Het vrije vers

Voor en door plezierdichters

Met Forum, Vorm én Vent

Welkom, Gasten
Gebruikersnaam: Wachtwoord: Onthoud mij

Onderwerp: Tiramisutra

Tiramisutra 8 jaren 2 maanden geleden #1

  • Arjan Keene
  • Arjan Keene's Profielfoto
  • Offline
  • Admin
  • Berichten: 370
  • Ontvangen bedankjes 105
  • Karma: 0
Ik ben best wel welbespraakt
maar eigenlijk ook verlegen.
Ik zeg niet snel dat het smaakt
als ik jouw liefde wil bewegen.

Ik zeg dan iets als: nu, rijst,
en verwacht dan dat je komt.
En dat je mij er dan op wijst
dat hier het recept verstomt.

Dat de ratio geen plaats heeft
aan dit vlammend passiemaal.
Dat alleen wie zich verloren geeft
de klanken vindt van deze taal.

Ik blijf een kind in dit domein
en geniet van elke nieuwe wafel.
Ik voel gigantisch en denk klein,
mijn sensor mompelt: nu, rijsttafel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.119 seconden

Log in

Gebruikersnaam en wachtwoord:

Forum (recent...)

Uit het archief

Cursus Japanse filosofie. Les 1


Honen (1113-1212)

 

 

Heilige Drie-eenheid

 

Ach jongens toch, doe nou maar heel gewoon

Dat moeilijke, dat hoeft van Boeddha niet

Gewoon drie woorden even hardop zeggen

 

Dat zweverig gedoe zegt hem geen biet

Niks diepdoordacht naar Zin en Waarheid dreggen:

Drie woordjes leer je simpel uit je hoofd

 

Die godsdienst is ook simpel uit te leggen

Je zegt 'Amida-Boeddha zij geloofd'

Of mompelt het op een verveelde toon

 

Dat is dus voor het Heil de hele Weg

Alleen wanneer je stom bent heb je pech

 

 (Met het stuk van Paul Ilegems gisteren is ongemerkt de Japanse week ingeluid van Het vrije vers, als klein blijk van solidariteit met dit zwaar getroffen land.Stuur je gedichten met Japan als onderwerp op naar het forum)

Honen stichtte de 'School van het Reine Land'

De Amida-Boeddha , de tot god getranscendeerde Boeddha, zou beloofd hebben dat ieder die zijn naam zou zeggen het Reine Land (een soort hemel waar je je kon volmaken tot de boeddha-natuur bereikt was) zou binnengaan.

Deze 'makkelijke Weg' contrasteert nogal met de moeizame inspanningen van andere stromingen en is gebaseerd op geloof, niet op verdienste of menselijke deugd en toont zo trekjes van calvinisme.

Koop koop koop