Het vrije vers

Bevrijd van vormloosheid

Omdat light verse lééft

Welkom, Gasten
Gebruikersnaam: Wachtwoord: Onthoud mij

Onderwerp: Volkslied

Volkslied 27 juni 2014 19:03 #1

• Remko Koplamp
  • Remko Koplamp's Profielfoto
  • Forumgod
  • Ontvangen bedankjes 764
Op 25 juni stond op de voorpagina een (ook in mijn optiek zeer geslaagd) ollekebolleke van Kees Koelewijn, getiteld “volkslied”
Het daarin gebruikte 6lg-woord ‘epithalamium’ en de eveneens meegegeven verklaring: Epithalamium: lied voor de bruid bij het betreden van de echtelijke woning hield me nog een wijle bezig. Hieronder voor de volledigheid eerst het ollekebolleke van Kees.

‘Kijk me die sloerie eens!
Lelijke slettebak!
Ach, als die vent
Toch eens wist wat hem wacht!’

Aldus het stemmige
Epithalamium
Door heel de buurt
Ten gehore gebracht

Waar had ik deze benaming voor een bruidegomslied en dan met name in een ob toch eerder gezien??
Ik wist het niet meer. Maar na een blik op mijn ooit (en tot nu toe trouw bijgehouden) in elkaar geflanst Ollekebolleke Woordenboek( www.bloggen.be/ollekebollekewoordenboek/ ) moest ik dat toch ooit eens zijn tegengekomen in het boekje ‘Ollekebollekes Nieuwe Verzameling’, met als verantwoordelijke auteur voor het aangehaalde woord: Pieter Nieuwint.
En toch kon ik het niet (direct) terugvinden.. .
Totdat ik na enig zoeken uiteindelijk het antwoord vond op deze, in ieder geval mij, prangende vraag. Pieter Nieuwint schreef in prozavorm op blz. 3 een inleiding (voorwoord dus) die geheel bestond uit aan elkaar gesmede ollekebollekes (iets dergelijks werd in darzelfde boek o.m. ook wel in verklarende voetnoten toegepast.). Ik zet het oorspronkelijke prozagedeelte hieronder in een bij ons velen duidelijker te aanschouwen ollekebolleke-vorm neer.

Wie fabriceert ze nog
Klinkrijm, acrostichon,
Chronicum, kreeftgedicht,
Jaardicht, sextet

Naamvers, extempore
Epithalamium
Kniedicht, ballade,
Kwatrijn of sonnet?

En ja, ach… wat wil ik er hier nu verder over zeggen ;-)
Eigenlijk niet veel bijzonders meer…
In ieder geval geef ik bij deze mijn mening over een elders recent gestelde vraag:
In hoeverre mag je een door een ander eerder gebruikt 6LGW bij het OB gebruiken?
Wat mij betreft is hierop (in het kort gezegd) het antwoord: Het gebruiken van een reeds eerder gebruikt 6LGW vormt geen enkel probleem, zolang het uiteindelijke product maar origineel is en een nieuwe invalshoek belicht.
(persoonlijk vind ik het veel storender wanneer er voor (pak hem beet) de 20e keer b.v. het 6LGW
‘hiephiephoerageroep’ voorbij komt. Maak er dan in hemelsnaam iets “grappigs” van zoals b.v.
‘hiephiephoerahabijt’ of hiephiephoeraboerka’ etc. van.
Enfin, u begrijpt, hoop ik, ongetwijfeld wat ik bedoel….
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Bedankt door: Bas Boekelo, Inge Boulonois

Volkslied 27 juni 2014 20:34 #2

• Kees Koelewijn
  • Kees Koelewijn's Profielfoto
  • Forumgod
  • Ontvangen bedankjes 30
Dit vergeef ik Pieter Nieuwint nooit.
Ik herinner mij een betoog van prof. dr. dr. dr. Willem Ouweneel voor de EO over een boek waarin werd 'bewezen' dat alle verhalen over Jezus eigenlijk over Julius Ceasar gingen en dat klopte volgens hem, maar moest zo uitgelegd worden dat de duivel alles imiteerde en dat de evangeliën dus geen kopieën waren van de legenden over Ceasar, maar dat die legenden een vooruitlopende en voorafgaande kopie waren van de ware gebeurtenissen rond Jezus.
Iets dergelijks moet hier ook het geval zijn.

