Het vrije vers

Voor en door plezierdichters

Met Forum, Vorm én Vent

Welkom, Gasten
Gebruikersnaam: Wachtwoord: Onthoud mij
Scherpe stellingen

Onderwerp: scherpe stellingen, vooruit dan maar.

scherpe stellingen, vooruit dan maar. 2 jaren 7 maanden geleden #1

• Bas Boekelo
  • Bas Boekelo's Profielfoto
  • Forumgod
  • Ontvangen bedankjes 813
Moeten al die kunstgrepen die in poëzie gebruikelijk zijn echt nodig overgebracht worden in het Light Verse? Kunnen wij niet zonder inversies en antimetrieën enz. ? Mijn stelling is dat Light Verse geen vorm is van poëzie, maar daarin principieel verschilt qua inhoud, qua taalgebruik en qua stijl. Zoals een brief aan mijn moeder anders is dan de brief aan mevrouw de burgemeester.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

scherpe stellingen, vooruit dan maar. 2 jaren 7 maanden geleden #2

• Inge Boulonois
  • Inge Boulonois's Profielfoto
  • Forumgod
  • Ontvangen bedankjes 1108
Ha Bas,

Mijn light-verse-poëtica in een notendopje.
Ik zie light verse anders dan jij. Voor mij is het een genre binnen het domein van de poëzie.
(De inhoud is meestal luchtig van toon, de inhoud wordt gewoonlijk in een vaste vorm gegoten, met een vast metrum etc.)
Anders dan jij, Bas, heb ik geen bezwaren tegen enjambementen in light verse, al vind ik enige functionaliteit wel relevant. Naar mijn mening moet je met antimetrieën en inversies (op zinsniveau) zeer voorzichtig omgaan.
Je zegt terecht: zoals een brief aan mijn moeder anders is dan de brief aan mevrouw de burgemeester.
Inderdaad anders, Bas, mooi anders, maar evengoed een brief.

Luchtige groet,
Inge
www.ingeboulonois.nl

Een dichter is een beeldhouwer die muziek schildert - C. Schouwenaars
Laatst bewerkt: 2 jaren 7 maanden geleden door Inge Boulonois. Reden: inversie gepreciseerd

scherpe stellingen, vooruit dan maar. 2 jaren 7 maanden geleden #3

• Ditmar Bakker
  • Ditmar Bakker's Profielfoto
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Ontvangen bedankjes 134
Ik kan niet anders dan het grotendeels met Inge eens zijn.

Mijn definitie van poëzie: 'Poëzie is geschreven tekst, die niet doorloopt tot de kantlijn.' Of het vervolgens goede, of slechte poëzie betreft, daar kun je over steggelen.

Enfin, wat doorgaans wordt gepresenteerd als Light Verse valt hieronder en merk ik dus aan als poëzie.

scherpe stellingen, vooruit dan maar. 2 jaren 7 maanden geleden #4

• Frits Criens
  • Frits Criens's Profielfoto
  • Forumgod
  • Ontvangen bedankjes 287
Mijn butler is gedienstig en attent
Helaas is hij voornamelijk absent

Bas, ik heb bovenstaande regels uit een van je gedichten geplukt om te laten zien dat je zelf de inversie gebruikt, die je per decreet wilt verbieden. Dat is erg inconsequent tenzij je het principe hanteert 'Quod licet Jovi, non licet bovi' waarbij jij jezelf dan ziet uiteraard als Jupiter. Ik wil maar zeggen dat je pleidooi niet houdbaar is. Inversie is een uniek Nederlands taalverschijnsel waar buitenlandse mensen die onze taal leren het vaak knap lastig mee hebben.

Wat is er mis met een functionele antimetrie, met een welgekozen enjambement? Stijlmiddelen bepalen niet het verschil tussen 'echte' poëzie en light verse, zoals jij ons wilt doen geloven. Veel dichters van naam beoefen(d)en beide genres en doen/deden dat met succes.

Jij trekt op deze site ten strijde tegen mensen die hun taal fout gebruiken of die pertinente fouten goedpraten omdat het verdedigbare stijlmiddelen zouden zijn. Die geloofsijver is in je te prijzen en ik steun je daarin. Maar je kunt ook doorslaan door regels te verabsoluteren of/en op een rigide manier te interpreteren. Daarmee verklaar je jezelf tot de IS van het VV. Zou je niet moeten doen. Als jij jezelf strikter wilt tonen in de leer, dan de leer verlangt, is dat jouw keuze. Neem jezelf daarin vooral de maat, maar gun anderen die dat graag willen de ruimte die er is tussen 'fout' en 'met argumenten verdedigbaar'. We hebben het over taal en niet over rekenen.

