Welkom, Gasten
Gebruikersnaam: Wachtwoord: Onthoud mij

Onderwerp: Murder on the Orient Express (kwadraattripel)

Murder on the Orient Express (kwadraattripel) 30 apr 2024 16:47 #1

• Jaap Bakker
  • Jaap Bakker's Profielfoto
  • Forumgod
  • Ontvangen bedankjes 1999

Foto: Copilot

Een pa en een moe en een zoon en zijn maat en een neef en een nicht en een oom en een zus en haar broer
besloten om samen naar Constantinopel te reizen vanwege de constante stroom aan stressoren.
Op zoek naar de post-Byzantijnse folklore verkozen de negen een passend vakantievervoer
door via Parijs over Wenen en dwars door de Balkan naar übertoeristisch Turkije te sporen.

De moe en de zoon en zijn maat en de neef en de nicht en de oom en de zus en haar broer en de pa
bespraken het arrangement (dat bestond uit de reis en volledig pension) nogal ruim van tevoren.
Aldus had eenieder (dat zou je haast zeggen) voldoende de tijd om zich voor te bereiden, maar ja…
zoals te verwachten viel, stond dit gezelschap in Zwolle te posten bij negen verschillende sporen.

De zoon en zijn maat en de neef en de nicht en de oom en de zus en haar broer en de pa en de moe
herstelden al bellend en rennend de orde en zo bleef hen daar geen minuutje vertraging beschoren
en na de omhelzingen stapten de avonturiers in de trein en vergaten al snel het gedoe.
Neeflief liep vol ongeduld spoorslags naar voren omdat hij de treinmachinist nog wat aan wilde sporen

De maat en de nicht (zonder neef) en de oom en de zus en haar broer en de pa en de moe en de zoon
besloten de neef achterna te gaan: Moedertjelief, wat een gruwelijk krijsen bereikte hun oren!
Ze troffen hem aan bij een lijk op de grond en de hoofdconducteur schreeuwde hard in een mobilofoon
en pa riep gestrest: "Geen paniek allemaal, ik ben boa geweest, dus ik ga wel op zoek naar de sporen!"

De neef en de nicht en de oom en de zus en haar broer en de moe en de pa en de zoon en zijn maat
beschouwden (koelbloedig, spontaan en daadkrachtig) de locus delicti en zagen de doodsoorzaak gloren.
Zij roken een weeïge knolamanietlucht, de groene waarschijnlijk (de slotsom na luttel beraad,
want binnen de nobele mycologiewetenschappen verdienden de negen, zo bleek wel, hun sporen).

De nicht en de oom en de zus en haar broer en de pa en de moe en de zoon en de vriend en de neef
bespraken de wildste scenario's, speurden naar tekens en hints en benoemden fictieve actoren,
waarin ze dusdanig verwikkeld geraakten dat niemand zich afvroeg waar ex-boa pa nou toch bleef.
Want paps was vertrokken en volgde behoedzaam al jodium druppend, het blauwige spoor van de sporen.

De oom en de zus en haar broer (zonder pa) en de moe en de zoon en de vriend en de neef en de nicht
verlustigden zich in hun intelligentie (zo worden toch immers complottheorieën geboren?).
Ze checkten intriges uit boeken van King en van Poe en van Christie: de misdaadauteurs van gewicht.
Hun puzzel geleek wel een mengpaneel met een verwerkingsvermogen van enkele duizenden sporen

De zus en haar broer (zonder pa) en de moe en de zoon en de vriend en de neef en de nicht en de oom
verdeden hun tijd met de gekste suggesties en waren al kletsend de realiteit wat verloren.
Terwijl onze speurneus, het sporenspoor volgend, de killer in zicht kreeg, verdampte meteen ook zijn droom:
de dader sprong juist uit de trein en klom snel op een paard dat gereed stond en gaf die meteen ook de sporen.

