Het vrije vers

Bevrijd van vormloosheid

Omdat light verse lééft

 Coveradriaan

Alleraardigste Lezer (V/M)

Zo langzamerhand kwam ik onderwerpen te kort om mijn gerijmel op bot te vieren, totdat ik mijn cd-verzameling van jazz-standards en evergreens eens doorging en wat bleek (wat ik trouwens allang wist): De bands spelen prachtig, de solisten zingen als leeuweriken, de lyrics zijn haast altijd te simpel om serieus genomen te kunnen worden, en de titels, ja, daar kon ik zelf wel wat mee doen.

Dus als je een gedichtje van me leest met een Engelse naam, dan is het louter geïnspireerd op de titel van de betreffende song en staat het los van de oorspronkelijke tekst van de songwriter.

Mocht je het wat vinden, prachtig. Zo niet, dan sla je ze toch gewoon over.

als immer,
Je Adriaan

 

Dit schreef Adriaan van Dam in het forumgedeelte van “Het Vrije Vers” op 20-02-2015. Een paar jaar voordat hij getroffen zou worden door een zware hersenbloeding. Na een langdurige revalidatie krabbelde hij langzaam op maar bezweek uiteindelijk aan de gevolgen van longkanker.

Uit de gedichten van Adriaan stelde Remko Koplamp een boekje samen met 47 sonnetten die, zoals bovenaan al te lezen viel, allen in eerste instantie geïnspireerd zijn op jazz-standards en evergreens.

Remko: “Adriaan was een plezierdichter in de ware zin van het woord. Een vakman ook met een geheel eigen geluid en op het forum hebben de meesten hem leren kennen als een zeer aimabel collega-dichter. Ik ben verheugd dat ik deze ‘muzikale’ gedichten middels een bundeltje aan de vergetelheid heb mogen ontrukken.”

Het boekje, getiteld In a sentimental mood is alhier te bestellen:

https://www.mijnbestseller.nl/shop/index.php/catalog/product/view/id/420371/s/in-a-sentimental-mood-174197-www-mijnbestseller-nl/

 
 
Van zoenen en zo (My Old Flame / Miles Davis)
 
Wij zaten samen in de zesde klas.
Zo’n jaar of twaalf, dus zestig jaar geleeën
toen wij echt dachten dat we samen vreeën
maar wat niet meer dan slechts een wangzoen was.
 
Maar toen we, wat zal ’t zijn, zo’n veertien waren
ik wist van weinig, zeg maar nog van niets,
jij stukken wijzer, leerde mij toen iets
dat ik daarna nooit zó meer heb ervaren.
 
~ Het was een tongzoen ~ wist je te vertellen ~
dat hoorde als je iemand aardig vond,
dan ging je met je tong in elkaars mond
en deed je ’t goed, dan voelde je libellen ~.
 
Vandaag zag ik je weer en dacht aan toen:
Zo’n zoen zou ik graag over willen doen.
 
Adriaan van Dam
 
 

Log in

Gebruikersnaam en wachtwoord:

Zoeken

Forum Recent

Uit het archief

Cursus Japanse filosofie. Les 5 (slot)

Nishida Kitaro (1870-1945)

 

 

Leegte

 

De dingen zijn niet echt zoals ze zijn

Want ieder zijn kent ook zijn tegendeel

Iets kan niet iets en ook nog niet-iets wezen

 

De oorsprong van die twee is: Eén Geheel

Nu wordt het even moeilijk moet ik vrezen:

Die Oorsprong kent de Tegenstelling niet

 

U moet het bovenste nog maar eens lezen

Voordat ik u nu mijn conclusie biedt:

De dingen zijn niet echt zoals ze zijn

 

In dit gedicht bestaat geen regel elf:

Het zelf zonder het zelf is echt het zelf

 

 

Nishida Kitaro verdiepte zich in de westerse filosofie en kwam, daardoor beïnvloed, weer uit bij de mystiek, daar 'logica alleen de tekortkomingen van logica aantoont.'

Gezien de tegenstellingen tussen lichaam en geest, zelf en de wereld (object en subject) moet er een oorspronkelijke zijnsbasis bestaan zonder dat onderscheid. De ultieme realiteit is de mu no basho, 'de plaats van het absolute niets, het zelf zonder het zelf.'

Dit basho is de afwezigheid van alles waarmee we ons ego-zelf definiëren.

Het heft de tegenstellingen, die aan ons bestaan ten grondslag liggen, op.

Deze tegenstellingen zijn de oorzaak van de constante verandering en beweging in het universum en alleen in het mu no basho in harmonie en daarmee daar niet bestaand.

De fysieke wereld van activiteiten drukt de innerlijke scheppingsdrang van het basho uit en alleen door volledig als een historisch persoon te leven, zal de kracht van het zelf als basho zich manifesteren: volledig engagement, zowel in de wereld als in meditatie, is een vereiste.
Mocht je dit boven de pet gaan dan is dat geen bezwaar, want alles wat hier staat bestaat toch niet.