Het vrije vers

Voor en door plezierdichters

Omdat light verse lééft

de biet

Voor in de agenda. Noteert u reeds nu:

Van 31 januari tot en met 6 februari is het de Nationale Poëzieweek. Daarom is er op zondag 3 februari van 14.00 tot 16.00 uur de Bietse Lightversemiddag in café De Biet in Zierikzee. Diverse dichters lezen vrolijke poëzie voor. Poëzie is niet slechts een onverstaanbare hermetische klankenbrij voortkomend uit een grijze baard, nee! Poëzie is ook goedgehumeurd, -geluimd en -gemutst. Om gedichten mag je namelijk best lachen – het is maar poëzie.

Op de Bietse Lightversemiddag treden de volgende dichters op: Peter Knipmeijer, Bert van den Helder, Niels Blomberg, Hannelly Krutwagen, Bart Bruijnnen, Anne-Marie Maartens, O.B. Kunst, Marco van den Berg, Peter van der Graaf en Machiel Pomp (Nederlands Kampioen Light Verse). Frans Friedels zorgt voor een muzikale omlijsting.

O ja, ook niet geheel onbelangrijk: tijdens deze middag wordt ook de nieuwste sonnettenkransenkrans gepresenteerd: De liefde: een met gif gevulde beker.

Evenement op Facebook

Log in

Gebruikersnaam en wachtwoord:

Log in op de site

CB not installed

Forum (recent...)

Uit het archief

Slimme Jood

      De Rationalisten                              
Benedict de Spinoza  1632 – 1677

Maar één substantie – God of de natuur –
Kent zeer veel attributen, waar de mens
Slechts uitbreiding en denken kan bestrijken

Natuur of God is Oorzaak zonder grens
Begrip zal altijd naar de einder wijken
En uit het oogpunt van de Eeuwigheid

Bestaan geen kwaad of zondige praktijken
Wij weten niets van Gods totaliteit
En missen inzicht: God blijft steeds obscuur‘

Obscuur?’ sprak God, ‘Ik snap niks van Spinoza:
Wat schrijft die man verduiveld moeilijk proza!’


Schreef de Ethica ordine geometrica demonstrata (ethiek gedemonstreerd in geometrische orde) wat algemeen als een moeilijk boek beschouwd wordt.
Er is slechts één substantie met een oneindig aantal attributen dat we God of de natuur kunnen noemen. De eindige mens kent er maar twee: uitbreiding en denken. Lichaam en geest zijn niet meer dan twee manieren om de werkelijkheid te bekijken. In deze werkelijkheid (oneindig, zijn eigen oorzaak en volmaakt) is geen ruimte voor onafhankelijke causale handelingen van de mens die hier slechts onderdeel van uitmaakt: de mens is zich bewust van zijn handelingen maar niet bewust van de oorzaken. Het enige individuele is het universum als geheel. Het zich hiervan bewust worden is een bevrijding van onwetendheid over de eigen ware aard. Sub specie aeternitis (in het licht van de eeuwigheid) bestaat geen kwaad. Wat kwaad lijkt, lijkt dat daar we inzicht missen om het geheel te zien: dat alles een noodzakelijk deel uitmaakt van de goddelijke werkelijkheid.

Uit: Dat peinst en piekert maar

 





Koop koop koop