De broer en de pa en de moe en de zoon en de vriend en de neef en de nicht en de oom en de zus
vertelden in Istanboel aangeland, vreemde en vage verhalen bij al hun politieverhoren.
De Turkse agenten "verheugden" zich zichtbaar ontdaan in een volgende dode, de roemruchte mus
zodat zij al snel de gevolgtrekking maakten dat van dit toeristengezelschap echt níemand wou sporen.
Bijlagen:
Laatst bewerkt: 03 mei 2024 06:45 door Jaap Bakker. Reden: Beginregels aangepast naar aanleiding van de opmerking van Remko
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Murder on the Orient Express (kwadraattripel) 30 apr 2024 16:49 #2

• Jaap Bakker
  • Forumgod
Een long read voor de meivakantie. Dank aan René die de rol van het nare mannetje op zich nam als tegenlezer. Veel leesplezier.
Namens de commissie ter bevordering van de kwadraattripel.
Bedankt door: René Turk

Murder on the Orient Express (kwadraattripel) 30 apr 2024 17:20 #3

• Maarten van Petersen
  • Maarten van Petersen's Profielfoto
  • Forumgod
  • Plezierdichter sinds 1983
  • Ontvangen bedankjes 2460
Briljant Jaap!
Hardop gelachen. En nog wel in mijn geliefde amfibrachys. Dat doet Agatha Christie je niet na. En niemand eigenlijk.
Ik wou eerst zeggen: applaus. Maar dit verdient wel een staande ovatie.

Met lof, Maarten
NU 2 co-creatie topobundels: www.bravenewbooks.nl/tourdehenk
Laatst bewerkt: 01 mei 2024 01:17 door Maarten van Petersen.

Murder on the Orient Express (kwadraattripel) 30 apr 2024 18:47 #4

• JW Goedhart
  • JW Goedhart's Profielfoto
  • Zeer gerenommeerd forumlid
  • Ontvangen bedankjes 657
Heel knap! Leest als een trein!

Murder on the Orient Express (kwadraattripel) 30 apr 2024 19:01 #5

Prachtige tour de force weer.
Door de amfibrachys krijg je bijna 'kedeng-kedeng', zo'n railritme. Hoewel je die spoorkadans dan juist in de trein steeds minder hoort, doordat de spoorstaven tegenwoordig aan elkaar gelast worden.

De lange regels en de complexe vertelstructuur maken wel dat je je aandacht er even goed bij moet houden; voor de fijnproever dus. Benieuwd of zo'n vers staande blijft in een voordracht - wanneer ben je weer te beluisteren, Jaap?

Ik voel trouwens wel een klein kriebeltje om het ook eens te proberen, maar volgens mij heb je een goed onderwerp en een veelheid aan personages/subjecten nodig... ik vermoed dat dit het nodige voorwerk vraagt.

Murder on the Orient Express (kwadraattripel) 30 apr 2024 19:55 #6

• Wim Gabriels
  • Wim Gabriels's Profielfoto
  • Forumgod
  • Ontvangen bedankjes 1102
Een huzarenstukje, Jaap! Een perfect lopende plot, vlotjes uitgeschreven binnen alle beperkingen die de kwadraattripel met zich meebrengt... ik denk niet dat het me zou lukken. Je hebt mijn bewondering en complimenten!

Wim

Murder on the Orient Express (kwadraattripel) 30 apr 2024 20:17 #7

• Wim Meyles
  • Wim Meyles's Profielfoto
  • Forumgod
  • taalhumorist
  • Ontvangen bedankjes 5582
Klasse, Jaap! Vooral ook om het geheel zo genietbaar te houden.
Ik stel voor om de tripel voortaan 'het tripeltje' te noemen. :)

Hartelijke groet,
Wim
www.wimmeyles.nl

Nieuwste boek: Vrolijk en vilein (light verse, 2024)

Murder on the Orient Express (kwadraattripel) 30 apr 2024 21:04 #8

• Louise Dorren
  • Louise Dorren's Profielfoto
  • Forumgod
  • Ontvangen bedankjes 763
Héél leuk, ontzettend knap!!

Murder on the Orient Express (kwadraattripel) 30 apr 2024 21:40 #9

• Bart Adjudant
  • Bart Adjudant 's Profielfoto
  • Forumgod
  • Ontvangen bedankjes 2701
Een diepe, respectvolle buiging!
Volg Bart Adjudant ook op YouTube

Murder on the Orient Express (kwadraattripel) 01 mei 2024 07:42 #10

• Jaap Bakker
  • Forumgod
Dank jullie wel voor de complimenten, toch altijd even afwachten hoe het valt en of er geen vormfouten in zitten :)

@Maarten: de tripel kent standaard een amfibrachys, dus waarom probeer je er niet eentje? Een enkele bedoel ik, die zijn in het begin al lastig genoeg.

