Het vrije vers

Bevrijd van vormloosheid

Omdat light verse lééft

Welkom, Gasten
Gebruikersnaam: Wachtwoord: Onthoud mij

Onderwerp: Tilburgs sonnet

Tilburgs sonnet 11 dec 2016 11:37 #1

• Bas Boekelo
  • Bas Boekelo's Profielfoto
  • Forumgod
  • Ontvangen bedankjes 1005
Inclusief de enjambementen, goddomme wat een prestatie.

Bas Boekelo.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Tilburgs sonnet 11 dec 2016 17:29 #2

Fraaie vorm die mogelijkheden biedt.

Tilburg is lelijk, Brabants, uit rotzooi geboren

Een kruik vol oude pis in Brabants weiden
Een klonterig geheel dat stad wil zijn
Een oponthoudje aan een spoorweglijn
Vol mannenzweet en uitgewoonde meiden

Het is een groots onzalig Carnaval
Een polonaise van ondode zielen
De laatste snack in oud en ranzig vet

Die slechts gegeten wordt door randdebielen
En zelfs in Brabant noemt men het een smet
Dat zegt genoeg, het is een stinkend oord

Waar levenslust in dampen wordt gesmoord
Je loopt er rond en echt, je ruikt het al
Je ruikt het al, een kruik vol oude pis

Waar weinig zinnigs van te zeggen is
Laatst bewerkt: 11 dec 2016 17:30 door Peter Knipmeijer.

Tilburgs sonnet 11 dec 2016 22:02 #3

Volgens mij vinden de herhalingen plaats in regel 13 en 14 en niet in 12 en 13.

Tilburgs sonnet 11 dec 2016 22:17 #4

Ja, Bas heeft me al op de vingers getikt. Wordt vervolgd.

Tilburgs sonnet 12 dec 2016 12:20 #5

• Bas Boekelo
  • Forumgod
Het Tilburgs sonnet, verwijt aan de bedenkers;
Als je een nieuwe dichtvorm of een variatie op het sonnet bedenkt, dan zorg je toch voor een onberispelijk gedicht? Zeker als je dat plaatst op HVV? Of horen de enjambementen nu juist in deze sonnetvariatie?
Dat de naam Tilburg moet terugkomen in titel of elders slaat nergens op, voegt niets toe.
Hierbij het Cholerisch sonnet van Jaap van den Born . Zoek de verschillen.

Normen en waarde

Er moet, zegt de regering, flink bespaard
De kosten overstijgen sterk de baten
Dus pakken ze de kleintjes uiteraard
Maar niet de volgevreten topmagnaten!
En zeker worden drugs niet vrij gelaten:

Geen junk die dan mijn fiets nog hoeft te stelen
Op slag verdwijnt het gros der criminelen
Dat zou beslist miljarden euro’s schelen!

Maar liever zwicht men hier voor de dictaten
Van rabiate bible-beltfanaten
En wordt de oorlog aan de drugs verklaard
‘Het is morele plicht’, klinkt het verwaten
En dat is wel miljarden euro’s waard

En dat betaalt wie ziek is of bejaard!
(Jaap van den Born)
Bedankt door: Hanny van Alphen

Tilburgs sonnet 12 dec 2016 17:48 #6

Jongens, ik heb er m'n twijfels bij. Wat is de toegevoegde waarde? Ter overweging:

Bij het Utrechts sonnet is de uitdaging de herhalingen een andere inhoud mee te geven, terwijl het advies om een regel uit een bestaand gedicht erin te verwerken, maakt dat het nieuwe sonnet aansluit bij de literatuur. Verder blijven de sonnetregels van kracht: in de beperking kan de meester(es) zich op diverse wijzen tonen.

Bij het Tilburgs sonnet zijn de extra beperkingen van dien aard dat je als dichter(es) genoodzaakt wordt te gaan priemelen: halve regel hier, halve regel daar; losse 14e regel, etc. Aansluiten bij de sonnettenliteratuur is er niet bij; daarvoor wijkt het schema m.i. te veel af.

In tegenstelling tot de extra eisen van het Utrechts sonnet, die inspiratie bieden om dingen uit te proberen waar je misschien nog niet eerder aan gedacht had (je gedicht komt uit de brede kant van de trechter), pinnen de extra eisen van het Tilburgs sonnet je juist vast (je gedicht komt uit de smalle kant van de trechter).

En dan ben ik nog niet eens ingegaan op de eis 'klaagzang'. Wat voor bagger nodig je daarmee uit? Die eis is voor mij als een worstje gedrenkt in terpentine: geen zin om te lezen, geen zin om te schrijven.
Laatst bewerkt: 12 dec 2016 17:49 door Hendrikje de Koning.
Bedankt door: Hanny van Alphen

Tilburgs sonnet 12 dec 2016 19:24 #7

Mooi gezegd Hendrikje en Bas, valt weinig aan toe te voegen.

Het lijkt wel een zogezegde "verfijning" van mijn knipsonnet Ouderdom maar dan met extra beperkingen. De titel b.v. en dan moet het ook nog eens een klaagzang zijn. Men vond het knipsonnet niets toevoegen aan de bestaande sonnetvormen en dat vind ik dus met dit sonnet.
Laatst bewerkt: 12 dec 2016 19:55 door Hanny van Alphen.

