Het vrije vers

Bevrijd van vormloosheid

Omdat light verse lééft

Welkom, Gasten
Gebruikersnaam: Wachtwoord: Onthoud mij

Onderwerp: Voorpaginabeleid

Voorpaginabeleid 11 okt 2013 07:56 #1

• Hans Mooi
  • Hans Mooi's Profielfoto
  • Forumgod
  • Ontvangen bedankjes 200
Even een vraag. Ik weet niet waar ik die kan stellen, daarom maar hier.
Er verschijnen op de voorpagina inzendingen die niet op op het forum komen, zodat we (ik althans) daar niet op kan reageren. Zo vind ik bijvoorbeeld het neochaotische ollebolleke van Niels erg goed.
Maar mijn vraag is eigenlijk: hoe is de procedure die ten grondslag ligt aan het in één keer plaatsen van een inzending op de voorpagina, zonder dat die hier op het forum verschijnt? In het verleden zijn van mij wel producten op die voorpagina verschenen, maar die stonden óók op het form.
Laatst bewerkt: 12 okt 2013 22:28 door Jaap van den Born.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Leegstand 11 okt 2013 08:04 #2

• Inge Boulonois
  • Inge Boulonois's Profielfoto
  • Admin
  • dichter
  • Ontvangen bedankjes 1590
Het dient dus via het formulier opgestuurd te worden...0
www.ingeboulonois.nl
dichter & schilder
Laatst bewerkt: 11 okt 2013 16:46 door Inge Boulonois.

Re: Leegstand 11 okt 2013 10:37 #3

• Niels Blomberg
  • Niels Blomberg's Profielfoto
  • Forumgod
  • Ontvangen bedankjes 724
Hans, ik zet mijn gedichten op het forum en wacht of de redactie ze op de voorpagina plaatst. Dan is er in ieder geval een schifting geweest door competente critici EN hebben de anderen de mogelijkheid om nuttige opmerkingen te plaatsen.

Re: Leegstand 11 okt 2013 15:53 #4

Hans,sinds jaar en dag staat deze mooie tekst te lezen voor de contactzoekende medemens, waarin op heldere, beknopte wijze het beleid wordt uitgelegd: ' De dichters die publiceren op de voorpagina zijn hiervoor persoonlijk benaderd. In de meeste gevallen hebben ze meerdere publicaties op hun naam staan. Ben je niet persoonlijk benaderd, heb je geen publicaties op je naam staan, maar wil je wel werk aanleveren? Dan kun je forumlid worden van hetvrijevers.nl en op die manier gedichten plaatsen. Je gedichten staan dan niet op de hoofdpagina, maar op het forum. Het forum wordt veelvuldig bezocht door gerenommeerde light-versedichters en je zult er technische tips krijgen.

Onze medewerkers kunnen gedichten en nieuws aanleveren via dit contactformulier.
Anderen verzoeken we nieuws via dit contactformulier te versturen en gedichten op het forum te plaatsen.'
In de praktijk is het erg prettig dat het forum vaak een reinigend karakter heeft op het werk

Re: Leegstand 12 okt 2013 09:17 #5

• Hans Mooi
  • Forumgod
Ja beste Jaap, het verschil tussen Voorpagina en Forum is me al een tijdje duidelijk. Maar eerlijk gezegd kan ik die ‘heldere’ regel van je nergens terugvinden. Kan aan mijn matige omgang met het digitale gedoe te maken hebben. Er zijn, zonder dat ik daar ooit om vroeg, wel eens bijdragen van mij op de Voorpagina gezet. Gebeurde dit dan door een van je ‘medewerkers’? En zijn dat de uitverkoren dichters die mogen plaatsen? Ik begrijp dus nog steeds niet goed waarom er bijdragen op de Voorpagina staan, die óók op het Forum te zien waren en bijdragen die in één keer zijn geplaatst.
Ook heb ik geen antwoord gekregen op mijn vraag hoe te reageren op een bijdrage op de Voorpagina. Ik mis daardoor de kans om direct, zoals ik al schreef, positief te reageren op bijvoorbeeld een ollekebolleke van Niels Blomberg en mijn verbazing kenbaar te maken, als er in een ollekebolleke door een ‘gerenomeerde lightverse dichter’ als zeslettergreepwoord ‘Russischeborsjtschransers’ wordt gebruikt. Zo kan ik het ook: bijvoeglijke naamwoorden plakken. Mag ‘Groningerkoekhappers’ en ‘AardigeLimburgers’ ook?
Ook mis ik discussie over de geplaatste bijdrage van Drs.P.:

Oude pensioentrekker
Bijnaam Methusalem
Heeft allang
Niets van belang meer te doen

Heeft allang’… een dactylus?
Laatst bewerkt: 12 okt 2013 09:19 door Hans Mooi.

