Hartelijk dank voor de mooie inzendingen. Er waren minder inzendingen dan gebruikelijk, maar de deelnemers hebben de lat wel hoog gelegd voor zichzelf. En dat leverde mooie vondsten op. Ik heb ervan genoten.
monnhauser
Technisch heel knap, compact met rijm, het einde is heel sterk: grappig en tragisch met verwijzing naar de actualiteit .
Het was een sterke binnenkomer en ik was benieuwd of mensen de strijd nog aandurfden, ook vanwege het dubbelrijm dat wel wat beperkingen gaf.
Wim
Wim liet zich niet kisten en schudde de gereedschapkist flink uit. Er zijn veel inventieve rijmen, een waar bombardement met het dubbelrijm. Het einde is erg beeldend een mooie afsluiter. De aanloop daartoe, de verhaallijn, vind ik toch te lijden hebben onder de technische hoogstandjes. Ik begrijp bijvoorbeeld niet wat de buurman en de flatslot voor functie hebben. De hele derde strofe lijkt mij net even te veel van het goede.
Ben
Ben komt met een creatieve oplossing. Ook technisch sterk en compact in het rijm. Heel mooi is het woord "sonnetzot". Het werkwoord "peigeren" in deze vorm was mij overigens onbekend, dus zijn gedicht is ook heel leerzaam

De vraag over rijkrijm is wel interessant. Volgens mij moet het kunnen. Als dubbelrijm zou het rijkrijm zijn, maar als gewoon vrouwelijk niet. Ik denk dat er wel mensen zijn die hier meer kijk op hebben dan ik. Ik vond het niet storend.
Peter
Peter levert een heel nette sonnettine op. Hij richt zich op de fysieke behuizing van de chatbot en concludeert dat het niet gaat werken. Ik vind het wel wat lastig om mij een voorstelling te maken van wat hier nu precies gebeurt. Het einde vind ik eerlijk gezegd, niet echt een knaller.
Hendrikje
Toe maar: kitchenetteschot, wat een vondst. Technisch goed en een hele mooie afronding met een verwijzing naar het financiële plaatje. Twijfelachtig vind ik wel "verzet vlot" in regel 5. Daar ligt volgens mij de klemtoon niet lekker. En ik snap het knippen van bonnen niet, eerlijk gezegd. Maar misschien ligt dat aan mij.
Paul
Hulde voor Paul die het tegen de laureaten en doorgewinterden durft op te nemen. Ik mis jammer genoeg een correcte voortzetting van het dubbelrijm. De rijmwoorden in r5 en r8 zijn schrikkelrijm, omdat de beklemtoonde lettergreep van r1 en r4 niet rijmt (vet-chat versus ro-G). Maar verder een mooie technisch goede, compacte sonnettine.
De slotsom
Ik zat te twijfelen tussen monnhauser en Ben. Maar al lezend en piekerend kwam Hendrikje dan ook weer om de hoek kijken. Ik vond hun inzendingen uitsteken boven de anderen, vooral wat betreft techniek en verhaallijn. De eer gaat uiteindelijk naar Ben vanwege zijn vormkeuze, het krimpsonnet, dat juist met deze thematiek de beste optie is.
Ben, hartelijk gefeliciteerd!