Namens Bart
Beste dichters,
Zeven inzendingen maar liefst, het gaat weer de goede kant op. Nogmaals veel dank voor jullie bijdragen.
De jury heeft zich met een paar flessen bisschopswijn teruggetrokken in een vergaderruimte om het ingezondene te bestuderen.
Jaap schreef een twaalfregelig gedicht met een mooi rijmschema. Het bekoorde ons zeer, wel moesten we regel 9 een paar keer lezen; een komma achter regel 8 had geholpen, maar leestekenloos is inderdaad ook volgens ons vaak het mooiste, en de jury is er wel uitgekomen.
Ook het tienregelige vers van Hendrikje kon de jury bekoren, al vonden we het rijm tussen regels 3 en 4 wat twijfelachtig. Het flatscreen was ons ook opgevallen, al voordat Niels zijn opmerking plaatste, het big screen is een verbetering.
Hannely gebruikt de volle veertien regels voor een prima, onderhoudend gedicht. Mooi om te lezen hoe Sinterklaas zich ergert aan het feit dat ieder kind als even braaf geboekt wordt. Het enjambement tussen de laatste tweeregels vonden we een klein minpuntje; misschien had regel 14 niet met een hoofdletter was begonnen.
Ook Paul gebruikt veertien regels. De jury voelde mee met de beklagenswaardige Sint in zijn vers. Een voor Paul ondertussen kenmerkend taalgebruik dat noodt tot extra aandachtig lezen. Het woord ‘slameur’ was ons tot nu toe niet bekend. Ook de uitdrukking ‘grom en grut’ was nieuw voor ons, en hier hielp onze trouwe Van Dale niet, maar de strekking leek ons duidelijk.
Een twaalfregelig humoristisch vers van Peter, waarin een vermoeide Sint zijn zaak wil laten fuseren met die van de Kerstman. Erg leuk!
Niels heeft maar vijf regels nodig voor een prima, limerick-achtig gedicht met een origineel prima passend laatste woord
Regel 14 van Nieks bijdrage maakte de jury hardop aan het lachen, zeker een pluspunt, vooral bij light verse. Een topgedicht! Jammer is dat het verspringt van tegenwoordige naar verleden tijd en dat we soms grammaticaal een onderwerp lijken te missen. (R 9 en 12)
Het liefst zou de jury alle inzendingen bekronen, het is een mooie oogst. Maar er moest gekozen worden en na rijp beraad is besloten Peter tot winnaar uit te roepen. Gefeliciteerd, Peter!
Namens de voltallige jury,
Bart
Tot slot mijn vers:
Het zorgt voor verwarring misschien
Maar Sint kan geen schoentjes meer zien
Hij kondigt dus aan: ‘Vanaf heden
Hoort marsepein tot het verleden
Dat grut met hun snerpend gezang,
Ik kan het niet meer, ben ik bang
Ik ga het niet langer meer doen
Ik wil vanaf nu met pensioen
Ik vier mijn verjaardag voortaan
Intiem, minder megalomaan’
P.S. Door digitale problemen die mij boven mijn mijter gaan kan ik momenteel hier geen berichten plaatsen. Inge heeft dit juryrapport voor mij geplaatst, waarvoor dank. Eventuele reacties lees ik wel, maar ik kan daar even niet op reageren, anders dan met een ‘vind ik leuk’.