Volkslied 27 juni 2014 23:37 #3

• Bas Boekelo
  • Bas Boekelo's Profielfoto
  • Forumgod
  • Ontvangen bedankjes 1015
Kees, deze verklaring klinkt erg science fiction- achtig

Volkslied 28 juni 2014 01:05 #4

• Remko Koplamp
  • Remko Koplamp's Profielfoto
  • Forumgod
  • Ontvangen bedankjes 764
Ik weet niet Bas….maar zo’n verklaring heeft voor mij weer (gek genoeg) juist iets
Jaapvandenborn-achtigs ….

Volkslied 28 juni 2014 02:27 #5

• Kees Koelewijn
  • Forumgod
  • Ontvangen bedankjes 30
Betrapt. Ik geef toe dat, als ik plagiaat pleeg, ik geen grenzen ken en dit verhaal uit de bundel 't Is toch niet waar!'heb gepikt. Niettemin klopt het:

www.willemouweneel.nl/artikelen/808-zijn...lius-caesar-identiek

Volkslied 28 juni 2014 02:33 #6

• Kees Koelewijn
  • Forumgod
  • Ontvangen bedankjes 30
'Anticiperende imitaties': prachtige vondst

Volkslied 28 juni 2014 05:57 #7

Als je plagieert moet je natuurlijk wel even je bronnen raadplegen en niet blind vertrouwen op je (falende) geheugen: het staat niet in ''t Is toch niet waar!' maar in 'Dank zij de kittelaar'(p.132) Ik gebruikte als bron het tijdschrift 'Ellips' van de Evangelische Hogeschool, nr 240 uit 2002, en ben blij te zien dat Ouweneel op internet nog steeds trouw volhardt. Overigens citeer ik in mijn bundel al de term 'anticiperende imitaties', inderdaad een prachtgedachtenkronkel.
Laatst bewerkt: 28 juni 2014 05:58 door Jaap van den Born.

Volkslied 28 juni 2014 06:26 #8

Wat betreft die Lijst, dat is een bewonderenswaardig initiatief, maar hij zal nooit compleet raken, al is hij bruikbaar voor mensen die streven naar eenmalig gebruik. Trouwens knap dat je dat woord vond in die vermomming. Mijn mening hierover heb ik verwoord in de inleiding bij Peter Knipmeijers bundel 'Opgelapt schilderwerk'. Voor de paar stakkers die die bundel niet hebben (gelukkig zijn nog een paar exemplaren beschikbaar) hier de tekst:

Leerzame inleiding!

Wie niet weet dat het ollekebolleke een van de moeilijkste versvormen is en bestaat uit twee coupletten van vier regels in dubbele dactylus, waarbij de eerste regel een kreet, motto, verzuchting, uitroep o.i.d. bevat (zoals de titel van dit stuk) en de tweede regel min of meer het onderwerp, terwijl regel zes moet bestaan uit één zeslettergrepig woord in dubbele dactylus met de hoofdklemtoon op de vierde lettergreep en alleen regel vier en acht rijmen, weet het nu.
De Amerikaanse hoogleraren Anthony Hecht (met Paul Pascal bedenker van de Double Dactyl, de oervorm van het ollekebolleke) en John Hollander, schreven in de eerste verzamelbundel Jiggery Pokery (1967) dat de schoonheid van de vorm er voornamelijk uit bestond dat, als zo’n zeslettergrepig woord succesvol was toegepast, het nooit meer gebruikt mocht worden. Hieruit vloeiden twee zaken voort.
Ten eerste dat er een Lijst moest komen, te raadplegen om vast te stellen welke woorden geëlimineerd waren.
Ten tweede dat waarschijnlijk zeer spoedig de voorraad zeslettergrepige dubbeledactylus-woorden in alle talen uitgeput zou zijn, wat snel tot de ondergang van deze vorm zou lijden.

