|
Welkom,
Gasten
|
|
Kunstbeschouwing uit 2009 heb ik onlangs bewerkt en verfijnd. Het gedicht is een SPICHT, ooit bedacht door Drs. P in opdracht van Wolters-Noordhoff, uitgever te Groningen van woorden- en schoolboeken. Een spicht leest als een trein als je eenmaal de maat te pakken hebt.
Kunstbeschouwing Leudalzangers Gaf me opdracht Voor een diepgaand Kunstgedicht Dus ik schreef vol Overgave Deze proeve Van gewicht 'Vakmanschap en Levensechtheid Werk vanuit Beproefde vorm Realisme,' Aldus oma 'Is voor ware kunst De norm Vrije kunst,' roept zij, 'Afschuwbaar Dom, onnozel Kinderspel Gooi wat raak met Soeptomaten Koeienmest En smeerbecel Leef je uit met Verfgeklieder Drink te veel Doe artistiek Klets wat over Inspiratie En heb schijt Aan je publiek Maak je werk liefst Ondoorgrondbaar Want je doelgroep Is de snob Noem je smeersels Baandoorbrekend Zo bereik je Snel de top!' Tot zover mijn Oma's visie Zelf denk ik Genuanceerd Daarbij heb ik Stomtoevallig In de kunst niet Doorgeleerd Ik ken wel de Theorie dat Werk verwijst naar Wat het is Vorm en kleur zijn Immanenties: In zichzelf Betekenis Kunst zoekt verder Naar abstracties Van wat leeft in Hart en brein Heeft de schurft aan Compromissen Ook al doet De waarheid pijn Kunst vertelt geen Anekdotes Geeft geen les Of wijze raad Haat gehuichel Zedenprekers Oordeelt niet Op goed of kwaad Kunst is niet voor Oppervlakkig Kijken óf Platvloerse gein Dwingt je juist tot Confrontatie Met je dromen Angsten, pijn Kunst kiest voor De controverse Vorm of inhoud…? Zeg het maar Dit probleem is Eeuwigdurend Dreef zelfs vrienden Uit elkaar Ieder heeft zijn Smaak en voorkeur Geen verhaal is Wat het lijkt, Wat je hier op Picturama Zien kunt als je Open kijkt Wel, ik wens u Veel waardering En bezoekers Bovenal Want zo’n fraaie Expositie Is een pronkstuk Voor Leudal Verder hoop ik Dat u zonder Mitsen, maren Of indiens Alles weet van Kunstbeschouwing Door dit rijmwerk Van Frits Criens Frits Criens, stadsdichter gemeente Leudal Bij de opening van Picturama 2009 Heythuysen, 11 april. |
|
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
|