Daar gaan we

:
De meeste regels passen in een viervoetige jambe, dus dat zou je dan overal moeten aanhouden. Je kunt ook kiezen voor een vijfvoetige jambe. Dat geeft wat meer speelruimte om "metrumgaten" op te vullen. Maar vier voeten vind ik hier ook wel mooi, overigens, het geeft het vers wel wat snelheid en kortheid die goed bij de inhoud past. Maar er is hier geen regel voor, kies wat je zelf het beste vindt en doe dat dan overal.
De twee laatste regels kunnen dan bijvoorbeeld worden:
"Zei hij: ‘Nu ik je in twee stukken deel,
Hou ik nog steeds van jou, maar half zoveel.’
Dat loopt beter. Je kunt ook voordat je gaat publiceren, nog even het vers hardop voorlezen en op je vingers gaan natellen of alle regels een gelijk aantal versvoeten hebben. Dan hoor je ook meteen waar het metrum niet goed loopt. Zo mis je aan het begin van regel 1 een onbeklemtoonde lettergreep; in regel 2 valt de klemtoom bij "sprake" op de laatste lettergreep en die antimetrie vind ik niet zo mooi. En zo kun je elke regel even bij langs, wat woorden verplaatsen, een synoniem te kiezen die beter in het ritme past, of de regel opvullen.
Het rijkrijm in regel 3/4 zou je kunnen oplossen door voor "vroeger" een synoniem te kiezen, bijvoorbeeld "eerder". Maar je kunt natuurlijk ook een ander rijmwoord op "vroeger" verzinnen.
Veel succes,
Jaap