Het vrije vers

Voor en door plezierdichters

Met Forum, Vorm én Vent







Een groeidicht is niet makkelijk te maken
Wie is in staat om goed en leuk te zijn?
Het valt niet mee die harde noot te kraken

Een groeidicht is niet makkelijk te maken
De pen blijft telkens halverwege haken
In elke nieuwe regel schuilt venijn
Wie is in staat om goed en leuk te zijn?
Waar gaat het om: een boekje van vijf knaken
Wie wint de zure droesem; wie de wijn?
Het valt niet mee die harde noot te kraken

Een groeidicht is niet makkelijk te maken
De juryleden zoeken naar de schijn
Van diamanten in een zilvermijn
De pen blijft telkens halverwege haken
In elke nieuwe regel schuilt venijn
Wie is in staat om goed en leuk te zijn?
Waar gaat het om: een boekje van vijf knaken
Wie wint de zure droesem; wie de wijn?
Ook zijn er weer verliezers, dat doet pijn
We horen Remko vreugdekreten slaken
Het viel niet mee die harde noot te kraken

Ben Hoogland

Juryrapport:

De jury, bestaande uit de dichters van het Light Verse Collectief (Rob Boudestein, Gezienus Omvlee, Ton Peters en Ben Hoogland) was zeer verheugd over het forse aantal inzendingen (23). Ook heeft de jury genoten van de onderwerpen, de aardige en onverwachte invallen en de in het algemeen goed gehanteerde verstechniek.

Het is niet mogelijk om alleen maar winnaars aan te wijzen. Hier en daar viel ook wel wat aan te merken. Er werd door sommige dichters gebruik gemaakt van (half)rijk rijm. Het  bleek ook lastig om een uitgroeiende originele verhaallijn op te zetten en deze consequent vol te houden.
Er sprongen vier verzen uit qua originaliteit en techniek. 
Deze zijn in willekeurige volgorde:

  • Reeperbahn van Frits Criens
  • Op de groei van Adriaan van Dam
  • Het groeidicht van Remko Koplamp
  • Een goed voornemen van Remko Koplamp

    De eerste drie verzen staan ex-aequo op een zeer verdiende tweede plaats en krijgen een eervolle vermelding.

    Behoudens deze roem gaat Remko Koplamp met de erepalm strijken. Zijn groeidicht “Een goed voornemen” haalde bij alle juryleden het maximaal haalbare aantal punten.Hij verdient daarom een dichtbundel naar keuze. Wordt het een exemplaar van “De dood en het peloton” of “Drenthe is best mooi (op Google maps)?

Aan alle winnende dichters: Proficiat, u bent een lichtend baken in duistere tijden.
Aan alle deelnemers: laaf u aan deze dichtvorm, voeg hem toe aan uw palet en publiceer met regelmaat op het onvolprezen Vrije Vers.
Tot slot klinkt, terwijl de champagnekurken knallen en de eerste feestsigaren worden aangestoken een feestrede van Ton Peters, niet alleen als felicitatie voor de winnende dichter maar ook als een hart onder de riem voor alle dichters:

U moet aan poëzie beginnen

U moet aan poëzie beginnen
Al schiet u ook fysiek tekort
De hoofdprijs komt vanzelf wel binnen

U moet aan poëzie beginnen
Geleidelijk aan hoogte winnen
Totdat u luid geprezen wordt
Al  komt u ook fysiek tekort
Ooit is het tijd voor woest beminnen
Wanneer een fan zich op u stort
De hoofdprijs komt vanzelf wel binnen

U moet aan poëzie beginnen
Gewoon vanaf de eerste sport
En door geen hulptouwen omgord
Geleidelijk aan hoogte winnen
Totdat u luid geprezen wordt
Al komt u ook fysiek tekort
Ooit is het tijd voor woest beminnen
Wanneer een fan zich op u stort
Met oren als een uithangbord
En schommelende onderkinnen
De hoofdprijs komt vanzelf wel binnen

Ton Peters



 

De Salon der Verzen van het Feest der Poëzie is een bijzondere belevenis met poëzie en muziek.
De eerstvolgende editie van De Salon der Verzen zal op zaterdagavond  31 januari plaatsvinden in verschillende vertrekken van het Muiderslot met een finale in de Ridderzaal.
Ze brengen met hun optreden de sfeer van de Muiderkring terug; hun groep met musici en dichters komt met eigen werk  - en dat van de Muiderkring - tijdens een unieke avond in de prachtige entourage van het Muiderslot.

