Welkom, Gasten
Gebruikersnaam: Wachtwoord: Onthoud mij

Onderwerp: Big Brother (nonapel of kwadraattripel)

Big Brother (nonapel of kwadraattripel) 27 mei 2023 19:45 #1

• Jaap Bakker
  • Jaap Bakker's Profielfoto
  • Forumgod
  • Ontvangen bedankjes 1999
Een L en een H en een G en een B en een T en een I en een Q en een A en een Plus
verzamelden zich ten kantore van RTL5 met hun koffers, benevens aanvullende tassen.
Vanwege de modernisering en herprofilering mocht deze keer nu eens geen cis in de bus
Het grote Big-Brotherhuis stond in de Alpen, dus verifieerden regie-assistenten de passen.

De Plus en de L en de H en de G en de B en de T en de I en de Q en de A
vertrokken blijmoedig en zaten al zingend wel duizend refreinen vol potjes met vet te verbrassen.
Ook hoorden de crewmembers allerlei mopjes; en smijtwerk met cola en chipszakjes volgde weldra.
Het "Wij-zijn-er-bijna" werd luidkeels gezongen toen iemand riep: "Kijk: de Sint-Bernhard, de Koning der passen!"

De A en de Plus en de L en de H en de G en de B en de T en de I en de Q
verlieten de bus en bekeken de weiden met (Milka- en Almhofreclames en) geurige grassen.
De één zocht zijn kamer, de ander het zwembad een derde was juist weer nieuwsgieriger naar het menu.
Het was een fantastische accommodatie, al was het niet groot: in kwadraat slechts een hondertal passen.

Het groepje met Q , A , Plus, L, H, G, B en daarnaast nog de T, en ook niet te vergeten de I
vervoegde zich snel bij het Brotherbestuur voor een briefing, die leidde tot fronsen en grote grimassen.
De zender voor mannen zocht na de kritiek op hun heterofiele profiel naar wat nieuwe magie:
De Mol kwam met "goede ideeën, vernieuwend zelfs, klaar om nu toe te gaan passen".

De I en de Q en de A en de Plus en de L en de H en de G en de B en de T
ontvingen de opdracht zich vaak te vertonen in stoute kledij bij het zwembad of op de matrassen.
De kijker wou immers een fastfooddiner met wat varieté in de zin van wat gay en wat play
en allerlei "wookse nuances", hoewel eigentijds, vond De Mol op de keper beschouwd niet zo passen.

De T, I Q, A en de Plus en de L en de H en de G en dan last but not least ook de B
vermaakten zich prima, maar droegen vanwege de bittere alpenkou steevast hun duffelse jassen.
Het zwembad was ook niet aanlokkelijk, liever begon men genegenen na het ontbijt met Yathzee.
Te koud was het zeker voor seks en versieren, voor allerlei poes-, of nog ergere vormen van passen.

De B, noch de T, noch de I, noch de Q, noch de A, noch de Plus, noch de L, noch de H, noch de G
bekommerden zich om de kijkers die volgens verwachting op andere spelletjes zaten te vlassen.
Het was een genoeglijke boel, maar de kijkcijfers gleden al snel met een afdalingsvaart naar benee,
zodat er steeds weer een gesprek werd geregeld waarin hen verteld werd om goed op hun tellen te passen.

Het monsterverbond van de genders te weten, de G, B, T, I , Q, Plus, L en dan ook nog de H
besloot om tenslotte protest in te dienen; dit vunzige varkentje moest toch eens nodig gewassen.
De Mol stelde voor om tenminste dan strip te gaan pokeren, echter ook dat was hun eer wel te na.
En toen hij de inzet verdubbelde, was het voor iedereen klaar als een klontje om hiervoor te passen.

De H en de G en de B en de T en de I en de Q en de A en de Plus en de L
verlieten gedwongen het Brotherhuis, immers het chronische dobbelen spekte maar amper de kassen.
Vermoeid, maar verrijkt ging eenieder zijns weegs met blijmoedig gelach en dat was dan het eind van het spel.
Het is aan de identiteitsfilosofen van RTL5 om hier nogmaals een mouw aan te passen.
Laatst bewerkt: 29 mei 2023 11:22 door Jaap Bakker.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Big Brother (nonapel of kwadraattripel) 27 mei 2023 19:49 #2

• Jaap Bakker
  • Forumgod
Naar aanleiding van de kwarpel en bikwarpel van Wim, merkte ik op dat de 9x9 een leuke uitdaging zou zijn. Dat gaat dan broeien en na een hoop gepuzzel ontstond deze nonapel of kwadraattripel.
Zonder de deskundige, precieze en geduldige hulp van de zeer gewaardeerde meelezer René, was het niet half zo mooi geworden. Dank aan René dus. Het was te moeilijk om zijn naam als acrostichon mee te nemen in dit nonapel.
Bezint u terdege aleer u begint aan een negenvoetige amfibrachys! Erg lastig.

Een leuke long read voor het weekend. Veel leesplezier.
Laatst bewerkt: 27 mei 2023 19:53 door Jaap Bakker.
Bedankt door: René Turk

Big Brother (nonapel of kwadraattripel) 27 mei 2023 20:42 #3

Jeetje, wat een werk moet dat geweest zijn, Jaap. Petje af, hoor!

Groeten,
Riet
Bedankt door: Jaap Bakker

Big Brother (nonapel of kwadraattripel) 27 mei 2023 21:15 #4

• John de Rooy
  • John de Rooy's Profielfoto
  • Forumgod
  • Ontvangen bedankjes 1635
Jaap,

Deze moet ik een fiks aantal keer lezen.
Onvoorstelbaar brilliant, ook een beetje gek :)
Zeer gewaardeerd.

