Het maken van een goede samenwerkkrans vereist samenwerking, om maar eens een open deur in te trappen. In dat opzicht schiet de opzet van Sonnettenleed tekort, want behoudens de schakelregels en het aangegeven thema, kan iedereen doen wat zij/hij/hen wil. Bij de kransen die ik in mijn eentje schreef, had ik volledige controle over de verhaallijn in de krans en kon ik indien nodig het meestersonnet overhoop halen. Ik denk dat solokransen een grotere kans hebben om leesbaar zijn. Maar ook als lezer heb ik bij Sonnettenleed genoten, omdat er leuke 'ontsporingen' tussen zaten, de kwaliteit hoog is, en er erg fraaie exemplaren tussen zaten; meer dan de drie die ik een podiumplaats heb toebedeeld. Ik vind het al met al een mooie, gevarieerde en leesbare krans. Hoewel, en dat moet gezegd, er ook herhalingen in zitten en er soms dezelfde grappen worden gemaakt; risico van deze opzet.
Ik ben het met Maarten eens dat we het over een tijdje nog een keer moeten proberen. En als we deze opzet aanhouden, moet het thema inderdaad breed zijn. Het mooiste is natuurlijk om met zijn veer- of vijftienen om tafel te gaan en de rollen op voorhand te verdelen. Een tussenvorm kan ook zijn om af te spreken welke vormen er gebruikt gaan worden en welk subthema de dichter graag wil behandelen in zijn sonnet. Vervolgens wordt het meestersonnet geschreven. Het meestersonnet kan in dat geval beter dan dat ik voor deze poging geschreven heb. Dat is een leerpunt. Ik heb geprobeerd een sonnet te schrijven waarin verschillende aspecten aan de orde komen met goed bruikbare rijmuitgangen. Maar beter is het om van te voren dieper na te denken over de mogelijke aspecten van een thema waar je een sonnet bij kunt schrijven. Je kunt je als schrijver dan abonneren op een aspect en een vorm en een schakelregelcombinatie. Dat zal ook de kans op herhalingen verkleinen. Zijstappen moeten worden aangemoedigd, want die verlevendigen inderdaad de krans. Het nadeel daarvan is dat dat ten koste kan gaan van de verhaallijn. Dus: of een verhaal, of een zorgvuldige verdeling van aspecten. Het voorbeeld van de sportkransenkrans ken ik niet, maar het lijkt mij een opzet die heel goed kan werken.
De samenwerkkrans was opgezet met de bedoeling om ervan te leren en dat doel sowieso ruimschoots gehaald, denk ik. Maar ik zou het jammer vinden als we het kind met het badwater weggooien.