Wat kun je verwachten? De Gouden Eeuw-gedichtenroute door Muze Poëzie-app wordt gepresenteerd met een wandeling door het slot, begeleid door 17e-eeuwse liederen van troubadour Musonius.
Daarna treden de dichters van het Feest der Poëzie, Lennard van Rij, Mieke van Zonneveld, David Kwa en Simon Mulder, op. Zij dragen o.a. voor uit hun bijdragen aan Avantgaerde, een uit lood gezet, op een drukpers uit 1913 gedrukt e
n handgebonden periodiek voor de dichtkunst. Ook is er muziek: Nederlandse klassieke liederen door sopraan Susanne Winkler en pianist Daan van de Velde, daarnaast een 17e-eeuwse poetry slam met nieuw geselecteerde teksten, en klassieke voordracht uit Vondels 'Gijsbrecht van Aemstel'.
Meer informatie over het programma en de reserveringsmogelijkheden vind je hier.

     

Deze week nam Inge Boulonois afscheid als stadsdichter van Heerhugowaard.
Dit ging gepaard met de feestelijke presentatie van haar nieuwe bundel Heerhugowaardse gedichten, waar we veel moois van kunnen zeggen, want hij is, behalve voor Heerhugowaardenaars (komt u maar ob-schrijvers) ook aantrekkelijk voor de rest van Nederland. Maar we zeggen die mooie dingen niet, want het staat allemaal al in deze flyer:


 



Voor het zevende jaar op rij verzorgen de dichters Ko de Laat en Coenraedt van Meerenburgh op 31 december een oudejaarsconference in dichtvorm.
In hun programma ‘Het jaar rond in 52 snelsonnetten’ brengen zij een compilatie van de actuele gedichten die ze afgelopen jaar publiceerden op gedichten.nl.

Het programma van De Laat en Van Meerenburgh is voor zover bekend de enige oudejaarsconference in dichtvorm. Daarnaast is het ook de eerste oudejaarsshow die op 31 december plaatsvindt.
De thema’s van de snelsonnetten variëren van wereldleed tot obscure komkommernieuwtjes. De gedichten zorgen de ene keer voor directe herkenning, de andere keer voor een ‘oh ja’-gevoel.
De oudejaars in dichtvorm kent een jaarlijks groeiende belangstelling. Ook kreeg het evenement de afgelopen jaren veel media-aandacht.

De uitvoering vindt op 31 december traditiegetrouw plaats in De Drvkkery, Markt 51, in Middelburg vanaf 14.00 uur.
Dit jaar is er op 28 december ook een try out in De Taalwerkplaats, Zijtak OZ-66 in Nieuw-Amsterdam, eveneens vanaf 14.00 uur.
Meer informatie:

Ko de Laat
013 5359809
06 30317135

Hier twee voorbeelden van snelsonnetten voor wie nu alwéér vergeten heeft wat dat zijn:



alles is meteen zoveel


Is de zin die Ingmar Heytze bedacht heeft voor de 19e Willem Wilmink dichtwedstrijd. De gastdichter van 2014, Tjitske Jansen, heeft dichter Ingmar Heytze gevraagd als gastdichter voor 2015.

De bedachte regel moet  letterlijk en ongewijzigd in je bijdrage voor komen, in het begin, aan het eind of ergens middenin.
Bovendien mag de zin niet enkel als titel worden toegepast maar moet onderdeel zijn van het gedicht.
Je mag ook met deze zin beginnen en de hoofdletter A gebruiken en er staat geen punt achter de zin dus je kunt deze desgewenst aanvullen.
Er kan slechts één gedicht ingezonden worden.

Je kunt dit tot en met zondag 8 maart 2015 sturen naar: Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. of Bibliotheek Almelo, Postbus 189, 7600 AD Almelo.
Op zondag 22 maart om 15.00 uur vindt de prijsuitreiking plaats in café de Meridiaan van Bibliotheek Almelo.



