Het vrije vers

Voor en door plezierdichters

Omdat light verse lééft

Welkom, Gasten
Gebruikersnaam: Wachtwoord: Onthoud mij
Scherpe stellingen

Onderwerp: Cynisme

Cynisme 2 weken 3 dagen geleden #1

Bij Wim Meyles las ik pas iets in de geest van "iets cynisch willen schrijven".

Dan kan niet, cynisme kun je niet spelen. Cynisch ben je of dat ben je niet. Zo'n dertig jaar geleden geleerd van een regiseuse in verband met mijn vertolking van Sam in De dame uit de provincie.
Laatst bewerkt: 2 weken 3 dagen geleden door Jacob van Schaijk.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Cynisme 2 weken 2 dagen geleden #2

• Wim Meyles
  • Wim Meyles's Profielfoto
  • Zeer gerenommeerd forumlid
  • taalhumorist
  • Ontvangen bedankjes 262
Beste Jacob,

Tot mijn verrassing kwam ik mijn eigen naam tegen in jouw stelling over 'cynisme'. Dat nodigt natuurlijk uit tot een reactie.

Ik zie het zo: elk mens heeft een gereedschapskist vol eigenschappen. Voor elke klus in het leven kijkt hij in die kist om te zien of hij een stukje passend gereedschap heeft. Cynisme gebruik ik op die manier soms om een misstand op een indringende manier aan de kaak te stellen. Bijvoorbeeld als het gaat om het ongebreidelde winstbejag van de farmaceutische industrie:

‘Ach,’ sprak de pillenfabrikant,
‘wat zijn ze slordig bij die krant!
Er staat “Hij koestert zijn patiënten.”
Ik had het over mijn patenten.’

Op andere momenten speel ik gewoon een beetje met taal, om tot een luchtig gedichtje te komen:

Beide oma’s te vernoemen,
valt in ’t algemeen te roemen,
maar betekent droefenis
voor de arme Ans Jo Vis.

Samengevat: als ik het op mezelf betrek, voel ik me absoluut geen cynicus, maar heb ik het wel in me om een cynisch gedicht te schrijven.

Hartelijke groet,
Wim
www.wimmeyles.nl

Nieuwste boek: Filosoviertjes
Laatst bewerkt: 2 weken 2 dagen geleden door Wim Meyles.

Cynisme 2 weken 2 dagen geleden #3

Beste Wim,

Je uitleg is helder. Je lijkt mij inderdaad geen cynicus. Maar de voorbeelden die je geeft vind ik ook niet cynisch. Wel indringend en spottend, maar het vitriool van echt cynisme zit er niet in. Naar mijn smaak dan. Wees maar blij.

Hartelijke groet,

Jacob
Tijd voor maken pagina: 0.132 seconden

Log in

Gebruikersnaam en wachtwoord:

Forum (recent...)

Uit het archief

Ollekebolleke

Leuk hoor, zo’n ruikertje!
Schattig, die broekeman!
Hoor hoe hij vrolijk
Gelukwensen zegt

En dan dat guitige
Quasimatrozenpak...
Die kan op elke
Canal Pride terecht

Ter ere van de negentigste verjaardag van Drs. P publiceert Het vrije vers elke dag een gedicht van een andere light-versedichter. Als het even kan bij een kaart die in zijn geboortejaar '1919' is afgestempeld. Na het laatste vers verschijnen alle verzen met afbeelding in een E-book. Een klik op de lees meer link, zorgt ervoor dat je de kaart en ook de achterkant daarvan te zien krijgt.

Lees meer...

Koop koop koop