Tja, die Wilbersdiscussie, die kan me soms nog lelijk dwars zitten, Remko. Het liep op de een of andere manier uit de hand, een hoofdschuldige is niet aan te wijzen, maar dit had anders gemoeten vind ik nog steeds. Van zijn Wilberstrots weet ik niets, maar hij had een grote mond. Waarmee hij, herinner ik me, vaak behartigenswaardige woorden sprak, zoals dat hij houdt van dichters die gevoel hebben voor het absurde in het menselijke en dichterlijke bestaan en bij hun spot ook zichzelf en hun eigen werkjes niet overslaan. Dit sloeg helaas niet aan bij de lightversefundamentalistenclub.
Het was vooral die situatie van één tegen allen, die me aanvloog.
En dat jullie de inderdaad nogal onhebbelijke toon van Wilbers niet konden laten voor wat die was en niet konden lezen wat hij nou eigenlijk beweerde.
Hij had een site ontdekt die Het Vrije Vers heette en als motto voerde LEKKER LICHT en een paar in potentie wel leuke, maar (afgezien van de vorm) nog niet perfecte gedichten ingestuurd, niet bevroedende dat hij verpletterd zou worden door loodzware kritiek op zijn vorm en taalgebruik. Ik zeg niet dat niet veel van die kritiek juist was, maar je moet zoiets mijns inziens bij een nieuweling een beetje doseren en eerst eens peilen wat hij kan hebben.
Mensen die echt geen affiniteit hebben met de site vertrekken toch wel.
Ook werd aan zijn eigen kriteria geen aandacht besteed, daar had beter naar gekeken moeten worden. Tenslotte staat in een uiteenzetting van Jaap over het doel van de site, die even niet te vinden is, dat alle soorten gedichten, tot vrije verzen aan toe, welkom zijn.
Nu moet ik eigenlijk dat hele onderwerp weer gaan doorspitten, maar daar staat mijn hoofd niet naar. Hij werd ook beschuldigd van ‘schelden’, maar voor zover ik me herinner heeft hij helemaal geen scheldwoorden gebruikt.
Je plaat maakt natuurlijk heel veel goed!