Het vrije vers

Bevrijd van vormloosheid

Omdat light verse lééft

Vanaf de achterflap van Massamoord is ook maar een woord lacht me de jonge, fris ogende lightversedichter Frank Fabian van Keeren vol zelfvertrouwen toe. Hij is duidelijk ingenomen met het leven en daar heeft hij alle reden toe. Zijn debuutbundel mag niet alleen worden gezien (fraai uitgegeven, alleen zonde van de haast onleesbaar kleine letter) maar ook worden gelezen (gedegen vakwerk). Massamoord is ook maar een woord is een verrassing aan het begin van 2016 waarmee het talent Van Keeren zich nadrukkelijk toont aan de wat kwijnende wereld van het plezierdicht.

Grote woorden? Ja en nee. Mijn waardering geldt vooral de taalvaardigheid van Frank Fabian, zijn vermogen om, binnen een vaste vorm, het metrum soepel naar zijn hand te zetten en het rijm natuurlijk te laten klinken. Dat is een kwestie van vakmanschap. Slechts op een enkele plaats komt een zin geforceerd over en dat is elke debutant met liefde vergeven. Vakbekwaamheid is de basis voor een ook inhoudelijk geslaagd plezierdicht.  Dat vakmanschap is aan de hand van gegeven vormregels te objectiveren, al zal een oordeel nooit ieders goedkeuring wegdragen, (zie menige discussie op het forum van deze site). Een inhoudelijk oordeel kan per definitie niet rekenen op algemene instemming, want is subjectief. Hier kom ik zo op terug.
Wat treft u aan in Massamoord is ook maar een woord? Zeven sonnetten over historische personen in het hoofdstuk Biografieflarden, het titelloze openingssonnet over Adam niet meegerekend. Verder bevat de bundel (68 pagina’s) ollekebollekes over voornamelijk historische figuren, ondergebracht in de afdelingen Variëteitskwartet, Oude Beschavingen, Napoleon Bonaparte en Hendrik VIII. Het boek sluit met Beknopte geschiedenis van Leidse singels, een lang, onberijmd wat studentikoos verhaaldicht dat een verdwaalde eend is in deze bijt en m.i. weinig aan de bundel toevoegt. Hier het eerste ollekebolleke uit Biografieflarden.

Adolf Hitler
(Führer van het Derde Rijk, 1933 – 1945)

Knullige frontsoldaat
Matige kunstenaar
Aquarelleerde
Maar niet al te best

Werd ook geleidelijk
Antisemitischer
Ach en
Vermoedelijk weet u de rest

In dit vers zijn de kritische kanttekeningen verenigd die ik over Massamoord is ook maar een woord zou willen maken. De techniek is soepel en op de vorm is niets aan te merken. Op de inhoud in eerste instantie ook niet trouwens, toch wringt daar voor mijn gevoel de schoen, namelijk bij de uitwerking van de inhoud. Die is gedegen maar weinig verrassend. Dat geldt grosso modo voor heel veel verzen, alsof ze het vooroordeel willen bevestigen dat het thema van de bundel -geschiedenis- nou eenmaal weinig opwindend is. Je zou van een jonge debutant inderdaad een andere vertrekpunt verwachten. De gedichten hebben mijn bewondering gewekt vanwege het eerder genoemde vakmanschap waarmee ze zijn geschreven. Ze hebben me echter zelden tot een glimlach verleid, me niet laten grinniken en ze ontlokten me al helemaal geen lach. Dat vind ik een gemiste kans. Een bundel met light verse moet de lezer namelijk ook zo nu en dan prikkelen met onverwachte plotwendigen, grappige omkeringen, bizarre situaties, hilarische zelfspot, gênante ontwikkelingen, komische persoonstyperingen, fraaie staaltje taalacrobatiek, subtiele verwijzingen etc. Dat tref ik te weinig aan in Massamoord is ook maar een woord. De meeste gedichten ademen daarvoor een wat saaie, te intellectualistische sfeer.

Is daarmee deze bundel afgeserveerd? Zeker niet, integendeel. Elke liefhebber van light verse mag hem de komende maanden een prominente plek gunnen op zijn leestafel, goed zichtbaar voor de gasten. Niet alleen omdat een debutant alle coulance verdient, maar vooral omdat het een technisch gedegen werk is dat me nu al doet uitzien naar zijn opvolger. Wel zou ik Frank Fabian van Keeren in overweging willen geven de uitwerking van zijn onderwerpen dan meer schwung mee te geven. Vooruit, om mijn opmerkingen wat te relativeren, als afsluiting een geestig sonnet uit Biografieflarden.

Pepijn de Korte
(751 – 768, Eerste koning der
Franken, vader van Karel de Grote)

Als koning was hij een markant figuur
Zijn moeder noemde hem haar ukkepukje
En was zijn heerschappij van lange duur
Dat lange sloeg dus niet op zijn postuur

Dat leidde wel tot menig ongelukje
De beste man kon immers nergens bij
Dus kukelde geregeld van een krukje
En toen hij oud werd kromp hij zelfs een stukje

Gevoel voor humor had hij generlei
Je moest er in zijn bijzijn dus voor waken
Dat je maar niets over zijn lengte zei

Vooral niets lolligs, want dan fronste hij
En antwoordde gevat op zulke zaken:
“Ik laat u straks een kopje kleiner maken”

Massamoord is ook maar een woord, Frank Fabian van Keeren
Omslag, Martijn Neggers
ISBN 978-94-90855-14-
Uitgeverij, Geroosterde hond, Tilburg 2015
Prijs € 15, exclusief verzendkosten

Log in

Gebruikersnaam en wachtwoord:

Zoeken

Forum Recent

Uit het archief

99



De rap-avant-la-lettre-dude
bracht met zijn rijm een groovy mood
en werd zowaar light-verse-despoot.