Het vrije vers

Bevrijd van vormloosheid

Omdat light verse lééft

Welkom, Gasten
Gebruikersnaam: Wachtwoord: Onthoud mij
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Achterflap jubileumbundel

Achterflap jubileumbundel 03 feb 2020 15:35 #1

Ik twijfel er niet aan dat het een prachtige bundel gaat worden. Wel heb ik mijn twijfels over het gedichtje van Theo Danes. Begrijp me niet verkeerd, ik vind het een leuk vers maar zou het niet verstandiger zijn om namen uit de politiek te mijden en Trump-(of ander politiek)gezinden te ontzien?

groet,
Hanny
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Achterflap jubileumbundel 03 feb 2020 17:03 #2

• inge
  • inge's Profielfoto
  • Redactielid
  • Redactielid Het Vrije Vers
  • Ontvangen bedankjes 84
Ha Hanny,

Dat het een lightversebundel is, moet genoeg zeggen.
Theo's vers is voorzichtig geformuleerd; 'diep van binnen denk ik' . Daarnaast ligt de grap (heel onrealistisch) er duimendik bovenop.
Toch goed dat je die vraag stelt. (Doorgestreept, n.a.v. van wat de vraag allemaal teweeg brengt.)
Hoe denken de andere forumleden hierover?

Groet,
Inge
Laatst bewerkt: 04 feb 2020 17:26 door Inge Boulonois.

Achterflap jubileumbundel 03 feb 2020 17:52 #3

• Bas Boekelo
  • Bas Boekelo's Profielfoto
  • Forumgod
  • Ontvangen bedankjes 1084
Trump afzetten is iets anders dan hem een been afzetten. Namen uit de politiek verdwijnen en over vijf of tien jaar snapt geen mens nog de grap.

Achterflap jubileumbundel 03 feb 2020 18:47 #4

• Frits Criens
  • Frits Criens's Profielfoto
  • Forumgod
  • Ontvangen bedankjes 985
We hebben een redactie en die doet goed werk, daar moeten we ons niet mee gaan bemoeien, dat worden Babylonische toestanden.

Ik begrijp de opmerking van Hanny ook niet helemaal. Op 28 januari jl. schreef ze n.a.v. het gedicht 'Mijn kamer' van Bart en de discussie die daarover ontstond: Ik hou sowieso niet van censuur en ook niet van zelf-censuur.

c.a.
Frits

Achterflap jubileumbundel 03 feb 2020 18:49 #5

• Wim Meyles
  • Wim Meyles's Profielfoto
  • Forumgod
  • taalhumorist
  • Ontvangen bedankjes 1580
Het lijkt me niet verstandig om als 'lokkertje' op de achterflap een gedichtje te plaatsen dat zo nauw met de actualiteit verbonden is.
We hopen natuurlijk allemaal op een bundel met eeuwigheidswaarde (of tenminste een aandachtsperiode van enkele jaren :) ). Het afzetten van Trump is nu al een afgesloten hoofdstuk.
Als er een gedichtje op de achterflap staat, wordt dit geacht representatief te zijn voor de inhoud van het boek. Het kwatrijn van Theo (hoe geestig ook) zou dan wel eens averechts kunnen werken

Hartelijke groet,
Wim
www.wimmeyles.nl

Nieuwste boek: Ietsnut
Laatst bewerkt: 03 feb 2020 18:57 door Wim Meyles.
Bedankt door: Niek Kalberg

Achterflap jubileumbundel 03 feb 2020 19:38 #6

Eens met Wim en Bas.

Ik herinner me een draadje een tijdje geleden met allemaal julbileumversjes. Zit daar niet een leuke bij?

Waarom zijn een aantal namen in het rood? Zijn dat de oprichters van HVV?

