Veel kranten hebben lovende kritieken geschreven na het verschijnen van Drs. P compilé complé en ook in het Nederlands Dagblad (voorheen het vrijgemaakte Gereformeerd Gezinsblad) van 4 mei verscheen een stuk waarin de schrijver blijk gaf van kennis van zaken en een nauwelijks verholen bewondering voor de oude toonkunstenaar (al noemt hij Michèl de Jong Michiel de Jong).
Uit alles blijkt dat ook hij al jaren fan is en de teksten op zijn duimpje kent en het slot van het artikel liet me dan ook even verbouwereerd achter:
“Ivoren toren Drs. P is inhoudelijk lichtvoetig en excentriek, meer wil hij niet zijn. Aan de taal stelt hij hoge eisen en zijn neerkijken op de grote verloedering sinds het onderwijs van de richel ging is dan ook meedogenloos. Tezelfdertijd: drs. P was nooit ergens bij betrokken. Zijn besmuikte observaties vanuit de ivoren toren zijn hoogst origineel, maar krijgen iets vermoeiends. Daarom: draai de plaatjes spaarzaam. En huiver op de laatste tree van drs. P. Nog geeft hij interviews, rookt hij zijn sporadische sigaar, drinkt zijn koffie op het vaste interviewadres. Nog is het journaille hem welgevallig, door de legende die hij schiep intact te laten. Maar een bijtend liedje over een rechterstoel zit er over luttele jaren niet meer in. “
Het duurde even, want ik begreep deze laatste regels eerst niet en na herlezing begreep ik pas wat er bedoeld werd: deze laffe hypocriet was dan wel bewonderaar, maar voelde hoe de Here der Heirscharen meelas terwijl hij zijn stukje tikte en wilde niet ook naar de hel, waar de oude doctorandus ongetwijfeld naar toe ging na het verschijnen voor Gods rechterstoel wegens zijn gespot met het Heilige en typte dus voor alle duidelijkheid dit extraatje, zodat hij niet zwetend verantwoording af hoefde te leggen als hij zelf in zijn zondagse pak voor dat meubelstuk stond, aangeklaagd wegens medeplichtigheid.
Ach,die vrijgemaakten! De evolutietheorie begint ook al langzaam vaste voet te krijgen in hun kringen, wat twintig jaar geleden ondenkbaar was, dus ik kan de schrijver geruststellen: nog een jaartje of twintig en dan dringt ook door dat de hel, die volgens het Onfeilbaar Woord van God onder de aardbodem te vinden is, daar niet te lokaliseren is en niet bestaat. Dus hoe de beslissing ook uitvalt voor de oude doctorandus na zijn verschijning voor die stoel; huiveren is niet nodig.
[10-07-2012] De artiestennaam van rapper Benne van der Velde, Drs. B, is een eerbetoon aan zijn dichtende held Drs. P. Na het schrijven van drie dichtbundels is de Rotterdammer begonnen met rappen en zingen. Zijn eerste mixtape Met Hart En Piel is in eigen beheer verschenen en geproduceerd door El Stylo en BujuMouse van Welkom op de Zaak, met beats van André Lagaris, XXL, Aye Q, K-lion en Martijn Horsten. De tape begint met Vrees En Bloed, waarin Drs. B zichzelf voorstelt aan het publiek. Hij legt ons uit dat hij geen gangster of jonge, boze hond is, en dat klopt helemaal! De rapper is geboren in 1974 en heeft gewoon netjes een koksdiploma. Wat vrijwel direct opvalt, is de nogal eentonige stem van B, waardoor je als luisteraar vrij gemakkelijk afgeleid raakt. Het nummer Schatje begint met een jolige, zomerse sample. De tekst in het refrein valt een beetje uit de toon, want hoewel Drs. B zich daar een ‘dope player’ noemt, komt dit niet echt uit de verf. De tekst is/klinkt niet smooth, maar neigt wat meer naar kinderlijke vrolijkheid. Maar dat is weer eens wat anders dan de doorsnee player.