@Christiaan: Ik heb vorig jaar bij Dichters van de Prinsentuin "Big brother" voorgedragen. Dat was als slotstuk van een serie tripels waarin ik de complexiteit langzaam opvoerde en ook uitlegde wat er zo bijzonder was aan deze vorm. Er is een (helaas niet perfecte) opname van. Als ik die terugkijk, zie ik dat ik er flink de sokken in heb gezet, omdat ik bang was dat het te lang zou duren voor de luisteraar. Dat moet een eventuele volgende keer wel anders, langzamer dus. Je kunt als luisteraar ook niet live controleren of al die betekenisverschillen van het slotwoord wel kloppen. Net als bij het voordragen van moderne poëzie, eigenlijk: daar snap je ook geen biet van, als je dat voor het eerst hoort.
Ik heb geen plannen voor voordrachten dit jaar. Ik neem me vaak voor om naar Lege Stoelen te gaan, het Zwols open dichtpodium, maar het komt er steeds niet van.
Mocht je geïnteresseerd zijn in een poging om een kwadraattripel te maken, dan zal ik dat toejuichen. Ik kan je wel tips geven hoe je zoiets aan moet pakken, want het staat of valt inderdaad met de kwaliteit van de voorbereiding. "Big Brother" was een martelgang, deze ging eigenlijk best soepel. En dat kwam vooral door een goede voorbereiding. Ik heb al wat vooronderzoek gedaan voor een derde, maar we gaan wel zien of dat gaat lukken..
Laatst bewerkt: 01 mei 2024 07:44 door Jaap Bakker.

Murder on the Orient Express (kwadraattripel) 01 mei 2024 12:37 #11

• Inge Boulonois
  • Inge Boulonois's Profielfoto
  • Admin
  • dichter
  • Ontvangen bedankjes 2552
Dat ziet er geweldig uit, Jaap!
Graag nog even erbij zetten, wat de bron van de foto is...
www.ingeboulonois.nl
dichter & schilder

Murder on the Orient Express (kwadraattripel) 01 mei 2024 13:27 #12

• Jaap Bakker
  • Forumgod
Dank je wel, Inge. Ik heb de bronvermelding toegevoegd.

Murder on the Orient Express (kwadraattripel) 02 mei 2024 19:00 #13

• Bas Boekelo
  • Bas Boekelo's Profielfoto
  • Forumgod
  • Ontvangen bedankjes 1408
Ik vind het ongemeen knap.!!
Laatst bewerkt: 02 mei 2024 19:01 door Bas Boekelo.

Murder on the Orient Express (kwadraattripel) 02 mei 2024 20:27 #14

• Jaap Bakker
  • Forumgod
Dank je wel Bas. Zonder gekheid: als jij dat zegt, ga ik net even wat meer glimmen dan wanneer iemand anders dat zegt.
Groet,
Jaap

Murder on the Orient Express (kwadraattripel) 03 mei 2024 00:16 #15

• Remko Koplamp
  • Remko Koplamp's Profielfoto
  • Forumgod
  • Ontvangen bedankjes 1697
Fraai werk Jaap. Een klein dingetje vroeg ik me bij lezing nog wel af. Heb je 'bewust voor een zus en diens broer' ipv het gebruikelijke 'een zus en haar broer' gekozen?
Laatst bewerkt: 03 mei 2024 00:17 door Remko Koplamp.
Bedankt door: Jaap Bakker

Murder on the Orient Express (kwadraattripel) 03 mei 2024 06:42 #16

• Jaap Bakker
  • Forumgod
Dank je wel, Remko! En complimenten voor je scherpe blik. Ik heb wel een vermoeden waar die fout ontstaan is, maar ik heb er vele keren finaal overheen gelezen. Ik zal de fout herstellen en de beginregels aanpassen door "diens broer" te vervangen door "haar broer". Nogmaals dank!
Groet,
Jaap
Tijd voor maken pagina: 0.292 seconden

Log in

Gebruikersnaam en wachtwoord:

Zoeken

Forum Recent

Uit het archief

Voorbereiding

Nu die maffe bulderbast

Ruzie maakt met Noord-Korea