Welkom, Gasten
Gebruikersnaam: Wachtwoord: Onthoud mij
Scherpe stellingen

Onderwerp: Do's and don'ts

Do's and don'ts 30 aug 2019 15:41 #1

:evil:
Laatst bewerkt: 04 sept 2019 00:48 door Hanny van Alphen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Do's and don'ts 30 aug 2019 19:00 #2

• Wim Meyles
  • Wim Meyles's Profielfoto
  • Forumgod
  • taalhumorist
  • Ontvangen bedankjes 5629
Hoi Hanny,

Je schrijft:
Dichtvormen die wel en niet mogen.

Dit is echt niet de bedoeling van de handleiding.

Hartelijke groet,
Wim
www.wimmeyles.nl

Nieuwste boek: Vrolijk en vilein (light verse, 2024)

Do's and don'ts 30 aug 2019 19:19 #3

Hoi Wim,

Kijk nog eens even naar punt 1 van het FORUMPRAKTIJKverzoek.

Daar staat het klip en klaar voor de nieuwe forumleden.

Groet,
Hanny

Do's and don'ts 30 aug 2019 19:25 #4

• Bas Boekelo
  • Bas Boekelo's Profielfoto
  • Forumgod
  • Ontvangen bedankjes 1409
Beste Hanny,
De goden, zoals jij ze noemt, zijn individuen met hun eigen smaak en voorkeur. Vrije vormen zijn geen vormen, ze zijn vormloos. Light Verse bestaat per definitie slechts in gebonden vorm
Mijn afkeer van poezie is ook bij jou genoegzaam bekend. Die kale daken die jij schedels noemde hebben daar ook geen goed aan gedaan.
Wat ik aan Job schreef, HVV is uniek en exclusief, en laat het dat blijven.
Laatst bewerkt: 30 aug 2019 19:27 door Bas Boekelo.

Do's and don'ts 30 aug 2019 20:32 #5

Ja Bas, voor het gemak noem ik ze even goden, de dichters die hier al heel lang hun onderkomen hebben.

Eigen smaak en voorkeur heb ik ook maar een afkeer, zoals jij hebt van alles wat maar naar poëzie riekt, nee dat heb ik niet.

Dat mijn "schedel" zo'n overweldigende indruk achterliet kon ik natuurlijk niet bevroeden.

Dat light verse per definitie slechts in gebonden vorm bestaat is mij bekend maar ik heb prachtige gebonden lichte verzen gelezen waarin poëzie wordt verweven met de lichte toon van de verzen. Poëzie is niet per definitie iets voor vrije verzen.
Ik vrees dat jij poëzie zo haat dat je geen verschil meer ziet tussen leesbare poëzie en cryptische onzin.

HVV is uniek ja, dat ben ik met je eens. Van mij mag dat zo blijven.

Als ik in de redactie zou zitten zou ik subiet die vrije verzen uit de forumcategorie gooien. Dan is men van poëtische braaksels verlost.

groet,
Hanny

Do's and don'ts 30 aug 2019 21:57 #6

• Job A. Gorree
  • Job A. Gorree's Profielfoto
  • Gedreven forumlid
  • Ontvangen bedankjes 18
Ik vind beide verzen van je prachtig Hanny, en zou het zonde vinden als een van beiden geen plaats heeft op het vrije vers. Ik heb slechts één aanmerkingtje.

In regel 5 staat:
De dames Groen geloven uw geschift

Bedoelde je niet geschrift ?

Do's and don'ts 30 aug 2019 23:07 #7

• Wim Meyles
  • Forumgod
  • taalhumorist
Ha Hanny,

De ‘forumpraktijk’ is m.i. gewoon wat wij gewend zijn te doen. Omdat dit zich uitstrekt over een periode van tien jaar, kan een samenvatting (de handleiding in wording) goede diensten bewijzen, met name voor nieuwe dichters op het forum. Het is bedoeld om te verduidelijken, niet om te censureren.
En als iemand eens een keertje een vrij vers wil plaatsen, dan wordt dat niet geblokkeerd, maar bekeken als de uitzondering die de regel bevestigt. Inge heeft ook wel eens een vrij vers geplaatst.

