Welkom, Gasten
Gebruikersnaam: Wachtwoord: Onthoud mij
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: Afbakvers 49: De herfst

Afbakvers 49: De herfst 18 nov 2023 16:59 #21

Beste lightversegezellen!

Zo leuk om al jullie inzendingen te lezen. Dank alvast.

Er is nog even tijd om de herfst je te lateninspireren: Je kunt nog (dubbel, driedubbel) inzenden tot zondagavond 12u middernacht.

Paul, je hebt vier verzen ingestuurd. Zonder tegenbericht laat ik alleen naar de eerste drie meedingen.

Volg de gegeven richtlijnen om de kans te verhogen om bovenaan uit te komen:

1. Max. 14 regels
2. Vormvast
3. Thema: herfst in al zijn uitbundigheid
4. Verrassende pointe
5. Neem een element op uit een sprookje/mythe/legende
Laatst bewerkt: 18 nov 2023 17:03 door Hendrikje de Koning.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Afbakvers 49: De herfst 18 nov 2023 17:44 #22

• Paul
  • Paul 's Profielfoto
  • Zeer gerenommeerd forumlid
  • Ontvangen bedankjes 101
Waarde Hendrikje,
Tegenbericht: Tijding en Revocatie zijn naar de grond van de zaak toe zonder voorwerp geworden. Beste Grtn.
Bedankt door: Hendrikje de Koning

Afbakvers 49: De herfst 18 nov 2023 22:41 #23

Sorry Paul, ik snap niet wat je bedoelt.

Afbakvers 49: De herfst 19 nov 2023 10:26 #24

• Paul
  • Paul 's Profielfoto
  • Ontvangen bedankjes 101
Waarde Hendrikje,
Simpel. Vergeet de eerste twee rijmen. Respectievelijk getiteld als Tijding en Revocatie. Die hebben met het thema Herfst als dusdanig geen uitstaand. Grtn.

Afbakvers 49: De herfst 19 nov 2023 11:04 #25

Oke!

Afbakvers 49: De herfst 19 nov 2023 15:03 #26

• Wim Gabriels
  • Wim Gabriels's Profielfoto
  • Ontvangen bedankjes 642
Schoonheid

Uit treurnis komt veel schoonheid voort
Bederf schept kleur en grote sier
Ze weent als was het kindermoord
Demeter gaf haar erewoord
Haar dochter is alweer op zwier
Bederf schept kleur en grote sier

Afbakvers 49: De herfst 19 nov 2023 23:29 #27

• Louise Dorren
  • Louise Dorren's Profielfoto
  • Forumgod
  • Ontvangen bedankjes 727
Herfstfeest

Kijk die Herfstbok
Met een Duvel
Rondedansen
In het bos

Ook La Chouffe, de
Hoskabouter
Gooit de heupjes
Lekker los

Afbakvers 49: De herfst 19 nov 2023 23:48 #28

• Judy Elfferich
  • Judy Elfferich's Profielfoto
  • Forumgod
  • Ontvangen bedankjes 348
Waarschuwing

Is de zomertijd voorbij,
hoor je ’s avonds op de hei
weer de witte wieven joelen,
vraag dan niet wat ze bedoelen.

Zijn de dagen kort van duur,
zie je rond het blauwe uur
weer de witte wieven zweven,
ren dan, ren dan voor je leven.

Grijpt zo’n wief je bij je haar,
ai, dan blijf je aan haar plakken
en verdwijn je in de mist.

Eeuwig snakkend naar een kist
zul je in de zomp verzakken.

Nooit van huis dus zonder schaar.
judyelf.edublogs.org
Laatst bewerkt: 20 nov 2023 02:56 door Judy Elfferich.

Afbakvers 49: De herfst 20 nov 2023 19:22 #29

Hoi allemaal,

Dank aan allen voor het meedoen. Ik ga me buigen over de beoordeling van al die leuke, spannende inzendingen. Gauw meer!

groet,
Hendrikje

Afbakvers 49: De herfst 21 nov 2023 14:14 #30

Afbakvers 49: Uitslag

Wat een opbrengst: 18 gedichten maar liefst en 3 buiten mededinging. Allemaal keurig in het vormvaste jasje gestoken. Dank aan iedereen die heeft meegedaan. Ik heb ervan genoten, echt leuk!

