Het vrije vers

Bevrijd van vormloosheid

Omdat light verse lééft

Welkom, Gasten
Gebruikersnaam: Wachtwoord: Onthoud mij

Onderwerp: Rokjesdag

Rokjesdag 07 juli 2016 01:56 #1

• Ditmar Bakker
  • Ditmar Bakker's Profielfoto
  • Forumgod
  • Ontvangen bedankjes 134
Nu weet ik niet hoe de maat genomen is, of hoeveel maten er zijn…

Vandaag siert een sonnettette van Niels Blomberg (wien ik plaatsing absoluut niet misgun, integendeel zelfs) de voorpagina.

Ik zou graag willen weten wat de overwegingen van de redactie zijn om dit (geflankeerd door een onsmakelijke foto, die het werk eerder naar beneden haalt dan verlucht), en geen ander, werk op de voorpagina te plaatsen.

Ik hoop dat de redactie zich verwaardigt om hier een reactie op te geven.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Rokjesdag 07 juli 2016 07:51 #2

• Rudy Menthère
  • Rudy Menthère's Profielfoto
  • Zeer gerenommeerd forumlid
  • Ontvangen bedankjes 208
Wat fijn dat voor een groot aantal 'humor' ook een rol blijft spelen en wat jammer dat na-ijver af en toe de kop opsteekt.
En redactie... ga alsjeblieft nooit uitleggen waarom een werkje al of of niet op de voorpagina geplaatst wordt.

Rokjesdag 07 juli 2016 08:45 #3

• Ditmar Bakker
  • Forumgod
Dag Hans,

“Neemt de plezierdichter tenminste nog de vervorm serieus, de nonsensdichter neemt een loopje met de poëzie, met de taal, het rijm, de werkelijkheid, maar vooral zichzelf en zijn collega’s. Hij streeft in de allereerste plaats absurde of kolderachtige-humoristische effecten na, al is het niet onmogelijk dat hij diep in zijn hart ernstige bedoelingen heeft.”

Aldus Vic van de Reijt, aangehaald in het epos van Jaap van den Born. Elders wordt wel vagelijk over 'beoordelingscriteria' gesproken.

Als HVV een website is die zich ten doel stelt kwalitatief hoge light verse-bijdragen te plaatsen, zou ik toch graag eens willen weten welke criteria redactie stelt aan die bijdragen. Op dit moment tast ik in het duister en kan ik niet anders dan de redactie onder de nonsensdichters plaatsen zoals omschreven door Vic van de Reijt, en vraag ik mijzelf af in hoeverre zij zichzelf, het hier geleverd werk, en hun lezers serieus nemen.

Rokjesdag 07 juli 2016 08:46 #4

• Rudy Menthère
  • Rudy Menthère's Profielfoto
  • Zeer gerenommeerd forumlid
  • Ontvangen bedankjes 208
Ik heb straks bij eerste lezing van deze bijdrage spontaan en kort gereageerd. Toen ik wat langer nadacht heb over een en ander voelde ik me steeds bozer worden en wil daarom graag het volgende toevoegen:

Heel vervelend dat een discussie over dit thema wellicht los gaat barsten. Bakker heeft al eens eerder zijn twijfel laten merken over (niet) plaatsing van een gedicht. Nogmaals: ik hoop echt dat de redactie zich verwaardigt om níet te gaan op dit gedoe en dat Bakker zich zelf verwaardigt om een tijdje na te gaan denken over het fenomeen redactie van een site als deze. Elke dag in eigen vrije tijd onbetaald een geweldige site in de lucht houden met als kers op de taart vrijwel dagelijks een ander gedicht op de voorpagina, met vrijwel altijd een aardige bijpassende illustratie!
En Bakker kan dan misschien zelf bedenken dat die keuze gewoon tot stand komt door op het moment van kiezen datgene te kiezen wat je op dat moment het meest aantrekkelijk voorkomt. Zo simpel is dat. Dat anderen zo’n keus misschien anders zouden maken, is evident, niet belangrijk en inherent aan dit werk. Werk waarvoor wij als gebruikers gewoon enorm veel respect en waardering moeten hebben en waarbij we zeker niet moeten gaan ouwehoeren over keuzen en zelfs uit gaan nodigen om keuzes te rechtvaardigen of te verdedigen.
Op het forum kunnen we met elkaar rustig oeverloos bakkeleien over smaak, over poepgedichten, metra en andere belangwekkende zaken, maar laat alsjeblieft de redactie met rust!
Laatst bewerkt: 07 juli 2016 09:37 door Rudy Menthère.

Rokjesdag 07 juli 2016 09:30 #5

Eens. Ook ik hoop van ganser harte dat de redactie zich nooit voor haar keuzes zal verantwoorden. En ook hoop ik dat gezeik daarom van wie dan ook voortaan achterwege blijft!

