Het vrije vers

Bevrijd van vormloosheid

Omdat light verse lééft

Welkom, Gasten
Gebruikersnaam: Wachtwoord: Onthoud mij

Onderwerp: Gelukkig maar...

Gelukkig maar... 2 jaren 8 maanden geleden #1

  • Inge Boulonois
  • Inge Boulonois's Profielfoto
  • Offline
  • Admin
  • dichter
  • Berichten: 3535
  • Ontvangen bedankjes 1553
Zeer geestig, je ob, maar "zijn" in de laatste regel?
Jaap, Nijntje is een vrouw!


www.ingeboulonois.nl
dichter & schilder
Laatst bewerkt: 2 jaren 8 maanden geleden door Inge Boulonois.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gelukkig maar... 2 jaren 8 maanden geleden #2

Daar gaan we meteen werk van maken
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gelukkig maar... 2 jaren 8 maanden geleden #3

  • Arjan Keene
  • Arjan Keene's Profielfoto
  • Offline
  • Admin
  • Berichten: 455
  • Ontvangen bedankjes 203
Fraai ook, de brief van Bruna.
Hoewel Nijntje inderdaad meer 'gender neutral' is geworden, werd ze in 1955 als volgt geschapen:

de engel zei: dag mevrouw pluis
let op wat ik u zeg
u krijgt een lief klein dochtertje
toen vloog de engel weg

en ja hoor, op een mooie dag
kwam er een klein konijntje
zij trokken haar een jurkje aan
en noemde haar toen Nijntje


(en Dick Bruna heeft toch maar treffend bewezen hoe licht kreupel en vol rijk rijm de wereld kan veroveren ;-) )
Laatst bewerkt: 2 jaren 8 maanden geleden door Arjan Keene.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Bedankt door: Bas Boekelo, Inge Boulonois
Tijd voor maken pagina: 0.170 seconden

Log in

Gebruikersnaam en wachtwoord:

Zoeken

Forum Recent

Uit het archief

Cursus Japanse filosofie. Les 5 (slot)

Nishida Kitaro (1870-1945)

 

 

Leegte

 

De dingen zijn niet echt zoals ze zijn

Want ieder zijn kent ook zijn tegendeel

Iets kan niet iets en ook nog niet-iets wezen

 

De oorsprong van die twee is: Eén Geheel

Nu wordt het even moeilijk moet ik vrezen:

Die Oorsprong kent de Tegenstelling niet

 

U moet het bovenste nog maar eens lezen

Voordat ik u nu mijn conclusie biedt:

De dingen zijn niet echt zoals ze zijn

 

In dit gedicht bestaat geen regel elf:

Het zelf zonder het zelf is echt het zelf

 

 

Nishida Kitaro verdiepte zich in de westerse filosofie en kwam, daardoor beïnvloed, weer uit bij de mystiek, daar 'logica alleen de tekortkomingen van logica aantoont.'

Gezien de tegenstellingen tussen lichaam en geest, zelf en de wereld (object en subject) moet er een oorspronkelijke zijnsbasis bestaan zonder dat onderscheid. De ultieme realiteit is de mu no basho, 'de plaats van het absolute niets, het zelf zonder het zelf.'

Dit basho is de afwezigheid van alles waarmee we ons ego-zelf definiëren.

Het heft de tegenstellingen, die aan ons bestaan ten grondslag liggen, op.

Deze tegenstellingen zijn de oorzaak van de constante verandering en beweging in het universum en alleen in het mu no basho in harmonie en daarmee daar niet bestaand.

De fysieke wereld van activiteiten drukt de innerlijke scheppingsdrang van het basho uit en alleen door volledig als een historisch persoon te leven, zal de kracht van het zelf als basho zich manifesteren: volledig engagement, zowel in de wereld als in meditatie, is een vereiste.
Mocht je dit boven de pet gaan dan is dat geen bezwaar, want alles wat hier staat bestaat toch niet.

Bundels