Het vrije vers

Bevrijd van vormloosheid

Omdat light verse lééft

Welkom, Gasten
Gebruikersnaam: Wachtwoord: Onthoud mij
Scherpe stellingen
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Jaap en Niels winnen Shakespeare poëziewedstrijd

Jaap en Niels winnen Shakespeare poëziewedstrijd 24 apr 2016 18:26 #21

• Bas Boekelo
  • Bas Boekelo's Profielfoto
  • Forumgod
  • Ontvangen bedankjes 1100
Dan kunnen we complimenten voor goede gedichten die hier geplaatst worden ook wel afschaffen. Niet elke goede dichter plaatst hier gedichten. En ontvangt dus ook geen waardering van het forum.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Jaap en Niels winnen Shakespeare poëziewedstrijd 24 apr 2016 20:42 #22

Ik denk dat er ook veel leden van dit forum zijn die meedoen aan wedstrijden als Turing en andere grote wedstrijden.
Mijn mening blijft dezelfde maar uiteraard vind ik ook dat een goed gedicht waardering verdient dus complimenten afschaffen op dit forum lijkt me geen goed idee.

Jaap en Niels winnen Shakespeare poëziewedstrijd 24 apr 2016 20:50 #23

• Frits Criens
  • Frits Criens's Profielfoto
  • Forumgod
  • Ontvangen bedankjes 1038
Citaat: ‘eloquent taalgebruik en vaste versvormen zijn te bijzonder om alleen te worden gebruikt voor humoristische verzen. De vorm moet de inhoud versterken, wat die inhoud ook is.

Niels, dit schreef jij als reactie op mijn pleidooi het Vrije Vers exclusief te behouden voor het doel waar de site indertijd voor gemaakt is: light verse. Je suggereert dat ik eloquent taalgebruik en vaste versvormen uitsluitend wil reserveren voor humoristische verzen. Dat is flagrante onzin. Ik wil het VV exclusief behouden voor vormvaste humoristische verzen en dat heb ik meer dan eens betoogd.
Hoe zeer je de plank misslaat moge blijken uit het feit dat ik naast een aantal bundels met vormvast light verse, ook twee bundels met vormvaste poëzie heb gepubliceerd, in de Windroodreeks van uitgeverij Holland. Verloren Kost, de eerste was in 2 maanden tijd uitverkocht, oplage 500 exemplaren. De beloning daarvoor was geen herdruk, dat doen ze in die reeks niet, maar een tweede bundel, wat ook ongebruikelijk is bij de Windroos. De oplage van deze bundel Een mooie dag om dood te gaan, deed er een paar maanden langer over om volledig uitverkocht te raken. Gedichten uit deze bundels heb ik nooit op het VV geplaatst, simpelweg omdat het geen light verse is. Ter illustratie van het hierboven staande een gedicht uit Verloren kost.

Vluchten

Met dertien vloog ik om te schuiledromen
Behoedzaam als een vogel uit de klas
Om aan een weeë groeipijn te ontkomen

Ik landde bij een eenzaam strandterras
En zag de jongen in de branding spelen
Die ik nog niet zo lang geleden was

Ik bouwde in het rulle zand kastelen
Van lucht, maar erg lang kon het wassend tij
Mijn vluchten in voorbij geluk niet velen

Het kind vervloeide tot ongrijpbaar water,
Verbond en scheiding tussen hem en mij
Ik sloeg mijn vleugels uit, bedroefd en blij
Onwetend van de aankomst even later

Jaap en Niels winnen Shakespeare poëziewedstrijd 25 apr 2016 21:45 #24

• Niels Blomberg
  • Niels Blomberg's Profielfoto
  • Forumgod
  • Schoonschrijver
  • Ontvangen bedankjes 955
Dag Frits,

Mooi gedicht, het doet me een beetje denken aan Nijhoff, aan "Het kind en ik" en vooral "De wolken".

Voor het overige lijkt het beter dat ik niet verder reageer, want mijn opmerkingen lijken niet goed te vallen. Wellicht zouden we elkaar eens in levende lijve moeten spreken, liefst met een passende versnapering erbij.

Groeten,
Niels

Jaap en Niels winnen Shakespeare poëziewedstrijd 26 apr 2016 00:26 #25

Ik staar peinzend naar het oorspronkelijke opschrift boven de voorpagina, nog steeds zichtbaar voor wie op Google 'Het vrije vers' intikt:
"Portaalpagina voor gebonden poëzie, light verse, nonsenspoëzie, humorpoëzie en plezierdichten met nieuws en teksten van professionele dichters."