Achterflap jubileumbundel 03 feb 2020 20:16 #7

• inge
  • inge's Profielfoto
  • Redactielid
  • Ontvangen bedankjes 84
De rode namen hebben de meeste crème op hun hoofd, Hendrikje
Bedankt door: Hendrikje de Koning

Achterflap jubileumbundel 03 feb 2020 20:38 #8

• Niels Blomberg
  • Niels Blomberg's Profielfoto
  • Forumgod
  • Schoonschrijver
  • Ontvangen bedankjes 931
Ik ben het eens met Hanny, en vooral met de formulering van Hanny.
Verder begrijp ik niet waarom er een strikte indeling in A- en B-auteurs nodig is.

Achterflap jubileumbundel 03 feb 2020 20:41 #9

Frits schreef:

We hebben een redactie en die doet goed werk, daar moeten we ons niet mee gaan bemoeien, dat worden Babylonische toestanden.
Ik begrijp de opmerking van Hanny ook niet helemaal. Op 28 januari jl. schreef ze n.a.v. het gedicht 'Mijn kamer' van Bart en de discussie die daarover ontstond: Ik hou sowieso niet van censuur en ook niet van zelf-censuur.

Dat is juist Frits, maar hier gaat het om de achterflap van een speciale bundel, waarvan ik zeker weet dat de redacteuren voor de beste vormgeving zullen kiezen. Daarbij stel ik niets maar vraag of het niet verstandiger is om een bepaald item te vermijden.

Ik kan hierin helemaal meegaan met de reactie van Wim.

Achterflap jubileumbundel 03 feb 2020 21:40 #10

• inge
  • inge's Profielfoto
  • Redactielid
  • Ontvangen bedankjes 84
Niels, er A- en B-dichters van maken, dan wordt het akelig zwart-wit.
We zijn erg blij met alle dichters die hun medewerking hebben verleend.
De toestemming van rechthebbenden/nabestaanden van overleden dichters deed ons eveneens heel goed.
Je weet natuurlijk dat op elk onderscheid wel iets valt aan te merken.
Maar dit heeft de redactie met haar fijne weegschaal besloten.
Laatst bewerkt: 03 feb 2020 21:40 door inge.

Achterflap jubileumbundel 03 feb 2020 21:56 #11

• Frits Criens
  • Forumgod
Ha Hanny, als je eerst stelt dat je niet houdt van zelfcensuur, is het vreemd om een week later de vraag aan de redactie te stellen of het niet verstandig zou zijn in dit geval toch zelfcensuur te overwegen. Althans, vreemd voor mij.

Je roept wel wat over de redactie af, want bij de gekozen gedichten zullen er vast een aantal zijn die inhoudelijk ook gedateerd zijn. Ik zie de keuze voor Theo's gedicht, met Theo's in onze wereld grote naam wat prominent op de achterflap, dan ook als een poging om de bundel via Theo's naamsbekendheid voor potentiële kopers aantrekkelijk te maken. Overigens zullen uitgevers en boekhandelaren je vertellen dat een boek 2-3 maanden doorlooptijd heeft en dat de verkoop daarna flink stilvalt, bestsellers uitgezonderd. Dus de vrees dat kopers over twee jaar afgeschrikt zullen worden door een 'onbegrijpelijk' versje over Trumps afzetting is denk is onnodig. Komt het boek trouwen wel in de boekhandel te liggen of moeten mensen online kopen?

c.a.
Frits

Achterflap jubileumbundel 03 feb 2020 21:56 #12

• Niels Blomberg
  • Forumgod
  • Schoonschrijver
inge schreef :
Niels, er A- en B-dichters van maken, dan wordt het akelig zwart-wit.
Nee Inge, het is akelig rood-zwart

inge schreef :
We zijn erg blij met alle dichters die hun medewerking hebben verleend.
De toestemming van rechthebbenden/nabestaanden van overleden dichters deed ons eveneens heel goed.
Je weet natuurlijk dat op elk onderscheid wel iets valt aan te merken.
Maar dit heeft de redactie met haar fijne weegschaal besloten.
Ik heb in heel wat verzamelbundels gestaan, ook met jou. Nog nooit heb ik zo'n indeling van auteurs gezien.
Eigenlijk voel ik me erin geluisd. Ik word verkocht als bladvulsel van een aantal gevierde dichters.
Juist omdat er op iedere indeling iets valt aan te merken moet je het gewoon niet doen.
Wat het hoogtepunt van 10 jaar HVV had moeten worden, is het dieptepunt.
Als de achterflap zo blijft, dan wens ik niet in deze bundel te staan.