Ik begin met de top drie, dan hoef je niet zo ver te scrollen voor de uitslag. In volgorde van inzenden, met daarachter het nummer van verschijnen in het draadje:

Top 3:
1. J.W. Goedhart: een sonnet "Herfstvuur", no.2
2. John de Rooy: een Trijntje Fops, "Op een sater", no.3
3. Judy Elffericht: een sonnet, "Waarschuwing", no.28

Alle gedichten werden op de volgende wijze beoordeeld: 2pt max voor elk element:
- Meedoen
- Thema herfst in al zijn uitbundigheid
- Vormvast
- Bevat element uit een sprookje/sage/mythe
- Verrassende pointe

Ik heb mijn toevlucht moeten zoeken tot bonuspunten omdat alle top drie gedichten een 10 scoorden! Zie volgend blok.

PS: Het aantal punten geeft weer in welke mate ik vind dat een inzending voldoet aan de opdracht. Het zegt veel minder over de 'objectieve' kwaliteit van het gedicht. Een perfect vers dat zeer lezenswaard is, kan dus eindigen met een 2 omdat het niet voldoet aan de voorwaarden van de wedstrijd: thema, vormvast, sprookjeselement, pointe.
Laatst bewerkt: 21 nov 2023 16:13 door Hendrikje de Koning.

Afbakvers 49: De herfst 21 nov 2023 14:18 #31

Hierbij de jurering van de top drie gedichten en de uitslag. De gedichten zelf vind je onder de jurering.

1. JW Goedhart, no.2
Wat een binnenkomer voor deze ronde! Een perfect sonnet. En wat voor eentje. De herfst wordt in het eerste kwatrijn bezongen, en daarin vinden we ook het legende-element: Halloween. Light verse is vaak grappig, soms hilarisch. Maar de meest aangrijpende en beklijvende light verse vind ik die gedichten, die zware onderwerpen licht behandelen zonder in lichtzinnigheid of melodrama te verzanden. Zoals deze. Ik had de pointe niet zien aankomen. Bij herlezing blijft het raken. (r.7 is mij niet helemaal duidelijk, daar blijf ik over nadenken.)
Een bonuspunt voor het aangaan van de uitdaging om light verse te schrijven over een zwaar, aangrijpend onderwerp.
Score: 2-2-2-2-2=10 + bonus 1 = 11

2. John de Rooy, no.3
Een perfecte Trijntje Fop. Leuke woordspelingen op termen uit de oudheid. Heerlijke pointe; ik houd van alliteratie.
2-2-2-2-2=10

3. Judy Elfferich, no.28
Een sonnet met een viervoetige trochee perfect uitgevoerd. Het loopt als een tierelier. De sfeer van de herfst wordt verweven met de geheimzinnigheid van de sage van de Witte Wieven. Onverwachte, heel grappige pointe!
Twee bonuspunten omdat het hele gedicht 'herfst en sprookje' ademt en het zo heerlijk wegleest.
Score: 2-2-2-2-2=10 + bonus 2 = 12

Winnares: Judy Elfferich. Gefeliciteerd Judy! Aan jou de taak om Afbakvers 50 te organiseren.

Hieronder de top drie gedichten:

1. JW Goedhart,

Herfstvuur

De aarde draait en daarmee de seizoenen
Het najaarssterven komt weer dichterbij
Dood blad waait langs de bockbierbrouwerij
Men oogst voor Halloween nog de pompoenen

De kachel brandt een vuur van berkenhout
dat ik met zweet en liefde heb gekloofd
mijn erfenis gestapeld en beloofd:
´Ik ben uit licht en warmte opgebouwd.´

Rondom het haardvuur schuilt een mooi gezin
Ze staren onbestemd de vlammen in
mijn zoontjes veilig op de moederschoot

Ik kijk ze aan vanaf de overkant
Voor eeuwig is mijn hart aan hen verpand
Ik ben alweer een aantal herfsten dood

2. John de Rooy

Op een sater

Een homo sater te Maasdriel
Heeft herfstbier brouwen als zijn stiel
Dionysus zegt: 'Dit is mieters'
En neemt het af in hectoliters
Ook Pan is fan en stelt devoot:
'Mijn maat de bokbierbokkenpoot'

18. Judy Elfferich

Waarschuwing

Is de zomertijd voorbij,
hoor je ’s avonds op de hei
weer de witte wieven joelen,
vraag dan niet wat ze bedoelen.

Zijn de dagen kort van duur,
zie je rond het blauwe uur
weer de witte wieven zweven,
ren dan, ren dan voor je leven.

Grijpt zo’n wief je bij je haar,
ai, dan blijf je aan haar plakken
en verdwijn je in de mist.

