Het vrije vers

Bevrijd van vormloosheid

Omdat light verse lééft

Welkom, Gasten
Gebruikersnaam: Wachtwoord: Onthoud mij

Onderwerp: Wat is een sonnet? /De Ondergang van de Mandarijn.

Re: Wat is een sonnet? /De Ondergang van de Mandarijn. 26 mei 2012 21:33 #61

• Kees Koelewijn
  • Kees Koelewijn's Profielfoto
  • Forumgod
  • Ontvangen bedankjes 30
Ik heb even gekeken wie die Jelou was, maar volgens mij is dat een pseudoniem van Jannie Kitteloire.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Wat is een sonnet? /De Ondergang van de Mandarijn. 26 mei 2012 22:47 #62

• Katja Bruning
  • Katja Bruning's Profielfoto
  • Moderator
  • Ontvangen bedankjes 175
Wel allemachtig, dat doet dat ontzettende mens hier inenen?
En waarom zit DOMINEE Koelewijn daar mee aan te pappen?

Re: Wat is een sonnet? /De Ondergang van de Mandarijn. 26 mei 2012 23:06 #63

• Kees Koelewijn
  • Forumgod
  • Ontvangen bedankjes 30
Mag ik koeltjes opmerken dat het een dominee vrij staat met vrouwen aan te pappen? Jezus zei in Johannes 10:34,35 dat de mensen goden zijn, mijn ouders dus ook en met een beroep op Genesis 6:1,2 voel ik mij dan ook volkomen vrij niet alleen met iedere vrouw aan te pappen die ik wil, maar ze ook te nemen naar mijn begeerte met een beroep op de vrijheid van godsdienst.
Er is trouwens geen sprake van aanpappen; Kaja staat hier al jaren geregistreerd.

Re: Wat is een sonnet? /De Ondergang van de Mandarijn. 27 mei 2012 00:28 #64

• Kees Koelewijn
  • Forumgod
  • Ontvangen bedankjes 30
Hallo Katja; ik heb het idee dat we nu wel klaar zijn, want het wordt een herhaling van zetten.
Hier een aanloop naar een goede afloop. Ik stel voor dat jij dan hierna het laatste woord hebt.
Kees

Voldoening schenkt de ezel als hij aan de verwachtingen van de toeschouwer voldoet en zijn edele hoeven aan de met zorg neergelegde steen stoot die hij reeds meerdere malen in zijn zo met menselijk verstand ontberende leven is tegengekomen.
Hoe kon u gelovig aanvaarden dat de man met de grove trekken, die zijn nederige afkomst zo duidelijk blootlegden aan de nobele, gewend met dienstvaardig personeel om te gaan, de Regent was, wiens goddelijke gelaatstrekken de zon verblinden?
Mijn spion heeft zijn taak naar tevredenheid volbracht, uw verblijfplaats opgespoord, aan deze mandarijn een volledig verslag uitgebracht; geen onderdeel is aan zijn scherpe blikken, die die van de arend in zijn vlucht boven de bergen van Oeigoerië, speurend naar zijn prooi, de nietswaardige muis, oorzaak van zovele hongersnoden door het leegeten van de graanschuren, met zoveel wijs beleid door onze Nobele Heerser aangelegd voor Tijden van Mindere Overvloed, die vergeefs zijn toevlucht zoekt in zijn hol, nijver gegraven met zijn pootjes, die zo’n gelijkenis vertonen met de schraapzuchige handen der belastinggaarders in minder gelukkige koninkrijken ver van hier, waar niet, zoals bij deze mandarijn, de gelden aangewend worden voor het Algemeen Welzijn,evenaart,ontsnapt; ook niet de armoedige omstandigheden waaronder mijn dochter, de lieftallige Zonnige Meidag nu haar dagen slijt, zij die gewend was op haar geringste wenken bediend te worden; zij die, als haar spitse vingertoppen in aanraking kwamen met voorwerpen, bezoedeld door het contact met dienaren van geringe afkomst, onverwijld met aangedragen kommen met water, dat geurde naar lavendel en waarin rozeblaadjes dreven, bedoeld om de ongewenste geuren van dit contact met de snelheid van de bliksemschicht die zijn weg zoekt door het zwerk van de buitenprovinciën te verwijderen en te reinigen tot de oorspronkelijke toestand van reine onschuld weer terugkeerde en de blankheid, die de teerheid van bloesemblaadjes in de ochtend, als de theepluksters zingend door de velden gaan op weg naar hun zo nuttige bijdrage aan de ceremonie die al zoveel eeuwen de aanwezigheid aan het Keizerlijk Hof zo veraangenamen, verre overstijgt, zo eigen aan de teerheid van haar huid, weer was hersteld.
Ach, hoe mist deze mandarijn het trippelen van haar ingebonden voetjes.

