Het vrije vers

Bevrijd van vormloosheid

Omdat light verse lééft

Welkom, Gasten
Gebruikersnaam: Wachtwoord: Onthoud mij

Onderwerp: Titel

Titel 26 dec 2019 10:32 #1

• Jolien van Eke
  • Jolien van Eke's Profielfoto
  • Zeer gerenommeerd forumlid
  • Ontvangen bedankjes 218
Dag redactie,

Leuk dat mijn gedicht op de voorpagina staat. Is er een reden dat de titel veranderd is? Van Kerstdinee tot Kerstdiner?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Titel 26 dec 2019 11:38 #2

• inge
  • inge's Profielfoto
  • Redactielid
  • Redactielid Het Vrije Vers
  • Ontvangen bedankjes 82
Ha Jolien,

De redactie zag het nut niet in van die onalledaagse spelling.
In strofe 2 gebruik je die ook niet.
Wij vermoedden een typefout.
We vragen ons af wat de zwaarwegende reden kan zijn voor dinee.

Groet:-)
Laatst bewerkt: 26 dec 2019 12:31 door Inge Boulonois.

Titel 26 dec 2019 14:07 #3

• Jolien van Eke
Ha Inge,
die onalledaagse spelling van dinee was geen typefout maar een poging om de negatieve gevoelens van de hoofdpersoon over het kerstdiner, al enigszins voor aan te kondigen. Geen probleem als dit niet over is gekomen, maar je zondigt zo wel tegen de regel waar het forum continu op hamert: verander nooit en al helemaal niet ongevraagd ook maar een letter of komma in andermans werk....

En dat op Kerstmis!

Titel 26 dec 2019 15:22 #4

• inge
  • inge's Profielfoto
  • Redactielid
  • Ontvangen bedankjes 82
Ha Jolien,

Het was inderdaad wel zo netjes geweest als de redactie tevoren geïnformeerd had naar de reden van dinee.
Door de omstandigheden (kerstavond en Kerstmis) is dat nagelaten, ook omdat van tevoren niet bekend was welke verzen op de voorpagina zouden verschijnen. De redactie gaf welbewust van tevoren geen commentaar op wat bij de kerstoverwegingen geplaatst werd.

T.a.v. de ereplaats der voorpagina wordt ook op andere zaken gelet dan op formele regels. Zo geldt daar de voorkeurspelling, tenzij er zwaarwegende argumenten zijn om daarvan af te wijken.
(Ook zonder verwittiging vooraf, is in Bens gedicht een h toegevoegd in Drente).

De huidige titel draagt voor mij (nu in de ik-vorm want ik heb dienst vandaag) weinig bij aan negatieve gevoelens bij het kerstgebeuren. Het doet een beetje klunzig aan, als een typefout. Het was anders geweest als je de betekenis van het woord nee meer had benadrukt, kerstdiNEE bij voorbeeld.

Vrede op aarde, ook tijdens het kerstdiner vandaag.
Je titel wil ik desgewenst in 'KerstdiNEE' veranderen, maar 'Kerstdinee', nee.

Hartelijke groet,
Inge
Laatst bewerkt: 26 dec 2019 15:43 door Inge Boulonois.

Titel 26 dec 2019 15:57 #5

• Jolien van Eke
Ha Inge,

Dank voor je uitvoerige antwoord. Laat de titel maar gewoon zo staan, al zou achteraf gezien Kerstbeklemming of Kerststress beter zijn geweest.
Hopelijk blijft je 'dienst' vandaag verder rustig!

Hartelijke groet,
Jolien

Titel 26 dec 2019 16:47 #6

• Inge Boulonois
  • Inge Boulonois's Profielfoto
  • Admin
  • dichter
  • Ontvangen bedankjes 1717
Ha Jolien,
Vandaag werken heeft ook aardige kanten. Ik word goed verzorgd!
Inge

www.ingeboulonois.nl
dichter & schilder
Laatst bewerkt: 26 dec 2019 16:47 door Inge Boulonois.

Titel 27 dec 2019 00:17 #7

• B.J. Hoogland
  • B.J. Hoogland's Profielfoto
  • Forumgod
  • Ontvangen bedankjes 1118
Beste Inge,

Ach, wat is er belangrijk in dit leven. Een etymologisch verwandelde "h" in Drent(h)e?
Het mag nog steeds allebei maar:

Quote taaladviesdienst: "Officieel is nu inderdaad ‘Drenthe’ de enige correcte schrijfwijze; als u niet bij de overheid of in het onderwijs werkzaam bent, bent u echter niet verplicht om de officiële spelling te volgen. Als u een grote voorkeur hebt voor ‘Drente’, kunt u dit dus gewoon blijven schrijven"

Dit was dus geen halszaak.

Wat mij ook opviel: dat de 2 van CO2 bij het kopiëren haar subscript opmaak heeft verloren. Kan een misser zijn.

Wat ik wel ergerlijk vond dat je die foeilelijke sneeuwbling over de foto hebt gesausd. Dat levert m.i. geen bijdrage aan de inzending.

Ik pleit er voor om, zoals Jolien dat terecht opmerkt, niet meer ongevraagd "een letter of komma in andermans werk te veranderen". Dit geldt ook voor eventuele illustraties. Moet dat alsnog gebeuren bij een écht storende fout, dan is het zeker netjes om dat in een redactioneel commentaar onder het gedicht te verantwoorden.