Over het versje: dat slaat echt nergens op. Gepast iets wat over de inhoud van deze bundel gaat, of iets over dichtbundels in het algemeen.
Laatst bewerkt: 03 feb 2020 21:57 door Niels Blomberg.

Achterflap jubileumbundel 03 feb 2020 22:42 #13

• Wim Meyles
  • Wim Meyles's Profielfoto
  • Forumgod
  • taalhumorist
  • Ontvangen bedankjes 1580
Concreet voorstel om de commotie wat in te dammen: gebruik de achterflap voor een verlokkende tekst (de tekst onder de voorkant van ‘Er is light’ op de voorpagina (van Inge?), van 2 februari, kan wat mij betreft grotendeels hiervoor gebruikt worden).
Een drietal korte gedichtjes kan wat mij betreft ter illustratie worden toegevoegd.
Voorin het boek kan dan een lijst met deelnemende dichters worden geplaatst, al of niet in combinatie met de inhoudsopgave, waarbij mijn voorkeur uitgaat naar een ongedifferentieerde indeling, puur en alleen omdat elke andere indeling ergens wel tot onvrede zal leiden.

Bemiddellijke groet,
Wim
www.wimmeyles.nl

Nieuwste boek: Ietsnut
Laatst bewerkt: 03 feb 2020 22:45 door Wim Meyles.
Bedankt door: Niek Kalberg

Achterflap jubileumbundel 04 feb 2020 06:33 #14

• Niels Blomberg
  • Forumgod
  • Schoonschrijver
Iets totaal anders: het is mooier als de beide kolommen met namen even lang zijn.

Achterflap jubileumbundel 04 feb 2020 08:50 #15

• inge
  • inge's Profielfoto
  • Redactielid
  • Ontvangen bedankjes 84
Uiteraard is dat mooier, Niels.
Alleen kun je 65 dichters niet over twee precies gelijke kolommen verdelen.
Verder plaatst MijnBestseller automatisch de streepjescode van de ISBN in de rechter benedenhoek.
De heftigheid van je reactie (o.i. disproportioneel) heeft de redactie trouwens onaangenaam verbaasd.

Wel is duidelijk dat er onder jullie onvrede heerst met de huidige achterkant.
Dat doet afbreuk aan het feestelijke karakter van deze bundel.
Het versje van Theo gaat eraf (jammer en ook pech dat afgelopen weekend net bekend werd dat impeachment gedoemd lijkt te mislukken).
De redactie delibereert nog of er een wervende tekst op moet komen of alleen eender gekleurde namen van de dichters. Andere versjes is ook een optie.
Laatst bewerkt: 04 feb 2020 10:21 door inge. Reden: veranderd: ook verzen op de achterkant blijft een optie.

Achterflap jubileumbundel 04 feb 2020 09:45 #16

• B.J. Hoogland
  • B.J. Hoogland's Profielfoto
  • Forumgod
  • Ontvangen bedankjes 1122
Dag beste redactieleden,

Een paar gedachten vanaf de zijlijn:

1. Het versje van Theo vond ik juist leuk, redelijk actueel, leuke versvorm, uitnodigend om meer te lezen. En wie zijn wij toch helemaal dat we ook maar enigszins zouden kunnen denken dat ons bundeltje langer houdbaar is dan het regime van Donald Trump... Kom nou toch, zo zit de boekenwereld niet in elkaar.