Waar vrede heerst, heerst rust, maar vermoeid is het hart van de krijger.
Wie zijn vijanden oud ziet worden bereikt zelf een respectabele leeftijd.
Koud is het hart dat zich verbittert, maar warm is de hand in vriendschap aangenomen.
Beter is een zoon van eenvoudige komaf, verhoogd naar een edele status,dan het verlies van een dochter en de holle klanken van een leeg paleis.

Edele schoonzoon, mijn hart gaat uit naar het weerzien met de lieftallige Zonnige Meidag.
Deze mandarijn hoopt met de hoop van een oud man dat zijn dagen weer gevuld worden met haar kirrende gelach, zo gelijk aan de krekel die, zich in wellust wentelend, om zijn geliefde roept.
Hij bidt om haar terugkeer, in het gezelschap van de man die zij liefheeft en die ik mijn beminde schoonzoon zal noemen.

Nu de vriendschap met de Regent zich zo gunstig ontwikkeld heeft staat niets een welwillende houding van de edele Keizer in de weg, die zovele functies te vergeven heeft aan het Hof.
Functies die het een schoonzoon mogelijk maken de staat te voeren die het een dochter van een mandarijn betaamt.
Deze mandarijn is er van overtuigd dat u aan de zware eisen voldoet die een positie in de kringen van het Hof rechtvaardigen en zal u bij uw aankomst aan zijn paleis zeker verheugende beslissingen dienaangaande kunnen mededelen.
Laatst bewerkt: 27 mei 2012 14:41 door Kees Koelewijn.

Re: Wat is een sonnet? /De Ondergang van de Mandarijn. 27 mei 2012 15:51 #65

Ik bespeur vooruitgang, Kees. Maar het kan korter, dwingender, confronterender én met een vleugje humor gni gni. Les 1:

melopee

mandarijnensap
mandarijnensoep
mandarijnensnoep

mandarijnenpap
mandarijnenpoep

mandarijnendrop
mandarijn is op

© kaja bruning 2012
Laatst bewerkt: 27 mei 2012 15:52 door kaja bruning.

Re: Wat is een sonnet? /De Ondergang van de Mandarijn. 27 mei 2012 22:09 #66

• Katja Bruning
  • Moderator
goeden vader mandarijn
uw nietswaardige dochter kust uw uitgestoken handen
u bent grootvader geworden van een welgeschapen kleinzoon
uw nazaat heeft vandaag zijn naam ontvangen

wangetje is met gepaste trots vernoemd naar zijn grootvader
van vaderszijde die dezelfde nederige naam draagt als uw schoonzoon
wij hebben vriendschap gesloten met honderd yuen
en sluiten een vrijgeleide in om ons zo spoedig mogelijk te bezoeken

en kennis te maken met kliever en met fik ki die wij deze pinksterdagen extra verwennen
hopend op uw goedkeuring voor onze nieuwe woning een paleis in de ogen van uw zonnige meidag
de regent is helaas een beetje onthoofd door enkele yuen

maar wij krijgen gunstige berichten aangaande zijn roemrijke opvolger
bijter heeft aan uw brief geroken en na langdurig oefenen gekwispeld met zijn staart
wij allen verlangen naar uw komst en sluiten u reeds in gedachten in onze armen
Laatst bewerkt: 27 mei 2012 22:52 door Katja Bruning.

Re: Wat is een sonnet? /De Ondergang van de Mandarijn. 28 mei 2012 11:14 #67

• Katja Bruning
  • Moderator
Kun je hier vrede mee hebben, Kees? Ik hoop dat ik de Chinese geschiedenis niet al te veel geweld heb aangedaan, maar ik heb daar geen enkele sjoege van.
Ik heb mijn handen al vol aan onze Vaderlandse geschiedenis, vooral sinds Jaap daarin huishoudt.
Ik ben nog aan het googelen geweest naar die verdraaide Honderd Yuen, maar ik kon ze niet vinden en heb er maar op gegokt dat het die opstandige inwoners waren en geen hulptroepen van de keizer of geldstukken.

Over smokkelen gesproken, waar jij mij van beschuldigde: de mandarijn beweert herhaaldelijk onbekommerd dat hij op goede voet staat met de Regent, terwijl ik hem duidelijk liet weten dat de Regent op de hoogte is van zijn vergiftiging van de vorige keizer middels gebak. Hoe vaak ik hem eraan herinner dat hij vervolgd en in ongenade is, hij blijft dit feit domweg negeren. Maar geeft niets, ik heb het erg leuk gevonden en erg genoten van de ingenieuze en kwaadaardige replieken van de mandarijn.

Re: Wat is een sonnet? /De Ondergang van de Mandarijn. 03 juni 2012 10:04 #68

Katja, ik ben bang dat Kees de schok van jouw geschiedvervalsing niet heeft overleefd.
Te laat, zelfs voor een miljoen yuen krijgen wij deze talentvolle en hooggeleerde medewerker niet meer terug.
Hij is onlangs met Chinese pracht en praal begraven, betreurd door vele afhaalchinezen, met name door hun jonge dochters, wier leven nog slechts zin heeft door de vele mooie herinneringen die zij aan Kees bewaren.

