Het vrije vers

Bevrijd van vormloosheid

Omdat light verse lééft

Welkom, Gasten
Gebruikersnaam: Wachtwoord: Onthoud mij

Onderwerp: E-book

E-book 29 juni 2012 18:29 #1

• Bas Boekelo
  • Bas Boekelo's Profielfoto
  • Forumgod
  • Ontvangen bedankjes 1015
Ik ben zo'n computerkruk dat ik niet eens weet hoe een E-book te downloaden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: E-book 29 juni 2012 19:14 #2

Korte cursus:

1. Klik op de voorpagina van HVV op E-Books
2. Onder het kopje “anderstalige e-books”(midden op de pagina) staat The Raven Parodies
3. Ga met je muis op het bijhorende plaatje staan en klik. Er wordt een nieuwe pagina geopend met hetzelfde plaatje erop, nu iets groter. Klik ook weer met je muis op die pagina.
4. Het E-Book opent zich.
5. Je kunt het boek opslaan door op het “floppy” (rechtsonder in het scherm te klikken; duurt even, maar dan opent een save-pop-up, waarmee je het bestand als Acrobat document kunt opslaan.
6. Afhankelijk van de instellingen van je computer kun je tussendoor nog vraagjes krijgen: van wilt u dit echt?
7. Succes ermee!
Laatst bewerkt: 29 juni 2012 19:15 door Frans Woortmeijer.
Bedankt door: Niels Blomberg

Re: E-book 29 juni 2012 19:47 #3

• Bas Boekelo
  • Bas Boekelo's Profielfoto
  • Forumgod
  • Ontvangen bedankjes 1015
Hartelijk dank!

Re: E-book 30 juni 2012 19:29 #4

• Katja Bruning
  • Katja Bruning's Profielfoto
  • Moderator
  • Ontvangen bedankjes 175

Re: E-book 01 juli 2012 11:15 #5

• Katja Bruning
  • Moderator
Erg leuk, zo’n hele verzameling pastiches op The Raven!
Ik vond The Vulture zo verschrikkelijk grappig dat hij de voorgaande compleet uit mijn geheugen wiste en ik geen behoefte had aan méér. Maar dat komt wel, je moet dit soort dingen ook niet in één keer uitlezen.
(Nu ik terugscroll vind ik The Broadway Journal ook wel erg goed gevonden.)
Volgens mij is The Vulture geschreven door Jerome K. Jerome, het is in elk geval zijn soort humor.

Ach, wat moet het heerlijk wezen al die verzen uit te lezen
Al valt daarbij wel te vrezen voor een weduwe en wezen
Daar men gretig hiervan smullend, van het snikkend lachen brullend
Rollend over de tapijten voor een kort respijt moet pleiten.
Indien niet in acht genomen kan het einde spoedig komen.
Daarom smeek ik u, meneer: leg het boek een wijle neer.
(Maar hij leefde al niet meer.)
Laatst bewerkt: 01 juli 2012 13:17 door Katja Bruning.

Re: E-book 01 juli 2012 16:32 #6

Mijn persoonlijke favoriet is die op pagina 41 (ook vanwege het grote aantal tikfouten dat in dit gedicht bij de correctie aan mijn aandacht is ontsnapt), heerlijk politiek incorrect en waarschijnlijk strafbaar om nu in de V.S. te publiceren. Wie zegt dat racisten geen gevoel voor humor hebben?

Re: E-book 01 juli 2012 19:26 #7

• Katja Bruning
  • Moderator
Bedoel je nou deze?
A BLACK BIRD THAT COULD SING BUT WOULDN’T SING.
(A lyric of the American Southern States).

Die háált het toch niet bij The Vulture? Het thema is hetzelfde en misschien wel afgekeken, afgezien van het racisme, maar daar houdt het wel mee op. Er staan niet alleen tikfouten, maar ook flink wat storende vormfouten in.
Maar het allervervelendste is dat het heeft wat ieder gedicht verpest: een moraal. En wat voor één!
Negers zijn lui en verhongeren liever dan werken, ook al is het nog zulk licht werk.

Nee, dit valt me bitter van je tegen, Van den Born.
Volgens mij wil je gewoon dwars wezen.

Echte racisten, zoals de schrijver van dit vers, hébben trouwens, evenals andere fanatici, geen gevoel voor humor en dat er met wat goede wil nog wel hier en daar een sprankje humor te vinden is geeft alleen maar wat hoop voor de man, hoewel hij, daar hij dus enige intelligentie bezit, ook geen excuus heeft voor zijn akelige denkbeelden.