Rokjesdag 07 juli 2016 09:51 #6

• Ditmar Bakker
  • Forumgod
Dank Hans en Jacob. Nu is dat uit het systeem, en kan de redactie zich verwaardigen aan te geven welke selectiecriteria er voor hen bestaan om werkjes van het forum te plukken of ze te laten.

Zulks lijkt mij geen onbehoorlijke, noch een onredelijke, noch een rare vraag.

In het epos van Van den Born worden geldende criteria voor light or different verse dermate au sérieux besproken, dat ik mij niet kan voorstellen dat specifieke selectiecriteria niet worden gehanteerd bij plaatsing van een werk op de voorpagina. Daar vraag ik naar, niets anders, en er is geen reden tot woede.

EDIT: @Hans: Er is geen sprake van discussie, er is sprake van een vraag aan de redacite waar jij een discussie van maakt door er boos op te reageren. Ik zal ook niet in discussie gaan met de redactie, ik vraag hen louter om informatievoorziening.
Laatst bewerkt: 07 juli 2016 09:53 door Ditmar Bakker.

Rokjesdag 08 juli 2016 13:59 #7

• JudyElf
  • JudyElf's Profielfoto
  • Forumgod
  • Ontvangen bedankjes 105
De voorpaginaplaatjes van de laatste tijd zijn wat kleiner, dat vind ik een verbetering.
Maar het plaatje bij Rokjesdag is inderdaad geen gelukkige keuze.
Dit beeld drukt de tekst volledig weg.
judyelf.edublogs.org

Rokjesdag 08 juli 2016 15:45 #8

• Inge Boulonois
  • Inge Boulonois's Profielfoto
  • Admin
  • dichter
  • Ontvangen bedankjes 1568
Ik ben het volstrekt met Rudy eens:
(Redactie)werk waarvoor wij als gebruikers
gewoon enorm veel respect en waardering moeten hebben
en waarbij we zeker niet moeten gaan ouwehoeren
over keuzen en zelfs uit gaan nodigen
om keuzes te rechtvaardigen of te verdedigen

Bij deze zet ik de redactie grandioos in de bloemetjes!

www.ingeboulonois.nl
dichter & schilder
Laatst bewerkt: 08 juli 2016 15:59 door Inge Boulonois.
Bedankt door: Jacob van Schaijk

Rokjesdag 08 juli 2016 15:47 #9

• Inge Boulonois
  • Admin
  • dichter
En Ditmar: dimmen!

www.ingeboulonois.nl
dichter & schilder
Bedankt door: Jacob van Schaijk

Rokjesdag 08 juli 2016 19:40 #10

• Bas Boekelo
  • Bas Boekelo's Profielfoto
  • Forumgod
  • Ontvangen bedankjes 1005
Laat Jaap lekker zijn gang gaan. Jaap for president!

Rokjesdag 10 juli 2016 13:19 #11

• Ditmar Bakker
  • Forumgod
Een aantal zaken vallen mij op:

1. Op een simpele vraag aan redactie wordt door enkele forumleden agressief gereageerd. Nergens voor nodig, in deze vraag school geen agressie, alleen begrijpelijke frustratie, want:
2. De afgelopen periode heb ik enkele goede vertalingen op light-verse-gebied ter publicatie aangeboden, dit naast sonnetten die overwegend van goede kwaliteit zijn (een voorbeeld uit het begin: het sonnet "Vegetarische Groentesoep" dat Bas neerhaalde i.v.m. vermeende metrumfouten is niet goed genoeg voor publicatie alhier, maar wel goed genoeg voor opname in de Tuinscheurkalender 2017 in een oplage van 9000 exemplaren. Een voorbeeld van verschillende maten die in literair land worden gehanteerd). In totaal zijn er drie werken van mij gepubliceerd, minder dan van elk ander regelmatig publicerend forumlid in deze periode.
3. Indien dit een zichzelf respecterend podium is voor light verse-talent, snap ik niet waarom kwalitatief goed werk de voorpagina herhaaldelijk niet haalt. Ik kan mij daarom niet aan de indruk onttrekken dat dit géén zichzelf respecterend podium is, maar een coterie van pakweg tien dichters die zichzelf bedruipen en nieuw talent met argwaan bekijken. Ik wens hen succes (zie ook bijgesloten sonnet).

Dank aan Judy, Inge, Hendrikje, Ben, Frits en Hanny, die mij op fouten in werk hebben gewezen en me beter hebben doen schrijven. Volgens mij ben ik dan niemand vergeten (biuten Niek, wiens schrijftrant leerzaam is geweest). Dank aan Otto en Niels voor hun vriendelijke woorden.

Aan de zeikerds die spijkers op laag water zochten: krijg de hik.

Afscheid

O! Welk een literaire klucht:
de jonge dichter, nog een uk
na 't oogsten van de eerste pluk
offreerde blij zijn pennevrucht.