Re: Wat is een sonnet? /De Ondergang van de Mandarijn. 20 juni 2012 20:55 #69

• Kees Koelewijn
  • Forumgod
  • Ontvangen bedankjes 30
Kan een mens niet even b.b.h.h. afwezig zijn zonder geweeklaag van het vrouwvolk op te roepen?
Uiteraard was ik in China om bronnenonderzoek te doen, want ik was nieuwsgierig hoe het nou echt af was gelopen met de mandarijn, zijn schoonzoon en zijn dochter.
Helaas spraken de bronnen elkaar nogal tegen, het is ook lang geleden natuurlijk.
In oude volksverhalen wordt verteld dat de mandarijn zich verzoende met zijn schoonzoon, dat die een hoge betrekking aan het hof verwierf en dat de lieftallige Zonnige Meidag hem tien zonen en tien dochteren schonk.
Of zoons en dochters, daar wil ik van af wezen.
In de hofregisters met aanstellingen kwam ik zijn naam echter niet tegen, wel wordt in de annalen vermeld dat de betreffende mandarijn zijn dochter in een klooster liet opnemen en een niet met name genoemde jongeman rond diezelfde tijd de Dood der Duizend Sneden deed ondergaan.
De laatste versie lijkt waarschijnlijker; in het Confucianisme wordt sterke nadruk gelegd op gehoorzaamheid aan ouderen en straffen tegen overtreders waren in onze ogen misschien barbaars, maar als ik de jeugd van tegenwoordig bekijk, van een jaloersmakende rechtvaardigheid.
Afijn, we zullen het nooit zeker weten.

Re: Wat is een sonnet? /De Ondergang van de Mandarijn. 21 juni 2012 10:37 #70

• Katja Bruning
  • Moderator
Ik dacht al, toen Kees me zo edelmoedig het laatste woord gunde: “Heb ik mij dan toch in de man vergist? Zit er toch iets goed in hem?”
Maar mijn vrouwelijke intuïtie had het bij het rechte eind.

Wang en Zonnige Meidag prakkiseerden er niet over het land van de Yuen, waar ze rust, ruimte, vrijheid en gezonde arbeid in de frisse lucht genoten, te verruilen voor het stoffige keizerlijke hof.
Wangetje kreeg nog een lief zusje, dat Schaduwrijke Julidag werd genoemd en toen vonden Wang en Zonnige Meidag het welletjes. Samen met Bijter, Kliever en Fik ki leefden ze nog lang en gelukkig.

Kees zou nu natuurlijk schrijven dat dat vrijgeleide vals was en dat de mandarijn, aan een boom gebonden, een langzame hongerdood stierf in handen van de Yuen, met een riant uitzicht op hun eetpartijen, waar gebraden wild werd genuttigd, maar zo ben ik niet.
De mandarijn kwam regelmatig op bezoek en tot ieders verbazing bloeide er een warme vriendschap op tussen hem en Bijter.
Hij gedroeg zich goed tegen zijn schoonzoon en nog beter tegen zijn lievelingsdochter Zonnige Meidag. Ook als grootvader gaf hij veel voldoening.
Door de lange tochten, die hij tijdens zijn, ook weer niet al te frequente, bezoekjes maakte in gezelschap van Bijter, werd hij in goede gezondheid oud en was er geen noodzaak de toch altijd wat lastige en humeurige oude man in het gezin op te nemen.
Hij rondde zijn goede gedrag af door op honderdjarige leeftijd in een diep ravijn te storten, daarmede zijn familie de kosten en de moeiten van een begrafenis besparend.
‘Glückliche Leute haben keine Geschichter’, zegt het spreekwoord, dus in de door Kees zo vlijtig doorgespitte annalen zijn onze helden niet terechtgekomen, maar nu weten jullie toch hoe het in waarheid met ze is gegaan.
Tijd voor maken pagina: 0.176 seconden

Log in

Gebruikersnaam en wachtwoord:

Zoeken

Forum Recent

Uit het archief

De grote waterval

Zo eindeloos als schaterlachend water
Is weinig in dit brekelijke leven:
Ononderbroken stroom, alleen gestold
Op foto’s van toeristen die voor later

Dit ene ogenblik gestalte geven
Waarin de tijd niet haastig verder holt
Maar stremt in dit voorgoed gekiekt geklater
Voor eeuwig stil, maar eeuwig duurt slechts even

Zo lang als de beschouwer is vergund
De eeuwigheid in water te ervaren
En kinderstemmen in de val te horen

Niets kan dit ruisend glaswerk evenaren:
Attractie door de jaren heen gemunt
Die iedere seconde wordt herboren

uit de reeks: “Sonsbeek”, in: Voorlopige bestemming  (Uitgeverij De Contrabas, 2010), de nieuwe bundel van Van der Pluijm die morgen bij Dekker van de Vegt Selxyz in Nijmegen gepresenteerd wordt