Hanny, Ben, bedankt voor het meedenken. Van Dale zegt dat iemand het leven nemen en ontnemen beide goed zijn. Benemen is alleen aan de orde als iemand de hand aan zichzelf slaat. Dus wat er in mijn sixtijn staat klopt.
Hendrikje, ook jij bedankt voor je kritische lezing en de complimentjes. Droom kan verwijzen naar iets wat in je slaap gebeurt en ongenuanceerd alle kanten op kan gaan. Dat is onbewust. Droom kan ook verwijzen naar iets wat je, als je wakker bent, werkelijk wilt bereiken. Dat is bewust en daarin zitten nuances en beperkingen. Amerika weer groot willen maken, is zo'n droom van Trump en veel Amerikanen. Daar is niks mis mee, maar als je toestaat dat die droom van hernieuwde grootheid telkens afbreuk wordt gedaan door moordpartijen in de 'grote' Amerika, dan ben je vijand van je eigen droom. Dat is de koppeling die ik heb gelegd.
Ik las overigens vandaag dat er niet serieus werk wordt gemaakt van een wapenverbod voor burgers, maar dat er een roep is om kerkgangers bewapend naar de kerk te laten gaan. "Let's make America great again"!