Paul schreef :
P.S. Graag kwam ik te weten in welke van mijn schrijfsels het metrum het meest laat afweten?
Dank.
Hoi Paul,
Het juryverslag was al zo lang en duurde een eeuw om in stukjes te posten, dus ik had daarin geen ruimte om al jouw limericks te bespreken, maar dat kan ik hier desgevraagd in een aparte bijlage alsnog even doen.
Ik moet er wel bij vermelden dat ik jouw limericks bekeek met een Noord-Nederlandse blik en met de Van Dale in mijn hand en natuurlijk besef ik dat er met de Vlaamse versie van de Nederlandse taal regionale verschillen zijn, die ik niet allemaal ken.
Ook nog even mijn uitgangspunt: de anapest is een versvoet waarbij de eerste HOOFDklemtoon op de derde lettergreep valt, en dat mag allemaal niet te gekunsteld of geforceerd klinken.
Het woord anapest is zelf een mooi voorbeeld van een anaPEST
De verbeterpuntjes die ik in jouw verzen tegenkwam:
(hotelgast in Londen)
- r3 begin je met OPgenaaid,
Vlg De Dikke ligt de klemtoon op OP, dus dat woord is ongeschikt hier aan het begin van de zin in een anapestisch versje.
- r5: de klemtoon op DIE is niet helemaal natuurlijk, je zou daar meer de klemtoon verwachten op MET of DONKerblonde.
Bijvoorbeeld (let niet op het inhoudelijke) wat beter zou lopen is: In het bed met die donkere blonde.
(douanebeambte in Rome)
- Hier laat je tbv het metrum m.i. stiekem een woordje weg in r2. De uitdrukking is; van DE verbazing bekomen.
- r4 En hier in het Noorden zou ik zeggen Krasse kardinaal ipv Kras Kardinaal (maar nogmaals, zou regionaal kunnen zijn)
- r5. Vlg Van Dale is het meervoud Condooms en niet Condomen
(Vakantie in Oeren)
- r1 en r2 lopen allebei niet, althans niet anapestisch.
- r5 ook niet. Daar liggen jouw klemtonen als volgt:
"regelRECHT comPLEET over mijn TOURen (en dat is dus geen anapest)
(Cruiseschip Cuba)
- r1. Na cruiseschip mist een klemtoon.
Beter zou zijn bijvoorbeeld: Op een cruiseschip dat aanmeert in Cuba (om maar iets te noemen)
(Rotzomer fjorden)
r2. De eerste logische klemtoon ligt in jouw versie op WOU en niet op IK
"'Ik wou GRAAG....'' zou al beter zijn.
r5. De plaatsnaam is COEvorden en niet coeVORden.
(Rotzomer Somme)
- r5 loopt niet soepel. Beter zou zijn: Maar het KAN hen heLAAS niet meer BOMmen
(Camping Ardennen)
- Manitou rijmt niet op tatoes (of spreken ze bij jullie de S niet uit achter tatoeS?)
Zo, ik hoop dat ik je hiermee een beetje heb geholpen. Gewoon blijven oefenen, dan lukt het vanzelf.
Vriendelijke groet, Maarten