Men zei dat rot het hele stuk
ontstoken had—indachtig tucht
en voor scabreuze tekst beducht
had ieder het gelezen: "fuck."

Hij wenste allen in 't gehucht
het allerbeste, voorts geluk
met truttigheid & spruitjeslucht,

toen schreef hij voort, bevrijd van 't juk
der Vrije Versers. Geen gerucht
ontviel hen bij zijn derde druk.

Niettegenstaande natuurlijk dank voor het dienen als katalysator. Mijn bijdragen aan dit forum zullen waarschijnlijk afnemen naarmate ik afkick. Of misschien draai ik wel bij—ik weet het nog niet.

Kusje dagdag!

@Hanny: al vond je het stuk langdradig, je hebt de bijbehorende prijsvraag wel by default gewonnen. Als je prijs stelt op een exemplaar van "De Gevonden Hondendrol" mag je dat laten weten en komt er één jouw kant op.

Rokjesdag 10 juli 2016 14:12 #12

Mag ik in dit verband de beroemde woorden van JFK herschrijven:

"Ask not what your forum can do for you, ask what you can do for your forum"

and you can do plenty, Ditmar. 't Is een kwestie van perspectief, niet waar?
Bedankt door: Ditmar Bakker

Rokjesdag 10 juli 2016 15:28 #13

Jacob zegt - op goedmoedige toon -: stel je toch niet aan, Ditmar!

Rokjesdag 10 juli 2016 15:38 #14

• JudyElf
  • JudyElf's Profielfoto
  • Forumgod
Ditmar, in een halfjaar tijd heeft er viermaal een tekst van jou op de voorpagina gestaan.
Geen gek resultaat en een teken van erkenning, lijkt mij.

Je experimenteert veel, op alle fronten, daardoor is wat je hier post altijd interessant maar nogal wisselend van kwaliteit. Jammer dat snel scoren blijkbaar zo belangrijk voor je is. Je kunt je energie beter in je schrijfproces stoppen.

Mijn indruk is dat je vooral nog zoekende bent qua ‘voice’ en register. Ben je daarom gaan oefenen met vertalen?

Tip 1: ga undercover, schrap alles wat ‘typisch Ditmar’ is: vertalen is mimicri
Tip 2: wees streng, herschrijf alles wat ongrammaticaal is (tenzij functioneel)
Tip 3: zoek naar neutrale, simpele woorden en vermijd vulsel
Tip 4: laat los, gooi af en toe alle versies weg en begin helemaal opnieuw
Tip 5: herlees de tips van Frits Criens :-)

Overigens ben ik van mening dat we blij mogen zijn dat de redactie prille versies niet zomaar op de voorpagina zet.
judyelf.edublogs.org

Rokjesdag 10 juli 2016 15:43 #15

Toch ook weer heel mooie reactie van JudyElf. Bewijs hoe serieus je wordt genomen hier.

Rokjesdag 10 juli 2016 18:44 #16

• Inge Boulonois
  • Admin
  • dichter
www.ingeboulonois.nl
dichter & schilder
Bedankt door: Ditmar Bakker

Rokjesdag 12 juli 2016 14:57 #17

• Joke de Groot
  • Joke de Groot's Profielfoto
  • Forumgod
  • Ontvangen bedankjes 158
Rokjesdag....zo goed dan?
Laten we de humor bewaren :)

Laatst bewerkt: 12 juli 2016 16:52 door Joke de Groot.

Rokjesdag 25 juli 2016 19:22 #18

• Ditmar Bakker
  • Forumgod
Het is onbeleefd om een vraag onbeantwoord te laten; excuus, Judy (ik moest ook even landen). Ik heb het vertalen opgepakt ter oefening en óók omdat sommige zaken nu eenmaal onvertaald liggen te wachten tot iemand ze ter hand neemt, zodat ze door alle Nederlanders genoten kunnen worden.

Ontzettend bedankt voor je tips. Vooral 2) neem ik ter harte (en iets over energie & schrijfproces).

En Remko was ik vergeten. Sorry Remko, en bedankt voor de 'U'.

Rokjesdag 25 juli 2016 20:25 #19

• JudyElf
  • JudyElf's Profielfoto
  • Forumgod
De dankbaarheid is wederzijds, Ditmar :-)
Prachtige vertaaluitdagingen heb je ons voorgeschoteld.
Chansons die ik helemaal niet kende! Om lekker lang op te kauwen.
(Met het gedicht van Aragon ben ik voorlopig nog wel even zoet.)
judyelf.edublogs.org
Tijd voor maken pagina: 0.273 seconden

Log in

Gebruikersnaam en wachtwoord:

Zoeken

Forum Recent

Uit het archief

Valentijn

Eenzamesingleblues
Zaterdagmiddagleed
Nee hoor, ook dit jaar