Nu, bijna een halve eeuw later, woekert het ollekebolleke nog steeds als een splijtzwam door onze letteren, bokken van schapen scheidend als nooit tevoren.
Of een woord eerder gebruikt is, is al lang niet meer met zekerheid vast te stellen, een Lijst is er nooit gekomen. Het eenmalig gebruik is geen voorschrift meer, maar een uitdaging voor de maker. Maar vast staat wel dat nieuwe vondsten nog dagelijks het vaderland verrijken.
Deze bundel bevat een hoeveelheid zeslettergrepigheid waarvan ik, met mijn hoogstindrukwekkende kennis op dit gebied, durf te zeggen dat het grotendeels bestaat uit gloednieuwe vondsten.
Hecht en Hollander zaten er volkomen naast, wat bewijst dat ze echte Dichters waren.

Het aantal ollekebollekeschrijvers in ons land, opgepord door het werk van de onovertrefbare Drs. P, is verheugend te noemen, al leren sommigen het nooit.
Het is heerlijk op die lieden neer te kijken.
Bij de groep welonderwezenen onderscheiden we nog een aantal, daarbovenuitstekend.
Peter Knipmeijer hoort bij die hogerbegaafdenkliek en weet in zijn werk de schijn te wekken dat het allergemakkelijkst is, de achteloosaandoende regels vloeien schijnbaar moeiteloos uit zijn pen. Bovendien gaf hij het ollekebolleke een nieuwe impuls, die navolging vindt, door de versvorm, als tijdgeestgevoelige, met moderniteitssnufjes te koppelen aan coloratuurrijke beelden. Het oog wil immers ook wat en in dit werk vindt u dan ook niet alleen poëzie van een bedenkelijk hoog niveau, maar ook geverfde kunst; geen niet-pointilistische xyloglyptiekstukken, maar aquarelleerdoeken, lithochromieprenten en miniatuurschilders.
De combinatie dichter-en-kunstkenner doet u wellicht denken aan Joost Zwagerman, maar laat dat u niet afschrikken: Peter Knipmeijer toont in de keuze van de schilderwerken dat er ook dichters zijn met een hyperesthetische blik.
Er is geen spirituelere lafenis denkbaar dan dit prachtboek, waarmee u zich wentelt in een weelde die voor een middeleeuws aristocratentype niet was weggelegd: die had minder versificatiekunst in zijn post-incunabele bibliotheekboeken en minder Bambocciantikunst aan de muren van zijn tochtige kasteel, dan u hier in handen hebt. Het boek is ook nog veilig voor hooikoortsgevoeligen.

Jaap van den Born

Volkslied 28 juni 2014 12:17 #9

• Bas Boekelo
  • Bas Boekelo's Profielfoto
  • Forumgod
  • Ontvangen bedankjes 1015
Remko Koplamp schreef :
Ik weet niet Bas….maar zo’n verklaring heeft voor mij weer (gek genoeg) juist iets
Jaapvandenborn-achtigs ….

Ach, Kees en Jaap, twee wonderlijke mannen.
Tijd voor maken pagina: 0.174 seconden

Log in

Gebruikersnaam en wachtwoord:

Zoeken

Forum Recent

Uit het archief

Schreeuw om leven

Als de kanker al je darmen heeft verwoest
En je enkel kunt ontlasten door je mond
Ja, je proeft de poep wanneer je zucht en hoest
En je sterven wordt straks; stikken in je stront

Loof de Heer dan die aan alles leven geeft
En het enkel op Zijn tijd daarna weer neemt
Of bedank Hem toch in elk geval beleefd:
Vind u dit idee misschien wat wereldvreemd?

Dit is wat er star en strak zit vastgeroest
In de kop van die verwarde christenhond
Die zo schichtig voor zijn griezelgodje beeft
En die bangelijk zijn dankgebeden teemt

Door zijn gedram zijn wij straks nog eens vet de klos:
Verruim de wet en aborteer Bert Dorenbos!