Groetjes,
Frits

scherpe stellingen, vooruit dan maar. 2 jaren 7 maanden geleden #5

Jij trekt op deze site ten strijde tegen mensen die hun taal fout gebruiken of die pertinente fouten goedpraten omdat het verdedigbare stijlmiddelen zouden zijn. Die geloofsijver is in je te prijzen en ik steun je daarin.

Ik ook.

Het geschrevene moet vooral leesbaar zijn, en dus zo veel mogelijk natuurlijk klinken/lopen, dan wel vloeiend passen in de gekozen vorm. Zinsdelen die niet natuurlijk lopen of klinken of niet vloeiend passen, trekken de aandacht. Als dat ook precies de bedoeling is, prima. In andere gevallen stoort het en is er voor de dichter(es) nog werk aan de winkel.
Laatst bewerkt: 2 jaren 7 maanden geleden door Hendrikje de Koning.

scherpe stellingen, vooruit dan maar. 2 jaren 7 maanden geleden #6

• Bas Boekelo
  • Forumgod
Mijn butler is gedienstig en attent
Helaas is hij voornamelijk absent

Frits, in deze regels zie ik geen inversie, voor mij zijn zij jambisch. Zou er sprake zijn van inversie, dan is dat een metrumfout, en derhalve per vergissing toegepast. Want inversies in mijn werk zijn nooit overdacht geschreven. Maar jouw aanmerking voedt mijn gevoel van sfeerverandering. Versterkt door het advies van Ben Hoogland om eens een blank poëtisch vers te schrijven.
Inge en Ditmar zeggen in feite precies wat ik vrees;

Ditmar ( ……) Light Verse ( ….. ) merk ik dus aan als poëzie.

( Inge )Voor mij is het een genre binnen het domein van de poëzie

Het is duidelijk dat jullie het oneens zijn met mijn stelling.
Het zij zo. Bas

scherpe stellingen, vooruit dan maar. 2 jaren 7 maanden geleden #7

• Ben Hoogland
  • Ben Hoogland's Profielfoto
  • Forumgod
  • Ontvangen bedankjes 845
Dag allen,
Laten we even twee dingen uit elkaar halen:
Light verse is een vorm van poëzie waarbij taalspel en humor vaste ingrediënten zijn. Er zijn meestal geen diepere lagen in de tekst aan te wijzen. Wel zijn de gedichten vaak metrisch van aard en er worden vormen van rijm toegepast.

Het gebruiken van versvormen staat daar los van, dat komt zowel in lichte als serieuzere poëzie voor. Blank vers is ook een versvorm.
Daarom is het mogelijk om een blank light vers te schrijven.
Blanke verzen zijn geschreven in vijfvoetig jambe zonder (eind)rijm. Wel zijn vaak andere vormen van rijm in de tekst te vinden: (ac)consonante, alliteratie, binnenrijm. Deze komen al voor in de zestiende eeuw in Italië, later in Duitsland en Engeland.

Hier is geen sprake van een kanteling. De ene dichter houdt ervan om sonnetten te schrijven of ollekebollekes te produceren. De ander voelt zich prettig bij blank vers.

www.dbnl.org/tekst/bork001lett01_01/bork001lett01_01_0003.php

nl.m.wikipedia.org/wiki/Blank_vers

Met groet, Ben
Verba volant, scripta manent.

scherpe stellingen, vooruit dan maar. 2 jaren 7 maanden geleden #8

• Frits Criens
  • Forumgod
Dag Bas, ik vrees dat je het begrip inversie verkeerd gebruikt. Ik weet alleen niet wat je ermee zou willen bedoelen. Je laatste regel uit het citaat 'Helaas is hij voornamelijk absent' kent inversie: onderwerp en persoonsvorm zijn van plaats gewisseld omdat je 'helaas' voorop hebt geplaatst. (prima Nederlands) Inversie is een bijzonder grammaticaal verschijnsel in het Nederlands. In jouw verhaal hierboven stel je de vraag om inversie af te schaffen. Dat kan dus helemaal niet. Vraag is nu: wat bedoel je in plaats van inversie? Geef anders maar een paar voorbeelden van de beoogde fout.

scherpe stellingen, vooruit dan maar. 2 jaren 7 maanden geleden #9

• Bas Boekelo
  • Forumgod
Frits, ik begrijp het misverstand. Onder inversie versta ik het vervangen van een jambe door een trochee in een jambisch vers. Of andersom vanzelf. Ik noem dat een metrumfout. Ik mag er een hekel aan hebben , want ik zie maar zelden de noodzaak, maar wie ben ik om dat te verbieden.

