Welkom, Gasten
Gebruikersnaam: Wachtwoord: Onthoud mij

Onderwerp: iemand

iemand 29 aug 2025 14:13 #1

• Bas Boekelo
  • Bas Boekelo's Profielfoto
  • Forumgod
  • Ontvangen bedankjes 1446
Onze Taal aanvaard de term ‘één iemand’. Ik vind het een oerlelijke uitdrukking. Als één iemand kan, kan ook m.i. twee iemanden.

Een iemand staat aan het biljart
Twee iemanden staan aan de kant
Verknocht aan ’t spel met ziel en hart
Hun keus bedrijfsklaar in de hand

Gewoon een groepje iemanden
Gezellig aan het driebanden
Bas Boekelo
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

iemand 02 sept 2025 16:02 #2

Ik vind 'em leuk!

En ook leuk om weer eens iets van jouw hand te lezen, Bas. Ik had gehoopt dat je met de tripel afbakwedstrijd mee zou doen ... Als het langs je heen is gegaan, het is Afbakvers 75, Een tripel over een dwerg, uitgeschreven door Han Mariunus en gewonnen door Remko Koplamp.

Alleen "ziel en hart" vind ik iets minder mooi; beter iets van: met heel het hart, of zo.

Wat betreft het oke vinden van de term "een iemand" door Onze Taal, ik denk niet dat er een Onze-Taal-ommissie is die beslist of een verandering in de taal aanvaardbaar is op andere gronden dan daadwerkelijk veelvoorkomend taalgebruik. Dat is wat me nog bijstaat van mijn talenstudies :-)
Laatst bewerkt: 02 sept 2025 16:04 door Hendrikje de Koning.

iemand 03 sept 2025 10:58 #3

• Niels Blomberg
  • Niels Blomberg's Profielfoto
  • Forumgod
  • Schoonschrijver
  • Ontvangen bedankjes 2301
Dag Bas,

Goed om weer eens van je te horen.
En goed om te zien hoe een frustratie kan leiden tot een aardig dubbelrijm.

Over het stukje in Onze Taal wil ik nog wel iets zeggen. Het is de taak van taalkundigen om ontwikkelingen in de taal te signaleren. Dat wekt vaak de indruk dat ze de gevonden ontwikkelingen goedkeuren. Dat is niet altijd het geval.
In het stukje van Onze Taal is er zelfs een voorzichtige afkeuring: "In deze zinnen kan een [NB: bij "een iemand"] het best worden weggelaten."
De zin "In de spreektaal en de informele schrijftaal is één iemand heel gewoon" is een constatering, maar volgens mij ook een oproep om het niet op te schrijven.

Met hartelijke groet,
Niels
Wie nog een aardige dichtbundel zoekt kan hier terecht:
waterdichter.blogspot.com/p/verkoop-van-boekjes.html

iemand 04 sept 2025 10:16 #4

• Bas Boekelo
  • Bas Boekelo's Profielfoto
  • Forumgod
  • Ontvangen bedankjes 1446
Hendrikje en Niels, dank voor jullie commentaar. Ik heb 'één iemand ' vaker gelezen en ik vind het een afschuwelijke term. Dat heb ik Onze Taal geschreven en ik begrijp dat het daar ook niet mooi gevonden wordt. Maar de term ronduit verworpen heeft men niet.
Voor Hendrikje; hart en ziel, ; er zijn van die combinaties die je kunt omkeren..Zoals ' De witte prins op het paard '. Ach, vergeef het een oude man.
Bedankt door: Hendrikje de Koning

iemand 06 sept 2025 11:34 #5

In het Vlaams zegt men: Zeker en vast. Niet alleen oude mannen zeggen dat, iedereen in Vlaanderen!
Tijd voor maken pagina: 0.400 seconden

Log in

Gebruikersnaam en wachtwoord:

Zoeken

Forum Recent

Uit het archief

WikiLeaks

Linke onthullingen
Pavlovreflexgedrag
Website brengt land
En regering in nood