Kortom: ik zie geen reden om zo zwaar te tillen aan een document dat de bestaande forumpraktijk slechts op twee punten zal veranderen:
1. op het gebied van onderlinge omgangsvormen, waar nog wel wat winst te behalen valt;
2. in het voorkomen van herhalingen van eerder gevoerde discussies. Zelf steek ik die tijd en energie liever in het schrijven van nieuw werk.

Hartelijke groet,
Wim
www.wimmeyles.nl

Laatst bewerkt: 31 aug 2019 08:08 door Wim Meyles.

Do's and don'ts 31 aug 2019 15:53 #8

Bedankt Job, eindelijk iemand die ook het vrije werk weet te waarderen. Een drieluik waar ik heel lang aan gewerkt heb. Jammer dat sommige dichters denken dat de vrije vorm een gemakzuchtige manier van dichten is.

Ik laat het hier ook niet staan. Het was alleen maar bij wijze van voorbeeld.

Groet,
Hanny

P.S. Met geschift bedoel ik ook echt geschift (van selecteren/scheiden) dus het is geen tikfoutje ;)
Laatst bewerkt: 31 aug 2019 15:55 door Hanny van Alphen.
Bedankt door: Job A. Gorree

Do's and don'ts 31 aug 2019 17:02 #9

• Frits Criens
  • Frits Criens's Profielfoto
  • Forumgod
  • Ontvangen bedankjes 2329
Citaat Wim: ik zie geen reden om zo zwaar te tillen aan een document dat de bestaande forumpraktijk slechts op twee punten zal veranderen
1. op het gebied van onderlinge omgangsvormen, waar nog wel wat winst te behalen valt;
2. in het voorkomen van herhalingen van eerder gevoerde discussies. Zelf steek ik die tijd en energie liever in het schrijven van nieuw werk.

ad 1 Denk je nou echt, Wim, dat het helpt als je opschrijft dat iedereen zich netjes moet gedragen. Dat deed tot nu toe iedereen op die twee personen na die door de redactie van het forum zijn verwijderd, nadat ze heel lang hun gang waren gegaan, ondanks herhaalde pogingen van forumleden hen te corrigeren.

ad2 Niemand verplicht jou tijd en energie te steken in welke discussie dan ook. Als je dat wel doet moet je niet zeuren. En als anderen dat wel willen houdt het hen van de straat.

Ik snap je herhaalde pogingen niet om met dit soort argumenten die geen argumenten zijn je forumgenoten in jouw gareel te willen dwingen. Je bent hier gastvrij opgenomen, hebt je plek gevonden, vergast ons elke dag haast op een nieuw vers. Het VV lacht je toe, dus wat doe je moeilijk?

Do's and don'ts 31 aug 2019 17:40 #10

• Wim Meyles
  • Forumgod
  • taalhumorist
Je hanteert vaak wat tendentieus woordgebruik, Frits.

ad 1: Het helpt inderdaad niet 'als je opschrijft dat iedereen zich netjes moet gedragen.'(jouw woorden). Ik denk dat het wel helpt als we een gedragscode hebben waarop mensen aangesproken kunnen worden.

ad 2: 'Als je dat wel doet, moet je niet zeuren' (jouw woorden).
Ik zeur niet, Frits. Ik denk dat de kwaliteit van het forum erop vooruitgaat, als we bij terugkerende discussies kunnen verwijzen naar onze handreiking.

Citaat:
Ik snap je herhaalde pogingen niet om met dit soort argumenten die geen argumenten zijn je forumgenoten in jouw gareel te willen dwingen.
Ik hanteer geen gareel, Frits en als ik het had, zou het ridicuul zijn om te proberen anderen daarin te dwingen.