Met groet,

John

Big Brother (nonapel of kwadraattripel) 27 mei 2023 22:25 #5

• Wim Meyles
  • Wim Meyles's Profielfoto
  • Forumgod
  • taalhumorist
  • Ontvangen bedankjes 5582
Ha Jaap,

Jij gaat ook geen uitdaging uit de weg!
Morgen ga ik er eens rustig naar kijken.
Maar ik stel nu al voor om de benaming ‘tripel’ te veranderen in ‘tripeltje’ :)

Hartelijke groet,
Wim
www.wimmeyles.nl

Nieuwste boek: Vrolijk en vilein (light verse, 2024)
Laatst bewerkt: 27 mei 2023 22:26 door Wim Meyles.

Big Brother (nonapel of kwadraattripel) 28 mei 2023 00:39 #6

• Remko Koplamp
  • Remko Koplamp's Profielfoto
  • Forumgod
  • Ontvangen bedankjes 1697
Zo...!Een heel karwei moet dat geweest zijn. Ook van mij petje af.
Wat de 'passen' betreft moest ik meteen terugdenken aan een ouder werkje van mij.
Zie hier

Big Brother (nonapel of kwadraattripel) 28 mei 2023 06:47 #7

• Jaap Bakker
  • Forumgod
Dank jullie wel voor de reacties. Het was inderdaad een werkje, en zeker niet binnen een paar dagen klaar.
Remko, ik wist uiteraard wel dat je die dubbele tripel had geschreven, maar wat het slotwoord was, wist ik niet meer. Het vinden van zoveel betekenissen is één van de grote moeilijkheden waar ik ook bijna tot het eind toe mee geworsteld heb. Omdat ik drie jaar geleden al eens een driedubbele tripel had geschreven, durfde ik de uitdaging wel aan. Ik zat eerst met een ander slowoord, maar dat bood niet genoeg mogelijkheden. Bij "passen" moest het volgens Van Dale lukken, maar ook daar vond ik bepaalde betekenissen nogal op elkaar lijken. Gelukkig kreeg ik halverwege nog de inval van "toepassen" en toen het al aardig tegen het eindje liep, kreeg ik de inval van de woordspeling met "poespas". Maar dat vergde inderdaad een hoop zoek- en denkwerk. Ik heb de oefening ook wel een keertje aan de kant gelegd om er niet helemaal in te verzanden.
Vervolgens zit je dan nog met die negenvoeter en dat is ook lastig. Zeker omdat de cadans zo vast in je hoofd zit dat je het gevaar loopt dat je metrum gaat inlezen. Het gebruik van lange woorden geeft wat robuustheid aan de zinnen. Maar René is gelukkig ook heel kritisch geweest. Ik was met René in gesprek over een ander vers en heb hem af en toe wat kladversies toegestuurd. Dat werkt ook wel motiverend, moet ik zeggen, want naast het hebben van een goed idee en een broodnodige administratie van rijm en betekenissen, is het erg prettig om zo van gedachten te wisselen en ook gewoon suggesties over te nemen waar je zelf niet helemaal uitkomt. Bovendien weet iemand waar je mee bezig bent, zodat de drempel om ermee te stoppen wat hoger ligt. De beginregel van strofe 8 is wat stotterig, maar die kan ik eventueel nog terugveranderen in een gewone opsomming.
Groet,
Jaap
Laatst bewerkt: 28 mei 2023 06:47 door Jaap Bakker.

Big Brother (nonapel of kwadraattripel) 28 mei 2023 07:04 #8

Wauw. Technisch verbluffend en dan ook nog een grappig verhaal vertellen. En door de ongebruikelijke regellengte en gebruik van de amfibrachys leest het bijna als proza. Razend knap.

Big Brother (nonapel of kwadraattripel) 28 mei 2023 10:33 #9

• Wim Meyles
  • Wim Meyles's Profielfoto
  • Forumgod
  • taalhumorist
  • Ontvangen bedankjes 5582
Magistraal, Jaap! Klinkt als een klok, loopt als een trein. Mooi woordgebruik ook.

Hartelijke groet,
Wim
www.wimmeyles.nl

Nieuwste boek: Vrolijk en vilein (light verse, 2024)

Big Brother (nonapel of kwadraattripel) 28 mei 2023 17:22 #10

• Steven van der Burg
  • Steven van der Burg's Profielfoto
  • Gedreven forumlid
  • De rijmende rijder
  • Ontvangen bedankjes 237
Wat Christiaan zegt... Ik kan er zelf zo snel geen woorden voor vinden.

Big Brother (nonapel of kwadraattripel) 29 mei 2023 22:16 #11

• inge
  • inge's Profielfoto
  • Redactielid
  • Redactielid Het Vrije Vers
  • Ontvangen bedankjes 249

Sapperdekrakepit, Jaap!
Tijd voor maken pagina: 0.210 seconden

Log in

Gebruikersnaam en wachtwoord:

Zoeken

Forum Recent

Uit het archief

Bloem revisited (Tilburgs sonnet)

ik vind er niet veel aan, dat vers van Bloem
met flut rime riche als 'wegen' en 'bewegen'
"natuur is voor tevredenen en legen"?
u snapt wel dat ik 'legen' rijmdwang noem

enfin, ik wilde onlangs na het lezen
met eigen ogen even gadeslaan
waar hij "domweg gelukkig" liep te wezen

goedkope winkelnering en een markt
veel stoffen, snuisterijtjes en blabla
op elke hoek een fietsverkeersinfarct

(en dan die laatste heffing, die ik háát
ik vroeg het voor de zekerheid nog na
maar niemand noemt het hier de Dapperstráát)

de Dapperstraat, ik vind er niet veel aan