De Gerrit Komrij-prijs 2014 is naar Mieke Houben gegaan voor haar boek Vieze liedjes uit de 17e en 18e eeuw.
Het juryrapport kun je hier lezen.
Deze onderscheiding is volkomen terecht, want dit schitterend vormgegeven boek, dat een ware schatkamer van vuns- en vozigheid is, toont ondubbelzinnig aan dat dubbelzinnigheid en het onverbloemd scrabeuze welig tierde in die tijd en dat de gegoede burgerij in haar boekenkasten op de plank met poëzie niet enkel Vondel en Hooft had staan, maar fraaie leren banden met schunnigheid.
Het light verse bloeide toen flink.
In de archieven van Het vrije vers hebben we natuurlijk ook de werkjes waaruit de schrijfster geput heeft, zoals Thirsis Minnewit, bestaande uit een verzameling van de aangenaamste minne-zangen en voysen, uit 1763.
Vanwege de feestelijke gelegenheid een voorbeeld hieruit, Ongelyk Houwelyk, dat in Vieze liedjes voorkomt onder de titel Een wonderlyk trouwgeval van een man van 75 jaar met een dochter van 14 jaar, als afkomstig uit de bundel Het wydberoende Overtoompje, Of de Playzierige en Vermakelyke Amsterveensche boomgaard uit 1731. Het liedje leert dat brandewijn een nadelige invloed heeft op je Jan Dirk:






Op het Feest der Poëzie van november 2014 is de vierde editie van het handgemaakt (uit lood gezet, ambachtelijk gedrukt en met de hand gebonden) poëzieperiodiek Avantgaerde gepresenteerd; het eerste exemplaar werd uitgereikt aan dichter Menno Wigman, eregast van de avond.
In dit nummer, uitgekomen in 300 exemplaren, is nieuw werk opgenomen van: Mieke van Zonneveld, Lennard van Rij, Menno Wigman en Simon Mulder.
Menno Wigman droeg ook een vertaling van Rainer Maria Rilkes 'Orpheus. Eurydice. Hermes.' bij. Omslag en een illustratie voor het binnenwerk werden verzorgd door V. Cavum. Het blad is verkrijgbaar via hun website.
Die moet je sowieso bezoeken om meer te weten te komen van dit gezelschap vormvaste dichters en hun verrassende activiteiten.



Het winternummer van het Engelstalige digitale light-versemagazine Lighten Up Online is uit en hier te downloaden.
We herhalen nog maar eens dat het reusachtige Engelse taalgebied een light-versekwartaalblad heeft en jullie op Het vrije vers dagelijks op dit kostelijks getrakteerd worden. Maar dankbaarheid en een stroom giften, ho maar. We denken wel eens, waar doen we het voor? 
Dit nummer begint met een gedicht van Michael Swann, dat hij een pantomoum noemt. Hierover is geen informatie te vinden, maar het is ongetwijfeld geïnspireerd door het Drentse groeidicht. Waar blijven die inzendingen trouwens? Het is tot nu wat magertjes; denk eraan dat de sluitingsdatum 1 januari is.

Michael Swan : Pantomoum

The curtain rises on an empty set.
The cast come on and start to stroll about.
Be patient. Nothing bad has happened yet.
Here come the Ugly Sisters. How they shout!

The cast come on and start to stroll about.
Jack climbs the beanstalk, gets to meet the giant.
Here come the Ugly Sisters. How they shout!
And here is Cinderella, all defiant.

Jack climbs the beanstalk, gets to meet the giant.
So who's the giant? Who is Jack? It's you.
And here is Cinderella, all defiant.
That's you as well. And then you lose a shoe.

So who's the giant? Who is Jack? It's you.
You are the horse's front half; and the back,
that's you as well.  And then you lose a shoe.
No wonder you have trouble keeping track.

You are the horse's front half, and the back.
You turn into a pumpkin, heading west.
No wonder you have trouble keeping track.
You're Snow White, all the dwarves, the Prince, the rest.

You turn into a pumpkin, heading west.
The curtain rises on an empty set.
On come Snow White, the dwarves, the Prince, the rest.
Be patient. Nothing bad has happened yet.



Slag bij Ane, 1227

1

Ik had nog nooit gehoord van Ane
verzuchtte hij in het moeras,
maar ’t is de pest voor mijn soutane.

2

Ik had nog nooit gehoord van Ane
– bevolkt door ruwe onderdanen –
en wist niet dat het drassig was,
verzuchtte hij in het moeras.
De mooiste glorie is vergane,
ik sterf als kerkheld eerste klas,
maar ’t is de pest voor mijn soutane.

3

Ik had nog nooit gehoord van Ane,
– het lijkt wel wat op Alcatraz
maar dat wordt eeuwen later pas
bevolkt door ruwe onderdanen –
en wist niet dat het drassig was,
verzuchtte hij in het moeras.
De mooiste glorie is vergane,
ik sterf als kerkheld eerste klas
en wordt straks deo gratias
beloond met zestig nymfomanen,
maar ’t is de pest voor mijn soutane.

