Het vrije vers

Voor en door plezierdichters

Omdat light verse lééft

Welkom, Gasten
Gebruikersnaam: Wachtwoord: Onthoud mij
Scherpe stellingen

Onderwerp: Is het ollekebolleke ten dode opgeschreven?

Is het ollekebolleke ten dode opgeschreven? 6 jaren 3 weken geleden #1

• Niels Blomberg
  • Niels Blomberg's Profielfoto
  • Forumgod
  • Ontvangen bedankjes 560
Het gaat niet goed met het ollekebolleke. Of eigenlijk: het gaat te goed met het ollekebolleke. Jan en alleman bezondigt zich eraan, zodat er op grote schaal met de regels wordt gesjoemeld.

De geschiedenis herhaalt zich: ooit was de limerick een gerespecteerde versvorm met - net als het ollekebolleke - dartele drielettergrepige versvoeten. Maar toen ging iedereen het schrijven, niet geremd door enige kennis van metrum. Alleen het rijmschema bleef over en er kwam een nieuwe eis: het onderwerp moest (al dan niet zijdelings) te maken hebben met het menselijk geslachtsverkeer.

Bij ollekebollekes is het nog niet zo ver. Maar regel zes is een belangrijk pijnpunt. Heel vaak valt de klemtoon op de eerste lettergreep, ook door mensen die beter hadden moeten weten (zoals ik zelf, zal ik er eerlijk bij zeggen).

Maar zelfs als regel 6 klopt, dan wringt het metrum vaak voor mijn gevoel. Goed, ik ben metrumfetisjist, maar ik heb dit gevoel toch minder vaak bij de gemiddelde vijfvoetige jambe.
Dat is gewoon jammer; een dactylus is een driekwartsmaat, een wals. Een wringende dactylus is als een danser die zijn partner tegen de schenen schopt.

Ollekebollekisten, let op uw 6lg woord en laat uw dactylus dansen. Als u het niet voor mij doet, dan toch voor het ollekebolleke.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Is het ollekebolleke ten dode opgeschreven? 6 jaren 3 weken geleden #2

• Kees Koelewijn
  • Kees Koelewijn's Profielfoto
  • Forumgod
  • Ontvangen bedankjes 30
Nou nou, wat een noodkreet Niels, terwijl het allemaal wel meevalt denk ik. Gruwelijke en hopeloos ontoereikende ollekebollekes zijn al jaren te vinden op internetsites.Ga maar eens googelen en ijs.
Maar er zijn ook andere die weer hoop bieden whoorderedthat.weblog.nl/ bijvoorbeeld, misschien moet die maar vast gelinkt worden aan HVV.
Een bezoek aan de site van de gelegenheidsdichter geeft me alle hoop dat het hier een uitglijer betrof die ons allemaal wel eens overkomen is en ik kan natuurlijk niet voor hem spreken, maar zijn reactie lijkt me niet van spot en zelfspot ontbloot, een eigenschap die ieder goed christen past. Maar waakzaamheid blijft inderdaad geboden want de ollekebollekeduivel waart brullend rond, zoekende wie hij kan verslinden. Maar er zullen altijd rechtvaardigen gevonden worden in de ogen van de Heer. Ik ben ervan overtuigd dat de kleine schare van Het Vrije Vers de Boze genoeg weerstand kan bieden.
Laatst bewerkt: 6 jaren 3 weken geleden door Kees Koelewijn.

Re: Is het ollekebolleke ten dode opgeschreven? 6 jaren 3 weken geleden #3

• Inge Boulonois
  • Inge Boulonois's Profielfoto
  • Forumgod
  • Dichters moeten verbeelding hebben
  • Ontvangen bedankjes 1147
Dag Kees,

Heb je je zondagspreken ook ergens op het www staan?
Graag de url :-)

Inge
www.ingeboulonois.nl

Een dichter is een beeldhouwer die muziek schildert - C. Schouwenaars
Tijd voor maken pagina: 0.128 seconden

Log in

Gebruikersnaam en wachtwoord:

Forum (recent...)

Uit het archief

Weerzi(e)n Bout rimé

Er hangt iets boven Groningen, akkoord!