Eeuwig snakkend naar een kist
zul je in de zomp verzakken.

Nooit van huis dus zonder schaar.

Eervolle vermelding voor dit geestige kwatrijn (in 6 en 5 voeten), buiten mededinging, vanwege de speelse schildering van het tafereel (ik zag het voor me) en de leuke ontknoping:

John de Rooy, no.15

Onvermogen

Een paar kabouters zagen in het herfstseizoen
Een uitgelezen kans op 'zo gepiepte' poen
Maar elfjes zijn niet rijk, de opbrengst povertjes
Een sof voor deze elfenbankjesrovertjes
Laatst bewerkt: 21 nov 2023 16:05 door Hendrikje de Koning.

Afbakvers 49: De herfst 21 nov 2023 14:25 #32

Hier volgt de beoordeling van alle overige gedichten op een rijtje. Het nummer naast de titel geeft het nummer van verschijnen in het draadje aan, zodat je het makkelijk kunt vinden. Met zoveel inzendingen is het niet handig om ze allemaal nog eens op te nemen in een enkel commentaarblok.

3. John de Rooy (2), no4: De zeven ergen
Een perfecte Topo. De uitbundigheid van de herfst zie ik hier niet zo duidelijk. De pointe laat zich na r.3 makkelijk voorspellen.
Score: 2-1-2-2-0=7

4. Ben Hoogland, no.7: Paradise lost
Een perfect kwatrijn met schema aaba, viervoetige jambes. De herfst in zijn uitbundige uitgeblustheid. De pointe vind ik erg geestig - bonuspunt!
Score: 2-1-2-2-2=9+ bonus 1 = 10

5. Peter van der Vlis, no.8: Op een kat
Een perfecte Trijntje Fop. De herfst wordt aangevoerd in zijn uitbundige druilerigheid. Ik zag de pointe niet aankomen. Ik merkte alleen dat ik niet zo vurig meeleefde met de kat, dus de clou ging een beetje aan mij verloren.

6. John de Rooy (3), no.9: Herfstaffaire
Een perfecte limerick. Verrassende clou. De uitbundige herfst komt niet helemaal uit de verf.
Score: 2-0-2-2-2=8

7. Niels Blomberg (1), no.10: Herfstroosje
Een perfect sonnet. Mooi verhalend geschreven (behalve dan r.4). De herfst is weliswaar cruciaal in het verhaal maar de winter begeleidt het laatste terzet. De pointe is niet zo uitgesproken verrassend. Werd Doornroosje niet door een kus wakker?

Vervolg in volgend blok
Laatst bewerkt: 21 nov 2023 16:07 door Hendrikje de Koning.
Bedankt door: Wim Gabriels

Afbakvers 49: De herfst 21 nov 2023 14:34 #33

8. Niels Blomberg (2), no.11: Diepe zucht
De herfst is uitbundig aanwezig in deze zesvoeter van acht regels in gepaard rijm, perfect uitgevoerd. Met Kabouter Spillebeen uit het liedje is de verwijzing naar een sprookje wel een beetje mager. Ik had een beetje moeite om me een tapijt van vliegenzwammen voor te stellen, laat staan een tapijt van kapotte vliegenzwammen. Ik ben al blij als ik er eentje spot.
Score: 2-2-0-2-1=7

9. Niels Blomberg (3), no.12: Novemberregen
Twee kwatrijnen in gekruist rijm met vijf-voetige jambes per regel, perfect uitgevoerd. Alleen in het eerste kwatrijn komt de herfst heel even om de hoek kijken, in al zijn uitbudige nattigheid. De kikkerprins en zijn prinsesje verwijzen weliswaar naar een sprookje, maar ze staan een beetje los van de rest van het gedicht. Dat komt misschien ook omdat de pointe mij ontgaat, sorry.
Score: 2-1-2-1-0=6

10. Steven van der Burg, no.13: Najaar
Een kwintijn in viervoetige jamben, rijmschema abaab, perfect uitgevoerd. De herfst komt aan bod in zijn uitbundige druilerigheid. Sint Nicolaas is helaas niet in staat een sfeer van betovering te creëren. Het enjambement is een beetje verwarrend. Ik moest het een paar keer lezen voordat ik door had dat de zin doorloopt. Daardoor was de verrassing er voor mij niet.
Score: 2-1-2-1-0=6

11. Maarten van Petersen, no.14: Herfstfantasie
Een perfecte sonnettine. De herfst wordt in een sprookjesachtige sfeer bezongen. De pointe is weliswaar grappig, maar heeft voor mijn gevoel helaas niets met het thema te maken.
Score=2-2-2-2-1=9