Ton Peters

Dit gedicht staat te lezen in de bundel Drenthe is best mooi (op Google maps)
Deze staalkaart van hedendaagse light-versedichters wordt nog steeds goed gekocht en gelezen. Wat echter weinig mensen weten is dat in deze bundel een nieuwe versvorm is opgenomen: Het Groeidicht.
Volgens de uitvinder van het groeidicht, Ton Peters, is het een flinke uitdaging om een goedlopend groeidicht te produceren.
Allereerst is er het schema: 

Het bestaat in oplopende lengte uit een vers van 3, 7 en 11 regels. De eerste strofe bevat drie regels van gelijke lengte, rijmschema aba. De keuze voor het aantal jamben is cruciaal voor het verdere verloop van het gedicht.

De tweede strofe van 7 regels bevat de regels van de eerste strofe. Deze staan op regel 1, 4 en 7. De tussenliggende tekst op regel 2, 3, 5 en 6 moet worden toegevoegd, zodanig dat het rijmschema uitgebreid wordt tot aba aabbaba.

Tenslotte is er de derde strofe. De 7 regels van de tweede strofe staan nu op regel 1, 4, 5, 6, 7, 8 en 11. Hier worden, net als bij de vorige strofe weer vier regels toegevoegd, en wel op regel 2, 3, 9 en 10. Het rijmschema is nu gegroeid tot aba aabbaba abbabbabaa.


Er zijn maar twee rijmklanken, des te uitdagender is het om een goedlopend gedicht te maken.

Ten slotte is het de bedoeling dat niet alleen de strofen langer worden, maar dat het verhaal ook steeds meer onthuld wordt, of – teruglezend – steeds beknopter wordt en de kern niet verloren gaat.
Kortom: een plezierige bezigheid voor de lange winteravonden.

Maak kennis met het groeidicht en doe mee met de wedstrijd.
Stuur uw groeidicht in voor 1 januari. Plaats het groeidicht in de rubriek “overige versvormen”. Vermeld in de titel het woord GROEIDICHT + de titel van het gedicht.
De jury bestaat uit het Light Verse Collectief. De winnaar wordt gekozen in de eerste week van januari en beloond met een bundel Drenthe is best mooi (op Google maps) of De dood en het peloton, naar keuze.

Plaatje: Joke de Groot 

Jarenlang was De tweede ronde het enige literaire tijdschrift met een aparte rubriek, gewijd aan light verse.
Het verdwijnen van het blad was dan ook een zwarte dag in de roemrijke geschiedenis van het lichte gedicht, maar nu is dan het nieuwe nummer van Ballustrade gekomen.
Ballustrade is een buitengewoon fraai vormgegeven periodiek met kleurendruk, een lust voor het naar esthetiek begerige oog.
Naast de gebruikelijke korte verhalen, essays en poëzie besteedt aflevering 18 van de rubriek Laaglandse Poëzie dit keer maar liefst 25 pagina’s aan light verse, pagina's, gevuld door 16 dichters die we hier op Het vrije vers bijna allemaal kennen.
Al dit moois wordt ingeleid door een gedicht van Kees Torn en een doorwrocht voorwoord van de samensteller Cees van der Pluijm ( de echte liefhebber moet dat maar eens  vergelijken met het net zo doorwrochte stuk Light verse? dat je hier in de bovenbalk aantreft).

De conclusie van zijn stuk kunnen we slechts met instemmend gehum beamen:



Het Feest der Poëzie, het grootse, tweejaarlijkse podium voor de dicht- en voordrachtskunst in Amsterdam, barst weer los op zondagavond 23 november 2014. Deze editie staat in het teken van de presentatie van Project Diepenbrock. 
Geïnspireerd door de 19e-eeuwse Nederlandse componist, die veel gedichten van zijn tijdgenoten heeft getoonzet, wordt een verbinding gemaakt tussen heden en verleden: verschillende musici en bands zijn uitgenodigd om gedichten uit de nieuwe, op het Feest te presenteren editie van handgemaakt poëzieperiodiek Avantgaerde te toonzetten.
Deze komen samen met voordrachten door de dichters zelf op een CD die bijgevoegd wordt aan Avantgaerde, en gaan in première op de avond zelf.
Daarnaast hebben de musici door Diepenbrock getoonzette gedichten opnieuw op muziek gezet en beleven en die avond voor het eerst uitgevoerd.