Als die neger nou nog groot en gespierd was geweest en als winnaar uit de bus kwam, maar het is een magere, verhongerde, arme sloeber, die wordt geschopt en met een pook bekogeld en geen hap te eten krijgt, leuk hoor! Geef die man een goede maaltijd als je persé wilt dat ie gaat werken, praat eens op hem in als hij een volle maag heeft. En als ie liever bedelt, nou en? Zolang hij van deur tot deur gaat en alleen een paar gebakken eieren wil is daar niets op tegen, laat die man zijn eigen leven leiden.

Maar ja, wat begint een mens hier nou weer tegen? Iemand die van Wodehouse houdt en de gedichten van Havano op hun waarde weet te schatten en zo goed als in zijn eentje deze leuke site drijft en zelf doorgaans werk schrijft dat naar mijn smaak is kan niet door en door slecht zijn...De schrijver van dat snertgedicht wel, reken maar dat die flink geroosterd wordt in de hel. Verscheurd door wroeging en berouw natuurlijk, maar te laat, voorgoed te laat.

En dat ook nog eens op de dag des Heren, godgeklaagd is het!

Re: E-book 01 juli 2012 21:24 #8

Natuurlijk houd ik van Wodehouse; die mocht na de oorlog Engeland niet meer in wegens propaganda voor de nazi's en leefde de rest van zijn lange leven in Amerika. Zo toon ik langzaam mijn ware gezicht.
Niettemin vind ik dit een van de opmerkelijkste pastiches, omdat het een tekenend tijdsbeeld geeft. Het is van vlak na de Amerikaanse burgeroorlog en beschrijft de gedachtengang van een zuiderling over de opheffing van de slavernij, al ben ik er niet zeker van of het hier niet een satire van een Yankee op die gedachtengang betreft, of dat het daadwerkelijk door een zuiderling geschreven is.
Laatst bewerkt: 01 juli 2012 21:28 door Jaap van den Born.

Re: E-book 01 juli 2012 22:06 #9

Of misschien weet ik dat eigenlijk wel en wilde ik wat leven in een saaie zondagmiddag brengen.
De vraag is dan natuurlijk: hoe weet ik dat met niet meer informatie dan de lezer(es) ook heeft?

Re: E-book 02 juli 2012 02:58 #10

Niemand? Nog een hint dan. Ik heb een vaag vermoeden, maar geen bewijs, want het is anoniem geplaatst, wie de schrijver is. Als ik gelijk heb was het een cynicus die al in de zeventig was toen hij naar Mexico vertrok toen daar een revolutie uitbrak met de woorden: 'Geen mooiere dood dan in een Mexicaanse revolutie tegen de muur gezet te worden'. Er is nooit meer iets van hem vernomen dus vermoedelijk vond hij wat hij zocht.

Re: E-book 02 juli 2012 10:55 #11

Ziehier een citaat dat ik vond in de aan de bewuste schrijver gewijde sectie in mijn bibliotheek, beste man.
Voor mij voldoende om je vage vermoeden naar het rijk der fabelen te verwijzen.

‘He was considered a master of pure English by his contemporaries, and virtually everything that came from his pen was notable for its judicious wording and economy of style.’ *

* A Comprehensive Guide For Cultivating Mustaches Provided With Some Notes About Their Owners by Eustace Washington Knickerbocker.
Laatst bewerkt: 02 juli 2012 11:02 door Buizerd Lambooij.

Re: E-book 02 juli 2012 15:29 #12

Selectief citeren is niet voldoende om aan mijn vermoedens een einde te maken.
Hij stond bekend om zijn bittere satire en was een veelschrijver die onder meerdere pseudoniemen werkte. Zijn werk werd vergeleken met dat van Poe.
Het blad The Figaro, waaruit het gedicht komt, was een Londens satirisch tijdschrift (waaruit duidelijk wordt dat het gedicht niet door een Amerikaanse Zuiderlijke racist geschreven is) en dit blad plaatste twee pastiches op The Raven, een in 1872 en deze in februari 1876. In deze periode was er maar één Amerikaanse redacteur aan het blad verbonden: Ambrose Bierce (en niet, zoals Wikipedia zegt aan Fun)

Re: E-book 02 juli 2012 15:35 #13

Ambrose Bierce verbleef in Engeland van 1872 tot eind 1875. Dat het gedicht een paar maanden later geplaatst werd in februari 1876 lijkt me een redelijke marge.
Voor alle duidelijkheid: in de burgeroorlog vocht hij voor het Noorden en bracht het tot majoor.
En voor de volledigheid: in zijn laatste brief aan een nicht schrijft hij:
"Vaarwel. Als je hoort dat ik tegen een Mexicaanse muur ben gezet en aan flarden geschoten, besef dan alsjeblieft dat ik denk dat dat een tamelijk goede manier is dit leven te verlaten. Het is beter dan ouderdom, ziekte en een val van de keldertrap. Een gringo te zijn in Mexico... Ah,dát is pas euthanasie!'