2. Ik begrijp de opsomming met rood gekleurde namen wel. Uitspringen van bekende namen die het publiek over de streep trekken om het bundeltje aan te schaffen. Het idee is al geopperd om de lijst maar binnen te brengen (index). Op de achterflap tekst zou een zinsnede kunnen worden opgenomen waarin een aantal bekendere dichters worden genoemd (en eventueel in rood afgedrukt), ter bevordering van de verkoop.
Alternatief: twee à drie gedichtjes achterop plaatsen van bekendere dichters.

3. Een vraag van iets ander kaliber: Is er over nagedacht of er een kruisje moet staan achter de namen van de overleden dichters? Stel dat iemand, die niet ingewijd is in lichte poëzie, het bundeltje koopt en een gezellige middag wil bijwonen met bijvoorbeeld Daan de Ligt...

Groet, Ben
Verba volant, scripta manent.

Achterflap jubileumbundel 04 feb 2020 10:15 #17

• inge
  • inge's Profielfoto
  • Redactielid
  • Ontvangen bedankjes 84
Ha Ben,

Bij 1: je verwoordt precies onze gedachtegang bij de keuze voor Theo's vers.

2. Fijn dat je de positieve zijde van de oplichtende namen ziet. Er wordt nog nagedacht over de invulling van het achterflap. We dachten dat de HVV-ers het zouden appreciëren dat hun namen tussen de coryfeeën zouden staan..Zo'n lange lijst namen zonder oplichtingen verliest zowel z'n aantrekkelijkheid als z'n functionaliteit. Een wervende tekst? Of enkele verzen, mits dat geen scheve gezichten geeft...Er wordt verder op gebroed. Soms lijkt de kippenstok een evenwichtsbalk.

3. Bloemlezingen waarin een kruisje achter gestorven dichters staat, zijn er m.i. niet. Iemand die een gezellig middagje met Daan zou willen, zal toch eerst diens naam moeten googelen en daarbij... .
Laatst bewerkt: 04 feb 2020 10:19 door inge.

Achterflap jubileumbundel 04 feb 2020 10:29 #18

Het onderscheid tussen A- en B-auteurs vond ik ook onprettig. Misschien kan als alternatief ook een passende afbeelding overwogen worden.

Achterflap jubileumbundel 04 feb 2020 11:18 #19

• Frits Criens
  • Forumgod
Citaat: We hebben een redactie en die doet goed werk, daar moeten we ons niet mee gaan bemoeien, dat worden Babylonische toestanden.
Dat waren gisteren profetische woorden, al zeg ik het zelf. En is het afgelopen nu? Er is nog niet gesproken over lettertype en -grootte, de plaats van het paginanummer, hoe titels van de gedichten eruit moeten zien, of genre-aanduiding bij het gedicht vermeld moet worden en zo ja, waar dan precies.

Misschien is het toch handiger om de redactie het vertrouwen te geven dat ze verdient voor dit initiatief.

c.a.
Frits
Bedankt door: Hendrikje de Koning

Achterflap jubileumbundel 04 feb 2020 12:09 #20

Zo Frits, bepaal jij wanneer de discussie moet stoppen over de achterflap van de dichtbundel?

Normaal gesproken wordt de achterflap voorzien van een wervende - in dit geval natuurlijk humorvolle tekst, aangevuld misschien met toepasselijke qoutes van schrijvers - van en met naam - wier werk in het bundeltje staat.

Belangrijk is, waarom je nou juist deze bundel MOET hebben.
Diversiteit zou een sleutelwoord kunnen zijn.

Dat jij geen moeite hebt met A- en B dichters kan ik me voorstellen.
Jij staat erbij als coryfee
en je alter-ego Hanna doet ook nog mee.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.425 seconden

Log in

Gebruikersnaam en wachtwoord:

Zoeken

Forum Recent

Uit het archief