Hieronder het programma:
- Eregast is dichter, essayist, bloemlezer en emeritus stadsdichter van Amsterdam Menno Wigman; hij zal voordragen uit eigen werk, o.a. uit zijn bijdrage aan de nieuwe editie van Avantgaerde.

- Presentatie van nieuwe editie Avantgaerde.
Aan Menno Wigman wordt het eerste exemplaar van de nieuwe editie van Avantgaerde aangeboden. Het is uit loodletter gezet, op een klassieke pers gedrukt en door de dichters met de hand gebonden. V. Cavum verzorgde het omslag.
- Lennard van Rij, Mieke van Zonneveld (winnares Turing Gedichtenwedstrijd 2014) en Simon Mulder dragen voor uit hun bijdrage aan de nieuwe editie.
- Chansontrio En Vrac , een trio van houten planken: gitaar, contrabas en cajon, brengen theaterliedjes met een toegankelijke sound; bestaande liedjes van schrijvers als Kees Torn, Bram Vermeulen en Theo Nijland, maar ook nieuwe, eigen liedjes en verrassende vertalingen.
- Het liedduo van Feest der Poëzie, sopraan Susanne Winkler en pianist Daan van de Velde, brengt klassieke liederen op teksten van Nederlandse dichters door vergeten Nederlandse componisten.
- Forty Dollar Baby. In een zeer korte tijd heeft deze exclusieve groep een beruchte reputatie bewerkstelligd in de Nederlandse underground. De electrische rockband bracht onlangs een EP genaamd 'Minding the Baby' uit op Leids platenlabel Smikkelbaard.



 

JanBeuvingDaanvanEijck
Een theatertip voor liefhebbers van het lichte lied: Jan Beuving (links) won vorig jaar de Annie M.G. Schmidtprijs met zijn theaterlied 'Vinkeveen'. De taalvaardige wiskundige speelt samen met natuurkundige Daan van Eijck de voorstelling 'Reken maar nergens op'. Er zijn nog kaarten te koop, al zijn het er niet veel meer. Kijk snel op de website:

http://janendaan.nl/speellijst.html

Foto: Jaap Reedijk




Wie wil weten waar dit op slaat moet even hier klikken.


Feest der Poëzie

4e editie - 'Project Diepenbrock'
zondag 23 november 2014, 20:15 uur - CMA-Zaal - Amsterdamworkshops: zaterdag 15, 22 en 29 november - Pintohuis - Amsterdam

 

Wat de mysterieuze ondertitel 'Project Diepenbrock' betekent kun je hier ontdekken, waar ook alle informatie te vinden is van dit nieuwe initiatief van het Feest der Poëzie.  Ook voor reserveren voor het Project, meer informatie over het programma en over de workshops.
 



Inge Boulonois voorzag het nieuwe lightverse-stalenboek Drenthe is best mooi (op Google Maps) van een alternatief omslag.
Wie het origineel wil zien kan het hier bestellen.




Max van Velzen kwam  laatst in contact met de Drs. P-liefhebber Marc Tangelen die hem liet  weten dat hij nog de opnamen heeft liggen van het pauze-optreden dat Drs. P heeft verzorgd tijdens de Grote Prijs van 1987. Terwijl het publiek wacht op de onthulling van de winnaar speelt de Drs. even 15 nummers in ruim 34 minuten. De opname is van uitzonderlijke kwaliteit, aangezien het hier de mastertape van de NOS betreft. Max heeft de opname op youtube gezet, zodat de liefhebber er gratis van kan genieten. Hier een link naar zijn onvolprezen website waar je de filmpjes en nog veel meer kunt vinden

 



Op het literatuurfestival Nazomerzinnen, zaterdag 20 september in en om De Kimme in Zuidlaren, lopen niet alleen allemaal dichters van Het vrije vers  rond in het wild, die je zelfs tegen een geringe vergoeding mag aanraken; bezoekers kunnen ook zelf aan de slag met vaste versvormen.
Dichteres en schrijfdocente Nicolette Leenstra geeft, voorafgaand aan het festival, een workshop Plezierdichten – Light verse schrijven. Voor light-verseliefhebbers en ‘serieuze’ dichters die zich willen verdiepen in de pracht en kracht van vormvastheid.

De deelnemers lezen werk van Drs. P, Ivo de Wijs, Patty Scholten en Ton Peters. Van sonnet en triolet tot ollekebolleke en balladette. Ze maken kennis met de motor van een uitgekiend rijmschema en werken aan een speelse versvorm.