Tilburgs sonnet 13 dec 2016 10:08 #8

• Bas Jongenelen
  • Bas Jongenelen's Profielfoto
  • Iemand om te respecteren
  • Ontvangen bedankjes 18
Ik zal een korte toelichting geven op het Tilburgse sonnet dat door mij en Martijn Neggers bedacht is. Ik wilde al een tijdje een sonnet maken van 13 regels en dat de naam Tilburgs sonnet geven. Zoals Amsterdam 020 is, zo is Tilburg 013. Vandaar de 13 regels. Een sonnet bestaat echter uit 14 regels, hetgeen betekent dat 1 van die 14 regels overbodig moet zijn. En laat overbodigheid nou ook net een woord zijn dat typisch past bij Tilburg. De 14e regel zou dus weg moeten kunnen. Vandaar dat we (Martijn en ik dus) op het idee kwamen om die 14e regel een herhaling te laten zijn: een halve regel 13 en een halve regel 1. Regel 14 hoeft dus ook niet te rijmen met een van de voorgaande regels.

Daarna zijn we nog wat dingen aan het verzinnen geweest, maar ik betwijfel of deze de tand des tijds zullen doorstaan. Zoals de klaagzang. Als iemand een vrolijk Tilburgs sonnet schrijft, dan is de eis van de klaagzang meteen van tafel. En die titel? Noem je gedicht 'Tilburgs sonnet' en klaar ben je. Zo wordt de titel optioneel en dat is wel zo fijn.

De vraag of er per se enjambementen in voor moeten komen, kan beantwoord worden met Nee. Ik vind enjamberen leuk, ik heb daar plezier in, dus in mijn sonnetten komen enjambementen voor. Vind je het niet leuk om te enjamberen? Dan doe je het niet.

Uitgeverij Geroosterde Hond brengt ergens in het voorjaar een bundel uit met Tilburgse sonnetten. Daarvoor wordt nog kopij gezocht, wil erin wil publiceren neme contact met me op.
Bedankt door: Hendrikje de Koning

Tilburgs sonnet 13 dec 2016 18:21 #9

• Bas Boekelo
  • Forumgod
Beste Bas, jij vindt enjamberen leuk, maar doe er dan iets goeds mee. Schrijf een vers waarin veel ge-enjambeerd wordt, maar zorg, dat het grappig is. Na ‘zus’ in de tweede regel verwacht men ‘en zo’, dus levert het enjambement niets op. Jullie schrijven wel de strofe lengten voor, maar jij maakt er een lachertje van door het woord ‘praktijken’ te verdelen over regel vier en vijf, en zelfs over de witregel heen. Daarmee misken je de functie van de witregel, die immers de strofen scheidt, en tevens een rijmschema laat onderscheiden.
Schrijf wat je leuk vindt, maar vraag je af voor wie je schrijft.

Tilburgs sonnet 17 dec 2016 11:06 #10

Een overtuigende introductie van het Tilburgs sonnet van de hand van Bas Jongenelen is verschenen op de site van Neerlandistiek. Inclusief nog een paar voorbeelden van niet-HVV-forumleden. Er wordt ook ingegaan op het gewenste rijm.

Om het te vinden (link plaatsen lukt niet): ga naar www punt neerlandistiek punt nl en scrol naar het 4e item op 16 december.

Een paar van de voorbeelden die ik tot nu toe gelezen heb, hebben me laten zien dat er wel degelijk een meerwaarde is t.o.v. de 'standaard'-sonnetvorm (voor zover die er is).
- De andere lengte en groepering van strofen zorgt m.i. voor een wat speelser geheel.
- De 14e regel, hoewel overbodig verklaard, kan in mijn ogen juist werken als een soort uitsmijter. Sommige van de hier geplaatste TS-en zijn daar een goede illustratie van.
- Wat betreft de eis van de klaagzang: ook wat dit punt betreft tonen sommige voorbeelden op deze site aan dat dichters er mee uit de voeten kunnen, door bijv. een dubbele bodem te verzinnen.

Kortom, ik herzie mijn eerdere inschatting. Misschien ga ik het zelfs proberen... :blink:
Laatst bewerkt: 17 dec 2016 12:54 door Hendrikje de Koning.
Bedankt door: Inge Boulonois

Tilburgs sonnet 17 dec 2016 13:11 #11

• Bas Jongenelen
  • Bas Jongenelen's Profielfoto
  • Iemand om te respecteren
  • Ontvangen bedankjes 18
Het Tilburgse sonnet bestaat op het moment dat ik dit schrijf een week en een dag. Er is sprake van evolutie. Zo is die titel eraf aan het slijten door natuurlijke selectie. Of het sonnet een klaagzang moet zijn en blijven? Dat is niet bekend, maar als ik het zo inschat, dan denk ik dat die eis de tand des tijds toch niet zal overleven. De 14e regel moet natuurlijk wel iets bijzonders blijven. Hij moet weg kunnen, maar wat dat 'weg' precies is, is aan de schrijvers. Vaak zit daarin een soort grapje of draai. Het principe blijft wel, dat als je de 14e regel weghaalt, er geen weesrijmen over mogen blijven. De 14e regel mag natuurlijk rijmen op een andere regel - of beter: op 2 andere regels. De 14e regel is gekke regel, een absurde, een overbodige... Hij is ook overbodig omdat er niets nieuws in staat: hij is opgebouwd uit een stuk van regel 13 en een stuk van regel 1.
Bedankt door: Hendrikje de Koning
Tijd voor maken pagina: 0.404 seconden

Log in

Gebruikersnaam en wachtwoord:

Zoeken

Forum Recent

Uit het archief

Het zal hem worst wezen

worst case

Desnoods geweld
Zo luidt zijn radicale thema