Ik vind de tripel een heel leuke vorm, mede omdat-ie zo kort en bondig is.
"Het bestaat uit drie kwatrijnen, metrum bij voorkeur amfibrachys.
Elke kwatrijn eindigt met hetzelfde woord in een andere betekenis (Dit woord noemen we tripelwoord. Het tripelwoord is vr. of onz.). De eerste regel van het eerste kwatrijn is ook de eerste regel van de andere twee kwatrijnen. Die openingsregel noemt drie elementen, elk der elementen staat éénmaal op rijmpositie."
Een leuke klus. Op het moment dat er gedubbeld of getripeld wordt, verliest de vorm m.i. aan kracht. Dan wordt het meer een kunstje om de vorm; wat inhoud betreft is het dan lastiger te volgen (vind ik). De oorspronkelijk tripel daarentegen nodigt uit tot een perfecte balans tussen vorm/inhoud.
Rene, je vraagt om nog meer feedback. Hierbij het volgende wat betreft de tripel "Uit het juiste hout". Het is maar de ervaring van een lezer, dus blijf het in perspectief zien
- Ik begrijp de drie betekenissen van latten niet. Ik ken er maar eentje: het mv van lat. Moet ik als lezer bij light verse er een woordenboek bij pakken?
- goesting betekent toch zin, als in zin in? Als dat zo is, dan begrijp ik de overgang tussen regel 2 en 3 niet. Ook snap ik de keuze voor het woord "Al" (r.4) niet. Dat lijkt op een tegenstelling te duiden, maar welke?
- r.6 Klemtoon op "mijn" doet vermoeden dat er ook een "haar" of "onze" o.i.d. is. Dat ben ik niet tegengekomen.
- r.10 Welke pret? De verteller heeft alleen gezegd dat hij/zij voorlopig niet thuis komt. Wat hij/zij heeft gedaan, is niet bekend.
Kortom, ik lees het met opgetrokken wenkbrouwen. Ik zou het graag begrijpen. De amfibrachys leest lekker weg, maar de clou ontgaat me. Help!