12. Wim Gabriels (1), no.16: Een vrolijke kwast
Drie kwatrijnen met vijfvoetige jamben in gekruist rijm, perfect uitgevoerd. De sfeer is uitbundig herfst- en sprookjesachtig. Helaas mis ik de verrassing in het slot.
Score: 2-2-2-2-0=8

13. Paul (1), no.18: Herfsttij
Een gedicht in 2x4 regels, afwisselend 6 voeten en 4 voeten, met gekruist rijm, perfect uitgevoerd. Met het noemen van "Herfsttij" is er slechts een heel kleine verwijzing naar het thema en dan in overdrachtelijke zin. Een verwijzing naar een sprookje, legende of mythe ontbreekt, alsook helaas een pointe.
Score: 2-1-2-0-0=5

14. Wim Gabriels (2), no.19: Visite
Een sonnet in viervoetige jambe in gepaard rijm, perfect uitgevoerd. Door de korte regels zit er goed de vaart in: ook al wil je weg uit het hol, voor je 't weet zit je erin. Het thema herfst heb ik niet expliciet kunnen vinden. Het slot is een heerlijke anti-climax, want r. 1-8 maakten dat ik een gruwelijke daad verwachtte.
Score: 2-0-2-2-2=8

15. Paul (2), no.20: Herfsthumeurigheid
Een sonnet perfect uitgevoerd. Ik moest de woorden pagadders en Bietebauw opzoeken. Leuk, twee nieuwe woorden erbij! De herfst wordt slechts gebruikt als sombere prelude voor wat erna komt: de toorn van Sinterklaas. Ik mis helaas de pointe.

16. Wim Gabriels (3), no.26: Schoonheid
Een triolet met viervoetige jambes, perfect uitgevoerd. De herfst wordt indirect verondersteld door de woorden schoonheid, bederf, kleur en sier. De mythe van de godin Demeter en haar dochter wordt er op een vakkundige manier in verweven. Helaas geen pointe, maar dat is ook moeilijk met een triolet.
Score: 2-2-2-2-0=8

17. Louise Dorren, no.27: Herfstfeest
Twee kwatrijntjes met een enkel eindrijm. ('t Kan goed zijn dat het een bestaande versvorm is waarmee ik niet bekend ben.) Het geheel komt heel speels over. Ik zie helaas geen uitwerking van het thema, behalve dan Herfstbok. Wel verwijzingen naar bier - bokbier? De Hoskabouter is het element uit een sprookje, neem ik aan. Ik ken het personage niet. Helaas geen pointe, voor zover ik kan zien.
Score: 2-0-2-1-0=5
Dank aan Maarten voor deze toevoeging: "De versvorm van Louise is een spicht en de hoskabouter refereert aan de alom bekende kabouter op het etiket van mijn lievelingsbiertje La Chouffe." Mijn excuses, Louise, voor mijn onwetendheid. Had ik die feiten wel paraat gehad, dan ben ik bang dat de score toch niet anders zou zijn geweest.

Nogmaal dank allemaal voor het meedoen!
Laatst bewerkt: 21 nov 2023 16:18 door Hendrikje de Koning.

Afbakvers 49: De herfst 21 nov 2023 16:00 #34

• Maarten van Petersen
  • Maarten van Petersen's Profielfoto
  • aanwezig
  • Forumgod
  • Plezierdichter sinds 1983
  • Ontvangen bedankjes 1427
Dank je Hendrikje,
Voor de mooie opdracht en de uitgebreide jurering. Ik heb ook van de diverse gedichten genoten. Gefeliciteerd aan de Top 3, met speciaal lof voor JW die in zijn eerste afbakvers meteen een zeer verdiende 2e plaats scoort.

Paar puntjes die mij opvielen in jouw jurering:
- Je gebruikt twee keer het meervoud Trijntje Fops waar je denk ik het enkelvoud bedoelt?
- Het eerste (topdriewaardige) vers van Niels gaat niet over Sneeuwwitje, maar Doornroosje.
- De versvorm van Louise is een spicht en de hoskabouter refereert aan de alom bekende kabouter op het etiket van mijn lievelingsbiertje La Chouffe.
Ik vond het ook knap dat Louise drie biersoorten in haar spicht verwerkte.

Uitbundige herfstgroet, Maarten
Gezamenlijke topobundel: www.bravenewbooks.nl/tourdehenk
Laatst bewerkt: 21 nov 2023 17:25 door Maarten van Petersen.