Citaat:
Het VV lacht je toe, dus wat doe je moeilijk?
Ik heb het naar mijn zin op Het Vrije Vers, ben meer dan tevreden met de waardering die ik krijg, en probeer af en toe een constructieve bijdrage te leveren aan gedichten van anderen en aan HVV in het algemeen.
Moeilijk doen? Ik zou niet weten waarom.
www.wimmeyles.nl

Do's and don'ts 31 aug 2019 18:17 #11

• inge
  • inge's Profielfoto
  • Redactielid
  • Redactielid Het Vrije Vers
  • Ontvangen bedankjes 247
Ik snap je herhaalde pogingen niet om met dit soort argumenten die geen argumenten zijn je forumgenoten in jouw gareel te willen dwingen schreef je, Frits.
En waar ben jij dan mee bezig?
Wim is het vast niet altijd met me eens, maar uit zijn reacties is af te lezen dat hij als geen ander begrijpt waarom ik mij met de Handreiking bezighou. Lees het een en ander s.v.p. eens rustig na!
Laatst bewerkt: 31 aug 2019 18:18 door inge.

Do's and don'ts 31 aug 2019 20:44 #12

• Frits Criens
  • Forumgod
Dag Inge, ik snap dat Wims meningen in deze zaak jou welgevalliger zijn dan de mijne omdat ze je bevestigen. Maar ook ik heb in mijn commentaar op je vernieuwde Handreiking positief met je meegedacht, ofschoon die hele Handreiking van mij niet hoeft. Maar de laatste 3 punten van die handreiking gaan over problemen die er niet zijn. Wim is gauw genoeg na zijn entree op deze site met dat probleemscheppend denken begonnen. Zijn ideeën hebben toen weinig instemming opgeleverd. Nu ga jij in jouw Handreiking via die laatste drie punten met die ideeën verder en je beroept je elders op dit forum dat de meerderheid van het forum dat wil, maar staaft dat nergens mee. Wat voor zin heeft het om 3 lege bepalingen op te nemen, waarvan iedereen weet dat je er niks mee kunt? Je maakt er de rest van de handreiking alleen maar ongeloofwaardiger mee.

Do's and don'ts 31 aug 2019 20:52 #13

• Wim Meyles
  • Forumgod
  • taalhumorist
Probleemscheppend denken? Kort na mijn entree? Weer zo’n losse flodder, Frits. Ik heb de eerste maanden weinig anders gedaan dan nieuw werk plaatsen en reageren op jouw aanmerkingen, dus ik heb geen idee waar je het over hebt.
Ik ben wel benieuwd welke problemen ik geschapen heb ....
www.wimmeyles.nl

Laatst bewerkt: 31 aug 2019 21:01 door Wim Meyles.

Do's and don'ts 31 aug 2019 21:09 #14

• Frits Criens
  • Forumgod
Ik ga het niet voor je opzoeken, Wim, als ik al wist hoe dat zou moeten. Het was een discussie waaruit je bent weggelopen. En die ging over regels op het VV.

Do's and don'ts 31 aug 2019 21:31 #15

• Wim Meyles
  • Forumgod
  • taalhumorist
Niet weggelopen, Frits. Opnieuw gebruik je tendentieuze bewoordingen. Ik heb een paar keer een discussie met jou beëindigd, omdat ik ondanks herhaaldelijke aandrang geen inhoudelijk antwoord op mijn vragen kreeg.. Discussies zonder inhoudelijke onderbouwing beschouw ik als zinloos. Daar stop ik dus nu ook weer mee.
www.wimmeyles.nl

Laatst bewerkt: 31 aug 2019 22:34 door Wim Meyles.

Do's and don'ts 31 aug 2019 21:39 #16

• Frits Criens
  • Forumgod
Goed dat er eind komt aan dit geharrewar, Wim al, denken we ws. allebei anders over de reden van dat einde. Laten we in elk geval in de ongeschreven traditie van het VV besluiten over elkaars werk te oordelen zoals we dat tot nu steeds hebben gedaan. Inhoudelijk.