Jaap en Niels winnen Shakespeare poëziewedstrijd 26 apr 2016 00:37 #26

Juist ja. Ik ga me maar weer eens een tijdje concentreren op mijn "onleesbare verzen" Tot later.

Overigens blijven allerlei zaken inderdaad hinderlijk lang in google hangen: verwijderde blogs, gedichten en zo meer.
.
Laatst bewerkt: 26 apr 2016 10:57 door Jacob van Schaijk.

Jaap en Niels winnen Shakespeare poëziewedstrijd 26 apr 2016 16:39 #27

• Frits Criens
  • Frits Criens's Profielfoto
  • Forumgod
  • Ontvangen bedankjes 1038
'....mijn opmerkingen lijken niet goed te vallen. Wellicht zouden we elkaar eens in levende lijve moeten spreken, liefst met een passende versnapering,

Met het laatste ben ik het volledig eens. De veronderstelling die eraan voorafgaat deel ik minder. Misschien kunnen we beter per mail daarover 'praten' dat is iets intiemer dan via het forum. Als je het met dat idee eens bent, hoor ik het wel. Mijn adres staat op mijn site.

Jaap en Niels winnen Shakespeare poëziewedstrijd 26 apr 2016 18:07 #28

• Bas Boekelo
  • Forumgod
JaapvandenBorn schreef :
Ik staar peinzend naar het oorspronkelijke opschrift boven de voorpagina, nog steeds zichtbaar voor wie op Google 'Het vrije vers' intikt:
"Portaalpagina voor gebonden poëzie, light verse, nonsenspoëzie, humorpoëzie en plezierdichten met nieuws en teksten van professionele dichters."

Ik heb begrip voor de wens van forumleden op hun poëzie hier te mogen plaatsen.
Maar ik heb eerder gesteld dat je de deur open zet voor allerlei kneuzen die ik ontmoette op de diverse dichtsites. Als je de grens kunt stellen en handhaven voor gebonden poëzie, wie ben ik om dat tegen te gaan. Zitten we te wachten op "Dochter van God"? Ditmar sluit een gedicht af met "sieg heil". Namens Wlders, maar heeft de man dat ooit gezegd? Wat is het verschil tussen een hekeldicht en een Poëtische vervloeking?
Laatst bewerkt: 26 apr 2016 18:11 door Bas Boekelo.

Jaap en Niels winnen Shakespeare poëziewedstrijd 26 apr 2016 23:37 #29

Er is nu een hoop heen en weer gepraat en dat voor zover ik kan overwegende voel ik toch ook het meest voor behoud van het karakter van de site.

Poëzie is gruwelijk moeilijk te beoordelen. Onder het mom van poëzie wordt inderdaad soms ontzettende tinnefzooi gepresenteerd. Van die troep krijgen bepaalde lezers dan wel het kwijl in de bek. Ik heb onlangs een site voor poëten bezocht en deins terug.

Voor poëzie zijn best eisen te stellen, zoals correct taalgebruik en zinvolle beeldspraak. Maar ik las al een gedicht waarin met die eisen de vloer werd aangeveegd. Dacht de dichter.
Bedankt door: Inge Boulonois

Jaap en Niels winnen Shakespeare poëziewedstrijd 26 apr 2016 23:58 #30

RECLAME

Ik heb een blog gemaakt waaraan ik verder niets verander. Weinig meer dan een overzicht van gedichten die zijn verschenen op HVV, Krakatau en in een heel enkele verzamelbundel. Mijn huidige werk gaat allemaal naar een besloten blog. Dat wordt pas openbaar als ik er een heel goede reden toe zie en dat kan nog lang duren.

Voor een deel dus poëzie! Wie zin heeft het te lezen is welkom, wie geen zin heeft moet het vooral laten!

gepubliceerdjvs.blogspot.com.

Jaap en Niels winnen Shakespeare poëziewedstrijd 27 apr 2016 18:00 #31

• Bas Boekelo
  • Forumgod
Poëzie is gruwelijk moeilijk te beoordelen. Onder het mom van poëzie wordt inderdaad soms ontzettende tinnefzooi gepresenteerd. Van die troep krijgen bepaalde lezers dan wel het kwijl in de bek. Ik heb onlangs een site voor poëten bezocht en deins terug.

Juist. Light Verse is een begrensd gebied, niet scherp afgebakend, maar toch. Als je poëzie toelaat, raak je de controle kwijt, want je moet echt alles accepteren. En ik meen oprecht dat DAT het einde van HVV is.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.173 seconden

Log in

Gebruikersnaam en wachtwoord:

Zoeken

Forum Recent

Uit het archief

Principekwestie

Vreemde principes toch!