Luister Naar Me heeft een duistere ondertoon en gaat over een gewelddadige relatie die triest eindigt en kaarsrecht tegenover deze track staat het nummer dat meteen daarop volgt: Ik Zou Zo Graag. Wat mij betreft is dit één van de beste tracks op de plaat, zowel qua tekst als arrangementen. Het nummer nodigt uit tot meezingen en de verwijzing in de tekst naar Het Westerpaviljoen, dat vlak bij mij om de hoek zit, brengt een glimlach op mijn gezicht. De nummers Wie en Dame zijn erg poëtisch en daarom niet direct toegankelijk voor de ongetrainde luisteraar, maar des te toegankelijker voor de kenner! Praat Maar (Wilders Diss) begint met een klassiek intro van Geert Wilders tijdens het BNN Straattaaldictee 2008, waarin hij met plaatsvervangende schaamte probeert uit te leggen dat hij zijn eigen beroemde en beruchte kapsel ‘best wel masterlijk’ vindt. De titeltrack Met Hart En Piel is veruit de grappigste en meest funky track op de mixtape en breidt een pakkend einde aan de debuutplaat van de Rotterdamse rapper. Als een paal boven water staat, dat Drs. B een echte dichter is. Als rapper en zanger moet Benne, zowel vocaal als stilistisch, nog veel leren, maar de potentie is aanwezig!
Het heeft even geduurd, maar hier is hij dan toch: jullie gratis e-book met parodieën op 'The Raven' van Edgar Allan Poe.
Meer dan 100 pagina's met parodieën en pastiches op dit beroemde gedicht, vanaf vlak na het verschijnen tot hedendaagse versies op het internet.
Een boek, uniek in zijn volstrekte zinloosheid, en onleesbaarheid en wie het helemaal leest is natuurlijk volstrekt niet goed bij zijn hoofd.
Het verzamelen, samenstellen en overtikken was dan ook een bron van vreugde voor enige maanden.
Gauw naar de E-books en downloaden dat ding voor ik spijt krijg en het verwijder.
Vandaag is het 13 jaar geleden dat Willem 'Duys afscheid nam als presentator bij de AVRO.
Zijn befaamde programma 'Voor de vuist weg' was al in 1964 onderhevig aan kritiek, zoals blijkt uit De Friese Koerier van 24 januari 1964. Dat hij zich de kritiek aantrok blijkt wel uit de keuze van zijn gast voor deze avond
EEMNES - Onder grote belangstelling is zaterdagavond in Eemnes een bijzondere picknicktafel onthuld door tekstschrijver Hans Dorrestijn. De tafel staat bij het pontje naar Eemdijk waar Drs P in 1974 het lied Heen En Weer opnam.
Op de picknicktafel staat het refrein van het lied en om de feestelijke onthulling op te luisteren waren aan beide zijden van de Eem zangers en dichters actief.
Ook op het pontje zelf werd gezongen: tijdens de overtocht klonk het lied Heen en Weer.
(Overgenomen van RTV Utrecht)
Onze medewerkers blijven maar prijzen incasseren of het niets is.
Nu weer Inge Boulonois, die in het Vlaamse Ertvelde de eerste prijs won in de Poemtatapoëziewedstrijd 2012.
Van harte gefeliciteerd, ook al betreft het hier geen lichte poëzie.maar een serieus vrij vers.
Nu de plaatjes weer werken, hier een mooie afbeelding van Dat peinst en piekert maar, Rijmcanon van de westerse wijsbegeerte van Jaap van den Born, te bestellen bij www.mijnbestseller.nl
Rens Tienstra (l.) en Kees Putman (r.) op bezoek bij Heinz Polzer, beter bekend als Drs. P.
NOORDWIJK - Wegens eerder succes brengt het Noordwijkse duo 'Put & Tien' op zondag 24 juni andermaal haar programma 'De Liefde' met liederen van Drs. P.