 

Kosten: €10,00 p.p.
Plaats: de kleine zaal van De Kimme
Tijd: 14.00 – 15.30 uur
Aanmelding: vóór 20 september

 

Via: Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

 

 

 



Nogmaals: wie zaterdag 20 september niet naar Zuidlaren gaat is niet goed snik, want daar treedt dan niet alleen het puikje van de vaderlandse lightversedichters op, maar er komt ook nog een boek uit met speciale gedichten, gewijd aan Drenthe. 
Dit provinciaal literair festival Nazomerzinnen vindt plaats In en om theater De Kimme en de Ontmoetingskerk, op het terrein van Dennenoord: daar wordt van 16.00 – 23.00 uur een gevarieerd programma aangeboden met als thema lichtzinnig. Er wordt dan ook ruim aandacht besteed aan light verse.
Op het festival wordt de bundel Drenthe is best mooi ( op Google maps) gepresenteerd, een uitgave van Het Drentse Boek.

Dit boek is een initiatief van het Drentse Light Verse Collectief. Schrijvers Ton Peters, Rob Boudestein, Ben Hoogland en Gezienus Omvlee, hier welbekend, publiceren ook als dichterscollectief.
De bundel bevat bijdragen van zowel regionale als landelijke dichters, zoals Lévi Weemoedt, Rikkert Zuiderveld, Martin Koster, Jean Pierre Rawie, Drs P. en vele anderen. Het wordt een ware staalkaart van wat Nederland te bieden heeft op het gebied van het lichte gedicht. Verschillende dichters zullen voordragen uit hun werk.

Verder treden woordkunstenaars Kees Torn, Frank van Pamelen en Jan Beuving op. Twee winnaars van de Annie MG Schmidtprijs, één winnaar van de Kees Stipprijs: drie taaltheatermannen pur sang. 
Nico Dijkshoorn is ook auditief waarneembaar, evenals  Nelleke Noordervliet en Tosca Niterink en aangezien het dit jaar precies veertig jaar geleden is dat Jan Arends een eind aan zijn leven maakte zal zijn biograaf Nico Keuning vertellen over leven en werk van deze legendarische auteur. Andere namen zijn Jan Germs, de Groningse singer/songschrijver Harry Niehof, Daan Heerma van Voss en Mariët Meester.

Voor meer informatie kunt je contact opnemen met Annette Timmer, festivalcoördinator  via 06-50262546 o hier kijken. 

Neem eens een kijkje op ons forum bij het onderwerp 'Tip'.


Het septembernummer van ons zusterblad Lighten Up Online is uit en hier te bekijken of te downloaden.
Met weer een aantal producten van Angelsaksische lichtegedichtschrijvers, die tamelijk droef stemmen, de kwaliteit in aanmerking genomen.
Hier een van de betere, een bijdrag van Emma Mascarenhas:

Other drivers

I hate it when at night I’m driving out
And hear the thump of music from afar,
Before I get cut up by some great lout
Considerably younger than his car.
They run the lights, and hoot, and zoom about   
To show how fast and powerful they are,
And every time I hear one revving hard
I hope he’s got his organ donor card.

The young are bad – especially the males –
And yet the elderly are even worse            
They creep along like narcoleptic snails
As though they were already in a hearse;
At roundabouts their nerve entirely fails,
And, if you catch one trying to reverse,.
You’re stuck behind them there till God knows when –
You’ll be a pensioner yourself by then.

At least the coffin-dodgers are polite,
Unlike the four-wheel driving imbeciles.
The 4 x 4s I hate the most are white,
Like overgrown fridge-freezers put on wheels.
Their drivers, perched at an enormous height,
Have trouble mastering these Chavmobiles
And do a lot of practising to learn
To make a perfect seventeen-point turn.

The 4 x 4s are arrogant, but so
Are Lexus and Mercedes drivers. They
Push in and tailgate everywhere they go
And play at tag along the motorway,                  
But when you see a Transit van, you know
The only thing to do is start to pray.
At least the Volvo’s quiet and well-bred –
Except you might be bored to death instead.

I hate the lot: the nervous: the insane;               
The bullies; the uncertain navigators;
The ones who don’t know how to pick a lane;
The ones who never use their indicators;
The ones who don’t appear to have a brain;
The ones who seem to need defibrillators –
I really don’t know how they all survive
When I’m the only person who can drive.

Subcategorieën

Log in

Gebruikersnaam en wachtwoord:

Log in op de site

Forum (recent...)

Koop koop koop