Afbakvers 49: De herfst 21 nov 2023 16:04 #35

Dank je Maarten. Ik ben nooit te oud om te leren, of te eigenwijs om toe te geven dat ik fouten maak!

- Trijntje Fop vs Fops: ga ik nu corrigeren
- Doornroosje: ga ik nu corrigeren (maar over de uitslag gaan we niet corresponderen, hoor!) *
- Jouw info ga ik nu toevoegen

* Het aantal punten geeft weer in welke mate ik vind dat een inzending voldoet aan de opdracht. Het zegt veel minder over de 'objectieve' kwaliteit van het gedicht. Een perfect vers dat zeer lezenswaard is, kan dus eindigen met een 2 omdat het niet voldoet aan de vier voorwaarden van de wedstrijd (thema, vormvast, sprookjeselement, pointe). Ik zal deze mededeling nog toevoegen aan de uitslag hierboven.
Laatst bewerkt: 21 nov 2023 16:20 door Hendrikje de Koning.

Afbakvers 49: De herfst 21 nov 2023 16:26 #36

• Judy Elfferich
  • Judy Elfferich's Profielfoto
  • Forumgod
  • Ontvangen bedankjes 348
Dank Hendrikje!
(Maar mocht je n.a.v. nieuwe informatie tot een ander oordeel komen, dan snap ik dat. Ik betwijfelde of mijn sonnet wel door de beugel kon qua rijmschema. Eerlijk gezegd verwachtte ik dat Louise zou winnen, al had ook ik de spicht niet herkend.)
judyelf.edublogs.org

Afbakvers 49: De herfst 21 nov 2023 16:51 #37

• Louise Dorren
  • Louise Dorren's Profielfoto
  • Forumgod
  • Ontvangen bedankjes 727
Maarten was me voor. Maar geen probleem hoor, Hendrikje!
Overigens is Hoskabouter ook een knipoog naar een bekende kabouter die Paulus de boskabouter heet en naar een vorig afbakfeest waar wat carnavalsgeweld langs kwam.
Je hebt 3 mooie uitgekozen!

Bedankt Judy en Maarten :)
Laatst bewerkt: 21 nov 2023 16:52 door Louise Dorren.

Afbakvers 49: De herfst 21 nov 2023 17:10 #38

Judy, je schreef: "een ander oordeel komen...".Nee hoor! Zoals ik al hierboven zei, de top drie werd bepaald door de mate waarin voldaan is aan de opdracht. Die inschatting blijft voor mij zoals die is.

Het rijmschema dat je gebruikte, lijkt me prima. Plus, als het een afwijkend schema zou zijn, maar wel consistent binnen zichzelf (of hoe zeg je dat), dan is het voor mij vormvast genoeg!

Afbakvers 49: De herfst 21 nov 2023 17:10 #39

Louise, dank voor de toevoegingen en voor je sportiviteit. Zeer gewaardeerd! :)
Laatst bewerkt: 21 nov 2023 17:11 door Hendrikje de Koning.

Afbakvers 49: De herfst 21 nov 2023 17:34 #40

• JW Goedhart
  • JW Goedhart's Profielfoto
  • Gedreven forumlid
  • Ontvangen bedankjes 218
Dank voor je uitgebreide jurering en lovende woorden, Hendrikje. Wat een eer om in de top 3 te staan. Omdat je noemde dat de pointe niet per se geestig maar wel verrassend moest zijn, raakte ik geinspireerd tot een pointe die niet grappig en toch ´geestig´ was.

Judy, van harte gefeliciteerd!

Groet,
Jan Willem
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.179 seconden

Log in

Gebruikersnaam en wachtwoord:

Zoeken

Forum Recent

Uit het archief

Poète maudit. Slotwoord

Mijn vingers zoeken houvast in de deken
terwijl een vrouw behoedzaam naar me lacht
en even in 't voorbijgaan wordt er zacht
een hand over mijn oude hart gestreken.

Hier raak ik dus verplicht op uitgekeken:
het ziekenhuis, de liefde, deze nacht.
Nog één keer tover ik met alle macht
vanuit mijn reutelborst een levensteken.

Dan is het tijd de laatste zin te spreken,
zo'n knap citaat vol wijsheid en vol kracht
dat ook na honderd jaar niet zal verbleken.

Men hoort het aan, het droevig nageslacht
en mompelt net nadat ik ben bezweken:
wel aardig maar we hadden meer verwacht.