Noordwijkers Kees Putman en Rens Tienstra zijn onlangs op bezoek geweest bij Drs. P., minder bekend als Heinz Polzer. In de binnentuin van hotel Pulitzer in Amsterdam hadden zij een zeer genoeglijke middag met de nu 92-jarige grootmeester van het lichte lied, die weliswaar hoogbejaard, maar nog steeds goed bij de pinken is. "Onder het roken van kleine sigaartjes vertelde hij over zijn leven en werken", memoreert Putman. "Waarbij opviel dat in het dagelijks leven zijn taalgebruik even verrassend, grillig en humoristisch is als in zijn liederen. Ieder woord wordt weloverwogen, bijna plechtig uitgesproken en zinnen worden uiterst correct afgemaakt."
De meegebrachte geluidsopname van het eerdere optreden viel volgens Putman zeer in de smaak bij de grootmeester. "Hoewel de gezongen teksten uiteraard het meest opvallen, luisterde hij als pianist ook goed naar de pianobegeleiding van Rens, die hij complimenteerde met zijn spel."
Op 24 juni kan men dat zelf gaan beluisteren in Het Cultuurcafé aan het Vuurtorenplein in Noordwijk. Aanvang 16.00 uur, toegang € 7,50 (met aperitief). Reserveren wordt aangeraden: 071-3613073. Ook tijdens het komende Nachtdichtfestival op 29 en 30 juni in Noordwijk Binnen zullen Put & Tien optredens verzorgen. Zowel op vrijdag als zaterdag zijn ze van 19.00 tot 22.00 uur te beluisteren in de bollenschuur van Van Eeden aan de Voorstraat 116.
(Overgenomen uit Nieuws van hier Noordwijk)
De Laarder courant De Bel heeft altijd wel wat lezenswaardigs:
EEMNES - Tijdens het festival Heen en Weer bij de veerpont Eemnes-Eemdijk wordt zaterdag 23 juni tussen 18.30 en 21.30 uur Drs. P. geëerd.
De bekende kleinkunstenaar en tekstdichter Hans Dorrestijn onthult het lied De Veerpont op de plek die het verdient: bij de veerpont tussen Eemnes en Eemdijk.
Heen en Weer begint om 18.30 uur met een feestelijke fietstocht naar de veerpont, vanaf de kruising Volkertsweg/Meentweg in Eemnes. Een gezelschap toneelspelers van de toneelvereniging Deo et Arti gaat op zoek naar het lied. Zij gaan daar heen samen met dorpsdichter Gerard Beentjes en de muzikanten Jasper Bon en Gerda Bramer. Het Popkoor Dijksound begeleidt de bezoekers van het festival onderweg naar het potnje. Aan kant van Eemdijk, voor Eemnessers de overkant, zorgt het koor De Eemzangers voor een muzikale ontvangst van kunstenaars en toeschouwers.
De organisatie verzoekt de bezoekers aan het Festival Heen en Weer op de fiets te komen en fietsend aan te sluiten bij de optocht. Het treintje Cornelia rijdt voor wandelaars heen en weer vanaf het Evenemententerrein op de Wakkerendijk in Eemnes naar de pont. Vooraf aan de onthulling treden het Markus Blaaskwintet en de dichters Jos Schellart, Margriet van Lieshout (beiden uit Eemdijk) en Gerard Beentjes en Tseard Veenstra (Eemnes) op.
De Eemzangers en Popkoor Dijksound zullen de avond feestelijk gaan afronden.
Ook na zaterdag 23 juni kan bij de veerpont rustig genoten worden van het lied van Drs. P en van De Eem aan een splinternieuwe picknicktafel.
Vorige Zomernummers legden het accent op zomer en vakantiegang, maar in dit nummer is de rol daarvan meer incidenteel.
Er zijn elf vertaalde verhalen (uit acht talen) en acht Nederlandse, waarvan er één, van A.L. Snijders, uiteenvalt in zes zeer korte. Ook zijn er weer bijdragen van de beste Nederlandse plezierdichters, zoals immer en nog steeds onder aanvoering van Drs. P.