Met groet,
Ben
Verba volant, scripta manent.
Laatst bewerkt: 27 dec 2019 00:17 door B.J. Hoogland.

Titel 27 dec 2019 10:20 #8

• inge
  • inge's Profielfoto
  • Redactielid
  • Ontvangen bedankjes 82
Dag Ben,

Ik pleit er voor om, zoals Jolien dat terecht opmerkt, niet meer ongevraagd "een letter of komma in andermans werk te veranderen". Dit geldt ook voor eventuele illustraties. Moet dat alsnog gebeuren bij een écht storende fout, dan is het zeker netjes om dat in een redactioneel commentaar onder het gedicht te verantwoorden.

In de reactie op Jolien gaf ik aan waariom ik deze keer tegen de gewoonte in géén overleg heb gepleegd. De keuze en de plaatsing op kerstnacht was haastwerk (Ik had in de editor nog nooit met underscript gewerkt, maar dat heb ik net opgelost.) Bovendien gaf ik al aan voor de voorpagina de voorkeursspelling te prefereren.

Jouw kerstboomfoto. Ik vond die zoals je die aanleverde (ik zeg het netjes) verre van voorpaginawaardig (donker, in verticale positie, perspectivische vertekeningen etc. ). Verkleind weergegeven:

In supersnel tijdsbestek heb ik de vertekeningen eruit gehaald, de foto gedraaid, de boom meer kleur gegeven en er een sterrenanimatie over heen gezet, in de veronderstelling dat…Helaas kon dat laatste niet jouw goedkeuring wegdragen. Die illustratie heb ik meteen van de site gehaald; dan maar zonder.. Ik vraag me trouwens af, terwijl je weet waarom we het fotoformaat beperken tot 300 pixels breed, je niet de moeite neemt om die zelf te verkleinen en recht te zetten.

Tot slot wil ik nog wel kwijt dat ik, zeker nadat ik Jolien net had geïnformeerd over de redenen van de ‘spontane’ veranderingen, ietwat teleurgesteld ben in je empathie en begrip voor de redactie, terwijl je weet dat zij naast het dagelijks ververzen van de voorpagina ook met de tijdverslindende klus van de bundel bezig is.

Groet,
Inge
Laatst bewerkt: 27 dec 2019 11:13 door Inge Boulonois.

Titel 27 dec 2019 11:02 #9

• B.J. Hoogland
  • B.J. Hoogland's Profielfoto
  • Forumgod
  • Ontvangen bedankjes 1118
O jee Inge,
Heb je nu een zere teen?
Je weet natuurlijk best dat het niet mijn bedoeling is om jou of de redactie te schofferen.
Ik heb alleen maar een opmerking gemaakt over de sneeuwlaag, de "h", en het subscript.

Dat de foto niet goed is overgekomen in de database van de website daar kan ik van deze kant niet veel aan doen. Het is een verouderd systeem waar we het mee moeten doen.
De foto had ik al verkleind, volgens mij. Het was idd een snelle huis-tuin-en-keukenfoto. Je had de foto natuurlijk ook primair kunnen weigeren of mij even kunnen mailen. (Is minder werk dan zelf een uur te "sleutelen" en je laat het probleem waar het hoort: bij de inzender.)

Ik heb alle respect voor jullie werk. Dat is niets het punt. Druk hebben we het allemaal, dat is geen argument. Ik heb juist de bal gespeeld, en ben niet persoonlijk geworden naar ik heb jou als redacteur aangesproken. Alleen in verband met de "sneeuwbling" heb ik jou persoonlijk geadresseerd. (Who else?)
We zijn allen kunstenaar en zijn ons bewust van de integriteit van ons eigen werk. Herschrijven van gedichten, al is het maar één letter, aanpassen van illustraties zónder overleg is gewoon 'not done'. Dat zijn we hopelijk toch eens met elkaar? Mocht je dit als een aanval hebben ervaren: daarvoor mijn excuses.

Vriendelijke groet,
Ben
Verba volant, scripta manent.

Titel 27 dec 2019 11:38 #10

• Inge Boulonois
  • Inge Boulonois's Profielfoto
  • Admin
  • dichter
  • Ontvangen bedankjes 1717
Dank voor je reactie, Ben.
www.ingeboulonois.nl
dichter & schilder

Titel 27 dec 2019 12:13 #11

• inge
  • inge's Profielfoto
  • Redactielid
  • Ontvangen bedankjes 82
Al word ik niet warm van een dooddoener als ‘Druk hebben we het allemaal’ noch van jouw suggestie dat een foto op het forum vanzelf roteert: je excuses zijn aanvaard. Genoeg daarover, want ja, wat is belangrijk in het leven...
De praktijk van de redactie is helaas dat het Peter al geruime tijd niet lukt om ook maar iets op het forum te plaatsen. Bovendien heeft Arjan momenteel door droevige omstandigheden zijn handen met andere zaken vol.
Ik sta er even alleen voor (dat vormt voor mij geen probleem, trouwens).
Mooie laatste dagen van het jaar, Ben.
(En daarna natuurlijk ook...)
Laatst bewerkt: 27 dec 2019 13:12 door Inge Boulonois.
Tijd voor maken pagina: 0.342 seconden

Log in

Gebruikersnaam en wachtwoord:

Zoeken

Forum Recent

Uit het archief

Nieuwjaarswens

definitief
Illustratie: Alize Meyles

Ik wou dat het nog vroeger was:
geen plastic spul maar sierlijk glas,