Re: Leegstand 12 okt 2013 10:01 #6

• Inge Boulonois
  • Inge Boulonois's Profielfoto
  • Admin
  • dichter
  • Ontvangen bedankjes 1590
Hans, op de openingspagina van het forum (onder al die dichtvormen) staat de rubriek Reacties op de voorpagina, daar kun je je kritische en lovende woorden kwijt.

Ik kan me voorstellen dat jij, die op dit forum bij vlagen streng wordt gewezen op jouw ob-onvolkomenheden, je afvraagt waarom gerenommeerde dichters op de voorpagina soms wel mogen sjoemelen...

Bovenaan de HVV site staat een tabblad Contact. Daar wordt het beleid verhelderd, al roept dat wel de vraag op wanneer iemand nu wel en niet medewerker is. Een paar jaar terug viel mij de eer te beurt door Quirien tot medewerker bestempeld te worden. Ik publiceerde toendertijd ook in De tweede ronde, vandaar...

SchitterendweekendHans :-)
www.ingeboulonois.nl
dichter & schilder
Laatst bewerkt: 12 okt 2013 10:04 door Inge Boulonois.

Re: Leegstand 12 okt 2013 10:07 #7

• Hans Mooi
  • Forumgod
Dank je Inge. Ik ga inderdaad altijd meteen naar de 'Laatste berichten' en raadpleegde net voor het eerst de 'Openingspagina'.
Jij ook een heel goed weekend.

Re: Leegstand 12 okt 2013 14:30 #8

Beste Hans,
De aanwijzing 'Contact' van Inge is wat helderder dan mijn bloemrijke omschrijving. Je hebt een punt dat daar staat dat werk op de voorpagina op aanvraag geleverd wordt. Daar staat wel bij dat, als je ook werk wilt aanleveren dit via het forum kan,maar dat daar tussen haakjes bij gedacht is ('ook voor de voorpagina') is alleen door helderziende waarneming vast te stellen. In de praktijk is het nooit een probleem geweest voorzover ik weet, maar ik begrijp je geestelijk geworstel. Over de rest mag het forum over je heen rollen. Ik volsta met de voorzet dat Groningerkoekhappers volkomen correct is en iets totaal anders dan Groninger koekhappers en AardigeLimburgers volstrekt fout, want twee woorden. Wat de Russische borsjt betreft: de echtehollandseerwtensoepeters lieten zich de echte Hollandse erwtensoep goed smaken.
Laatst bewerkt: 12 okt 2013 14:36 door Jaap van den Born.

Re: Leegstand 12 okt 2013 16:03 #9

• Hans Mooi
  • Forumgod
Tja, nu krijgen we kennelijk een nieuwe discussie.
Volgens Van Dale en mij is 'Groningerkoek' bepaald niet één woord en moet evenals Hollandse Nieuwe, Arnhemse meisjes, Zeeuwse mosselen en Russische borsjt als twee woorden worden geschreven.
En verder begrijp ik jouw zinsfragment'...maar dat daar tussen haakjes bij gedacht is ('ook voor de voorpagina') is alleen door helderziende waarneming vast te stellen.' niet.
Ook begrijp ik nog steeds niet waarom en hoe een aantal versjes van mij ooit ´opeens´ op de voorpagina verschenen.
Maar ik kan me tevens voorstellen dat jullie uitleggeduld een beetje op is en ik ga dus met alle plezier de rest van mijn leven in onzekerheid doorbrengen ten aanzien van motieven van al of niet plaatsing op de voorpagina.
Laatst bewerkt: 12 okt 2013 16:04 door Hans Mooi.

Re: Leegstand 12 okt 2013 18:44 #10

Beste Hans,
Natuurlijk ga ik niet iets uitleggen als ik weet dat ik iemand voor de rest van zijn leven in onzekerheid kan laten. Dat machtsgevoel laat ik me niet afpakken. Maar een taalregel die zeslettergrepigheid mogelijk maakt wil ik je toch niet onthouden. Arnhemse meisjes schrijf je inderdaad als Arnhemse meisjes. Arnhemse is hier een bijvoeglijk naamwoord bij meisjes. Maar iemand die ze eet is een arnhemsemeisjeseter, omdat hier Arnhemse geen bijvoeglijk naamwoord meer is en er sprake is van één woord. Het kan hier wel als bijvoeglijk naamwoord optreden, maar dan krijgt het een totaal andere betekenis: de politie is nog steeds naarstig op zoek naar de Arnhemse meisjeseter.
Laatst bewerkt: 12 okt 2013 18:48 door Jaap van den Born.

