), schaf Jaap Bakker Nederlands Rijmwoordenboek aan, daar staat een overzichtelijke dichtgids in en/of zoek moeilijke termen op;
- lees je gedichten herhaaldelijk hardop, je hoort vanzelf waar je van nature de hoofdklemtoon legt
bv AAN een | stuk door, | zonder rust lees ik als Aan EEN| stuk door, | zonder rust.
- laat je vers rusten en lees hem later nog een keer, sta je er nog steeds achter? Herhaal dit continu.
- van slechte verzen plaatsen leer je het meest, want daar kom commentaar op
- beginnen met korte vormen, ok, maar Ollebolleke en Limerick zijn mi juist de moeilijkste

Dit zijn de dingen die ik heb gedaan. Ik ben nu bijna een jaar actief op deze site.

gr, Louise

Eden 6 maanden 2 dagen geleden #7

• Bas Boekelo
  • Bas Boekelo's Profielfoto
  • Forumgod
  • Ontvangen bedankjes 671
Het tweevoudig metrum is simpel links-rechts-links-rechts, of rechts-links-rechts-links. Als je schrijft ; 'links- rechts-en-links -rechts ' klopt het metrum niet.

Eden 6 maanden 1 dag geleden #8

• Wilbert_S
  • Nieuwkomer
  • Ontvangen bedankjes 1
Dank jullie allen! Dat is heel veel informatie en heel veel goede tips. Ik had toen ik het versje plaatste nog niet in de gaten dat wat een light verse is, maar inmiddels ben ik al iets meer ingelezen. Het doet bijna geen eer aan de uitgebreide reacties die ik heb gekregen, maar er zitten zo veel goede aanknopingspunten tussen dat ik wel even vooruit kan geloof ik!

Ik zal me alle tips aantrekken en ondanks dat ik stiekem van dat verfoeilijke poëzie-achtige werk schrijf, zie ik hier toch wel een leuke uitdaging om met iets luchtigers me de vele vormen, regels en kaders meer eigen te maken. Kortom, ik ga er mee aan de slag en hoop in de toekomst hier wat vaker te mogen bijdragen en wie weet, nog wel eens een lach op iemands gezicht toveren.

In elk geval allemaal hartelijk dank!
Laatst bewerkt: 6 maanden 1 dag geleden door Wilbert_S.
Bedankt door: Hendrikje de Koning
Tijd voor maken pagina: 0.297 seconden

Log in

Gebruikersnaam en wachtwoord:

Forum (recent...)

Uit het archief

Supermarkttaferelen

Ze heeft daar naast de ingang postgevat
en ik ontkom er niet aan haar te groeten.
Heeft zij verloren of nooit iets gehad?
Ze heeft daar naast de ingang postgevat.
Ik hoef het niet te weten, hoe of wat,
waarom zij in dit leven zo moet boeten.
Ze heeft daar naast de ingang postgevat
en ik ontkom er niet aan haar te groeten.

Koop koop koop