Een positief bericht uit Ammerzoden,
dat dit de mensen aanspreekt, laat zich raden:
Roundup is daar ter plaatse uit de mode.
De dorpspoëet verheerlijkt in een ode
zijn eerste happen sla met zomermaden.
Het is een hoopvol verhaal, maar het klopt inhoudelijk niet. Roundup is een onkruidverdelger, terwijl de clou suggereert dat men in Ammerzoden de giftige gewasbeschermingsmiddelen heeft afgezworen.
1. Het gaat niet in de eerste plaats over hoop, maar om het kunststukje om een verhaallijn te bedenken met twee anagrammen, en een zeer beperkt aantal rijmwoorden, geheel in de stijl zoals wij lobbertangdichters dit plegen te doen.
2. Glyfosaat, het werkzame bestanddeel van Roundup, doet meer dan onkruid verdelgen: het is tevens dodelijk voor veel insecten en waarschijnlijk kankerverwekkend bij mensen.
3. Wat vind je verder van deze lobbertang, of wilde je alleen een stukje kritiek leveren?
4. Nieuwsgierige vraag: heb je zelf wel eens geprobeerd een lobbertang te maken? Ik daag je hierbij uit om er eens een op het forum te plaatsen.
Oei, Wim. Wat is dit voor een antwoord? Ik heb alleen heel netjes aangegeven dat het gif dat je opvoert niet als insectenverdelger wordt gebruikt. Dat deed ik niet om een 'stukje kritiek' te leveren, het was een opmerking in de geest van en naar de bedoelingen van het forum: elkaar stimuleren en beter maken.
De lobbertang schijnt moeilijk te zijn. Is dat een argument om inhoudelijke onvolmaaktheden te accepteren?
Het argument dat de Glysosofaat in roundup ook insecten verdelgt is niet erg plausibel. Als je roundup met dat doel op je groente zou toepassen had je niet alleen geen insecten, maar ook geen groente meer. Het woord roundup in dit vers maakt je clou ongeloofwaardig. Zo moeilijk zal jet niet zijn op internet een bestrijdingsmiddel te vinden dat wel in het verhaal past.
Wat ik van de lobbertang vind? Een gekunstelde, Opperlandsachtige versvorm waar ik niks mee heb, al kom ik af en toe aardige voorbeelden op het forum tegen, waartoe ik ook een aangepast Bio zou kunnen rekenen. Je uitdaging om zelf te gaan lobbertangen zal ik laten voor wat ze is. Ik kan mijn schaarse tijd zinvoller besteden. Ze doet er in deze discussie trouwens ook niet toe.
Iets beter nog dan goed blijft altijd beter maar beter nog dan beter is het best bijvoorbeeld als je sneller dan de rest een afstand overbrugt van honderd meter
Helaas, wanneer ik meedoe om te winnen schiet ik fysiek en geestelijk tekort men speelt mij van het veld en van het bord ik kom pas na de prijsuitreiking binnen
Sportief lukt het mij hoogstens naam te maken als veel te trage loper bij het schaken