Re: Leegstand 12 okt 2013 20:48 #11

• B.J. Hoogland
  • B.J. Hoogland's Profielfoto
  • Forumgod
  • Ontvangen bedankjes 1040
Heren,
Ik lees met belangstelling deze discussie. Hij is lastig te volgen, met name omdat de lijn van het verhaal nu in twee richtingen loopt.
Beste poortwachter Jaap en vragensteller Hans, willen jullie terugkeren naar het hoofdonderwerp van deze thread?
Eventuele andere discussies graag op de juiste plek op dit forum voeren, dan blijft de boel een beetje overzichtelijk.
Met groet, Ben
Verba volant, scripta manent.

Re: Leegstand 15 okt 2013 07:54 #12

• Hans Mooi
  • Forumgod
Kijk, zo verschijnt mijn naam dan tóch nog ongevraagd op de voorpagina!
Als je in de tweede regel het eerste woord nog even van een 'l' voorziet Kees, dan ben ik helemáál tevreden.

Re: Voorpaginabeleid 16 okt 2013 00:47 #13

• Musonius
  • Musonius's Profielfoto
  • Zeer gerenommeerd forumlid
  • Ontvangen bedankjes 171
Hans, ik adviseer je Het OnzeTaalartikel Lange afstandsloper / langeafstandsloper te lezen.

Wat je eerste vraag betreft: ik ben hier nog niet zo lang en het plaatsingsbeleid is mij ook grotendeels een raadsel. Wel staat heel duidelijk op het forum te lezen: Dichters die publiceren op de voorpagina zijn hiervoor uitgenodigd. Publiceren in het forum is voor iedereen. Zo nu en dan nodigt de redactie iemand uit om te publiceren op de voorpagina. Zorg dat je je wel aanmeldt, want anders kunnen we je niet bereiken. Ik was echter totaal verrast toen het eerste gedicht dat ik hier plaatste op de voorpagina kwam te staan. Ik wist niet dat ze dat deden. Gevraagd om iets op de voorpagina te plaatsen, ben ik nooit, en jij blijkbaar dus ook niet. Ben wel benieuwd of het vaak voorkomt, maar ik heb geen zin om alle voorpaginagedichten op te zoeken in het forum.
't Wendt wel!

Re: Voorpaginabeleid 16 okt 2013 08:33 #14

• Hans Mooi
  • Forumgod
Jaap en Musonius, dank voor de wijze lessen.
Ik had het dus bij het verkeerde eind.

Re: Voorpaginabeleid 16 okt 2013 23:03 #15

Musonius,

Dat was inderdaad het geformuleerde beleid, maar zoals dat gaat sluipen in de loop der jaren andere gewoontes binnen. Een aantal dichters kreeg zelfs toestemming en mogelijkheid rechtstreeks op de voorpagina te plaatsen, maar bijna niemand maakt daar nog gebruik van, in de praktijk werd toch liever eerst op het forum geplaatst zodat eventuele foutjes door anderen opgemerkt werd. Het werd gewoonte van de redactie om gedichten op het forum die in aanmerking kwamen voor de voorpagina een paar dagen te laten staan tot eventueel debat uitgewoed was en het dan te plaatsen. Soms ook meteen, als we dachten dat een foutje zo snel opgemerkt werd dat het met hoge mate van waarschijnlijkheid meteen opgemerkt en gecorrigeerd zou worden en - ach, we zijn allemaal mensen - als we zelf zo stom waren de fout niet te zien. Dit is al zo lang de gewoonte dat jouw vers daar ook onmiddellijk aan onderworpen werd. Dat het een verrassing was voor nieuwkomers kwam niet in op.
En wat de criteria betreft die gehanteerd worden voor het plaatsen op de voorpagina: een aantal jaren geleden wijdde ik daar een vijftal artikelen aan die min of meer onze 'ideologische wortels' beschrijven en die je nu bovenaan de voorpagina vindt onder 'Light verse?' zodat er naar verwezen kan worden, omdat regelmatig disussies gevoerd werden die al eerder gevoerd werden, een logisch iets bij nieuwe forumleden, maar dat geeft dan een beetje houvast.
Tijd voor maken pagina: 0.376 seconden

Log in

Gebruikersnaam en wachtwoord:

Zoeken

Forum Recent

Uit het archief

Meneer Shakespeare, lieve William,

Zal ik u meten aan een dodenmasker?
Niet mijn idee, maar van de wetenschap.
Ze kleien graag met rottend alabaster,
Die lui zijn dol op een genadeklap.

Het is dan ook beslist geen fraai gezicht,
U bent toch hoop ik niet op wie u lijkt.
Ik zie u liever als in dat gedicht
Waarin u ijdel in de spiegel kijkt.

Sonnetje achttien. Dat bent u, niet waar?
U had gelijk, het wordt nog steeds gelezen.
Men roept maar wat, dat u met allegaar -
Behalve Anne dan - heeft liggen kezen.

Uw beeltenis is nu voorgoed verkloot,
Ik zag u liever in de Playgirl, bloot.