Do's and don'ts 31 aug 2019 21:56 #17

• inge
  • inge's Profielfoto
  • Redactielid
  • Redactielid Het Vrije Vers
  • Ontvangen bedankjes 247
Maar de laatste 3 punten van die handreiking gaan over problemen die er niet zijn. Heb je daar echt nooit iets van gesignaleerd? Wim is gauw genoeg na zijn entree op deze site met dat probleemscheppend denken begonnen. Helemaal niets van gemerkt. Nu ga jij in jouw Handreiking via die laatste drie punten met die ideeën het zijn ideeën die ik zelf al langer heb verder en je beroept je elders op dit forum dat de meerderheid van het forum dat wil waar in godsnaam!, maar staaft dat nergens mee. Wat voor zin heeft het om 3 lege leeg? bepalingen op te nemen, waarvan iedereen nee, niet zo! weet dat je jijzelf niet, bedoel je er niks mee kunt? Je maakt er de rest van de handreiking alleen maar ongeloofwaardiger mee. Hoezo?

Frits, ik vind je een hele goede dichter, maar met jouw wijze van discussiëren kan ik niks; ik zie allerlei premissen en oneigenlijke conclusies. Dat je een andere mening/visie hebt is prima. En dat is vanaf het begin af aan al overduidelijk. Je bent nu wel erg aan het doorheien. Toch blijft mijn kleur feestelijk oranje.
Laatst bewerkt: 31 aug 2019 22:15 door inge.

Do's and don'ts 01 sept 2019 08:56 #18

• Frits Criens
  • Forumgod
Dag Inge,
Citaat: 'Je bent nu wel erg aan het doorheien'. Is dit geen verwijt van de pot aan de ketel?

Ben heeft zich al uit deze discussie teruggetrokken, Wim wil het er niet meer met me over hebben en ik ga mijn energie en tijd niet meer verspillen aan een document dat bedoeld zou zijn de sfeer op het forum te verbeteren, maar dat als een splijtzwam heeft bereikt dat die sfeer waarmee tot voor kort weinig mis was nu vervelender is dan ooit. Dat is zeer betreurenswaardig en dat zeg ik zonder enig cynisme.

Do's and don'ts 01 sept 2019 10:10 #19

Frist schrijft dat de
sfeer waarmee tot voor kort weinig mis was nu vervelender is dan ooit.

Het ligt er maar net aan over welk onderwerp het gaat en wie er mee doen, haha! (Bijv. de serie over De Tour de France eindigde, wat mij betreft, in zwaar mineur).

Dat uitwisselingen een mens soms akelig stemmen, staat, psychologisch gezien, denk ik, eerder in functie van de eigen gevoeligheden dan van het handelen van een ander; sommige mensen kunnen immers prikjes makkelijk van zich af laten glijden terwijl anderen zich er pijnlijk door gestoken voelen.

Dat leidt mij tot de centrale vraag:

Wat is de gemene deler op deze site?

Antwoord: Light verse, het plaatsen en lezen ervan, plus het discussieren erover. Dat bindt ons, dat houdt deze speeltuin spannend. Allerlei meningen over andere spelers niet. Dus laten we ons alsjeblieft niet verliezen in verwijten over en weer, hoe eloquent ook geformuleerd.
Laatst bewerkt: 01 sept 2019 10:11 door Hendrikje de Koning.

Do's and don'ts 01 sept 2019 11:11 #20

• Bas Boekelo
  • Bas Boekelo's Profielfoto
  • Forumgod
  • Ontvangen bedankjes 1409
Hendrikje, zeer, zeer verstandige commentaar.
Tijd voor maken pagina: 0.187 seconden

Log in

Gebruikersnaam en wachtwoord:

Zoeken

Forum Recent

Uit het archief

Op doorreis door Vlaanderen

Vlaanderen
Pixabay

Ach mijn vrouw wil naar Zuid-Frankrijk
voor vakantie en vertier.