De inversie die jij bedoelt in de zin Helaas is hij voornamelijk absent heb ik niet herkend als inversie. Maar die zin is niet ondoordacht geschreven;
In hij is helaas voornamelijk absent , krijgt het woord ‘is ‘ de nadruk en dat heb ik willen voorkomen. Ik schrijf op taalgevoel, en dat schiet best weleens tekort. Anderzijds , teveel redeneren pakt soms ook verkeerd uit.

scherpe stellingen, vooruit dan maar. 2 jaren 7 maanden geleden #10

• Frits Criens
  • Forumgod
Als je de fout die je wilt benoemen inversie noemt, leidt dat tot misverstanden omdat inversie een geijkt begrip is. En daar valt niet de betekenis onder die jij er aan geeft. Jij hebt het over een metrumwisseling die jij ervaart als inconsequent en per definitie fout. Zo ver als dat laatste zou ik niet willen gaan: ik zou het van geval tot geval willen bekijken, waarbij ik ervan uitga dat je zowat altijd gelijk krijgt. Overigens weet iemand wel een term die het verschijnsel benoemt waaraan jij je stoort. En noem het anders voortaan metrumwisseling, is mijn voorstel.

scherpe stellingen, vooruit dan maar. 2 jaren 7 maanden geleden #11

• Ben Hoogland
  • Ben Hoogland's Profielfoto
  • Forumgod
  • Ontvangen bedankjes 845
Dat is toch gewoon antimetrie?
Verba volant, scripta manent.

scherpe stellingen, vooruit dan maar. 2 jaren 7 maanden geleden #12

• Ditmar Bakker
  • Ditmar Bakker's Profielfoto
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Ontvangen bedankjes 134
In het Engels wordt met 'inversion' ook wel het vervangen van een versvoet door een andere bedoeld. Ook ik noem het soms 'inversie' terwijl daar in het NL iets anders mee bedoeld wordt.

scherpe stellingen, vooruit dan maar. 2 jaren 7 maanden geleden #13

• Inge Boulonois
  • Inge Boulonois's Profielfoto
  • Forumgod
  • Ontvangen bedankjes 1108
Deels komen de misverstanden voort uit de twee te onderscheiden vormen van inversie:
woordomzetting versus zinsomzetting.
In mijn reactie op Bas schreef ik dat je m.i. voorzichtig of zuinig met inversie moest omgaan, uiteraard bedoel ik de zinsomzetting, zoals Leopold deed (om mijn oud woonhuis peppels staan). Het gaat dan over een stijlfiguur.
www.ingeboulonois.nl

Een dichter is een beeldhouwer die muziek schildert - C. Schouwenaars
Laatst bewerkt: 2 jaren 7 maanden geleden door Inge Boulonois.

scherpe stellingen, vooruit dan maar. 2 jaren 7 maanden geleden #14

• Bas Boekelo
  • Forumgod
Een leemte in mijn kennis is opgevuld, voor allen; dank.
Als die antimetrie of hoe dan ook genaamd toegepast wordt ten behoeven van het vers, dan zal dat moeten blijken. Als het voorkomt uit onvermogen van de dichter heb ik er beslist bezwaar tegen. Maar ik wantrouw verklaringen.
Tijd voor maken pagina: 0.179 seconden

Log in

Gebruikersnaam en wachtwoord:

Forum (recent...)

Uit het archief

Voorspelling

Stel, Duitsland wint van Nederland (2-1)
Dan lijkt de laatste hoop verdwenen
Maar maak jezelf nog niet van kant
Want Portugal verslaat de Denen (1-0)

En Duitsers willen altijd winnen
Dus zij gaan ook de Denen kloppen (2-0)
Wij halen dan 3 punten binnen
Door Portugal tot slot te foppen (3-0)

Dan zijn we door! (dus niet meer kniezen)
Dat wordt op doelsaldo beslist
Wij gaan vanavond weer verliezen
Ik ben een echte optimist

Koop koop koop