Manuel van Baarsen schreef :
Een van de conclusies was dat je de afzonderlijke naamdelen niet zomaar zonder spaties of koppeltekens aan elkaar mag rijgen.
Hoe zit dat nu met samenstellingen als prinsvandedievenpak, kapiteitrobstripreeks of koningderjodenlot? Zijn die 100% acceptabel?
Ha Manuel,
Die conclusie was gebaseerd op het onderstaande:
Als basis hanteren we in onze gedichten, en dus ook in de ollekebollekes, de regels van de Nederlandse taal. En als leidraad voor samenstellingen met eigennamen werd toen de link naar de uitleg bij Onze Taal gegeven.
Zie :
onzetaal.nl/taalloket/tweede-kamerlid
Ook van de samenstellingen en of woordgroepen die je hier noemt zou afzonderlijk afgevraagd dienen te worden of je die los dan wel aaneen dient te schrijven. (ik zie niet een, twee drie een direct verband tussen die drie ‘woorden’).
Ik wil wel kwijt wat ik zelf van de door jou genoemde ‘woorden’ vind.
Kapiteitrobstripreeks : Dit lijkt me de gemakkelijkste om te beantwoorden. Kapitein Rob
is duidelijk een eigennaam. Dan zou het dus een kapitein Robstripreeks of evt. een kapitein Rob-stripreeks moeten zijn.
Koningderjodenlot: Joden verwijst hier m.i. naar de bevolkingsgroep. Een eigennaam derhalve. Dus dan zou het dus Koning der Jodenlot of evt. Koning der Joden-lot moeten zijn.
Prinsvandedievenpak: Hier herken ik geen eigennaam in. Ik weet alleen niet precies wat je met deze ‘woordgroep’ zou willen uitdrukken. Wanneer je in je vers aannemelijk kan maken dat dit woorden zijn die als een woordengroep wel degelijk bij elkaar horen omdat ze een bepaald begrip uitdrukken dan heb je mijn zegen. Evt. dan als: prins-van-de-dievenpak.
PS: Naast de genoemde link van Onze Taal heb ik ook nog twee andere links gevonden die zeer interessant m.b.t. dit onderwerp kunnen zijn.
taaladvies.net/champions-leaguewedstrijd...ionsleaguewedstrijd/
taaladvies.net/aaneenschrijven-drieledig...woordgroep-algemeen/