Re: E-book 04 juli 2012 11:05 #14

Wodehouse een nazi? Verschrikkelijk! Ik wou al mijn Amor in het kippenhok waar ik altijd in lees na het dichten en voor het slapen gaan in de kliko gooien, maar Katja zegt dat er niets mis is met Wodehouse, maar alles met Engeland dat één groot krankzinnigengesticht is, waar Wodehouse helemaal niet wílde wonen. En nog iets over een zekere Oscar wat ook heel gemeen was van de Engelsen, zodat ik nooit meer naar de BBC wil kijken. En over ene Albion die ook al zo perfide was.
Ik trouw nooit met een Engelsman!

Een vastberaden groet,

Jannie

Re: E-book 04 juli 2012 15:20 #15

Een Engelsman huwen lijkt me inderdaad niet raadzaam Jannie, want ze kunnen heel oud worden, dat zie je aan Wodehouse.
Als je Amor in het kippehok leuk vindt, vind je de verhalen over Psmith vast ook leuk, probeer maar eens.Bij een beschuitje.
Hier nog een nieuwtje voor je vriendin Katja:

www.independent.co.uk/news/people/news/n...d-nazis-2344111.html

Maar daarom kun je nog wel om hem lachen, want in tegenstelling met de gangbare opvatting kunnen racisten best gevoel voor humor hebben.
Denk maar aan Willem Waterman, hoofdredacteur van het satirische nazitijdschrift'De Gil' waarin hij zelfs met de Duitsers de spot dreef. En hij schreef een boek in de oorlog 'Wie zegt dat je in deze tijd niet kunt lachen"?'.
Na de oorlog kwamen regelmatig zijn bewakers (goede vaderlanders) zijn cel in, trapten hem in elkaar en riepen dan: 'Wie zegt dat je in deze tijd niet kunt lachen?'
In die tijd kon je nog eens lachen, dat blijkt wel en het maakte niet uit aan welke kant je stond.
Laatst bewerkt: 04 juli 2012 15:21 door Jaap van den Born.

Re: E-book 06 juli 2012 22:15 #16

• Kees Koelewijn
  • Kees Koelewijn's Profielfoto
  • Forumgod
  • Ontvangen bedankjes 30
Wel een beetje kort door de bocht allemaal Jaap. De indruk zou kunnen ontstaan dat Wodehoude nazi-sympathieén had en dat was niet zo. In feite nam hij al voor de oorlog de nazi's op de hak in zijn Bertie Woosterboeken, waarin een vermeende liefdesrivaal van Bertie; Roderick Spode, als ik mij goed herinner,een botte en domme leider is van een Beweging, die duidelijk op de nazi's is geënt en die in uniform met korte broek aan het hoofd van zijn volgelingen door Londen marcheert.

Re: E-book 07 juli 2012 10:36 #17

• Katja Bruning
  • Moderator
Kees, ik wist dat je de goede kant zou kiezen en mij te hulp zou schieten.
Hier kan ik wat mee, dit is beter dan de goedbedoelde pogingen van Buizerd en Jannie. Dit ga ik ‘Wodehousekenner’ Van den Born eens flink inpeperen als ik weer een mailtje moet sturen omdat hij voor de zoveelste keer een voorpaginagedicht van mij heeft gemaltraiteerd.
Ik had wel eens mijn twijfels, maar nu geloof ik toch dat je gemeente in Zoekhuijzen bij jou het brood des levens eet en op het smalle pad zal blijven.

Re: E-book 07 juli 2012 11:08 #18

Klomp en ik kerken altijd bij Dominee Koelewijn. En als Klomp merkt dat een of ander pak boter stiekem naar Dominee Soetemelck gaat dan slaat hij er meteen een deuk in.

DOEI!

Babs
Tijd voor maken pagina: 0.205 seconden

Log in

Gebruikersnaam en wachtwoord:

Zoeken

Forum Recent

Uit het archief

April

De witte Sneeuwklok aan het eind van haar Latijn
Is zichtbaar drachtig van met zaad gevulde koppen