Jaap van den Born is aanwezig met een pastiche op The Raven dat bekend zal voorkomen, Frits Criens heeft een hartverscheurend vers over zorgvuldige planning, Koos Dijksterhuis is met twee gedichten aanwezig, nou eens niet in jamben, Judy Elfferich heeft weer een onnavolgbaar schaap Veronica, Quirien van Haelen betreurt zijn voorbije gloriejaren, Pedro van Hoek parodieert 'Denkend aan Holland', Paul van den Hout blijft het dichterlijke thema van drank en vrouwen trouw, Simon Knepper is (hoera!) weer aanwezig, Pieter Nieuwint goochelt als vanouds met woorden, Patty Scholten heeft nog een autobiografisch sonnet en de oude bard Drs. P beschrijft in 12 strofen het droevige avontuur van de geleerde Von Drüben.
Kortom, er is geen excuse dit nummer niet aan te schaffen.
Natuurlijk gaat er dan iets mis met die link, dus dat e-book daar moeten jullie nog even op wachten, maar wat heerlijk om iets te hebben om naar uit te kijken!
Het wordt zo langzamerhand tijd dat Het vrije vers ook eens wat poëzie-uitgaven gaat verzorgen al zijn we geen uitgeverij en als proef beginnen we dan maar meteen met een introductie in de westerse wijsbegeerte. Dat peinst en piekert maar, een echte Rijmcanon van de westerse filosofie in de vorm van elftallen met heuse voetnoten van de hand van onze redacteur Jaap van den Born.
De achterflap geeft de volgende nuttige informatie:
"Doe eens iets heel anders: denk na.
Voor mensen die wel eens willen weten hoe zoiets in zijn werk gaat is dit boek bedoeld.
Jaap van den Born heeft, van Thales van Milete tot de huidige tobbers, de zienswijze van de belangrijkste denkers in elf regels samengevat volgens de strenge regels van metrum en rijmschema en hoe vaak hij daarin geslaagd is laat hij volledig over aan zijn eigen oordeel.
Laat u niet misleiden door de ogenschijnlijke eenvoud: elk woord is op een goudschaaltje gewogen en bij tweede lezing zal de woordbetekenis van ‘woordbetekenis’ wellicht tot u doordringen. Zo hoort dat bij wijsbegeerte
En om aan het misverstand een einde te maken dat het geheimzinnige Oosten een heel ander soort filosofie kent volgt nog een tweede deel met de canon van de oosterse filosofie.
Gedeelten uit dit werk zijn eerder gepubliceerd in De tweede ronde.
Wie zijn oude jaargangen erbij pakt zal veel plezier beleven aan het zoeken naar verbeteringen.
Na de Rijmbijbel van Jacob van Maerlant vult deze Rijmcanon van de Westerse Wijsbegeerte een eeuwen gevoelde leemte. En dat ook nog met voetnoten.’
Het introductiegedicht:
Een wijs woord vooraf
U krijgt alleen een krachtige bouillon
Wanneer een kip en nog wat kruidentroep
Heel langzaam op een pitje heeft getrokken
En wat dus niet de naam verdient van soep
Is, als een kip met opgetrokken rokken
Snel door een ondiep bord met water rent
Vertelt u dus de buurt niet onverschrokken
Dat u de ware wijsbegeerte kent
Met enkel deze poëzie als bron
Wat in millennia is afgezucht
Behandel ik in kwieke vogelvlucht
Jaap van den Born Dat peinst en piekert maar
ISBN 9789461932907 – 91 pagina’s
Te bestellen bij mijnbestseller.nl € 12,50
Het nieuwe nummer van LightenUp Online is uit (zie bij 'Andere links 'onderaan) met o.a. het volgende gedicht :
Douglas Brown -- The Day Werner Heisenberg Ran Over Schrodinger's Cat
Physicist Heisenberg * phoned Erwin Schrodinger,
“Sprawled on the roadside, I see your cat linger.”
Thinking a moment, Herr Schrodinger said,
“Is he still living, or does he look dead ?”
Heisenberg pulled his car over, and parked;
Studied the cat, and then gravely remarked,
“Maybe he’s dead - or he might just be hurtin’.
That’s my dilemma; I’m always uncertain.”
Moral; a physicist can’t be relied
to tell if a feline has actually died.
For absolute certainty, Erwin should get
An autopsy done by a qualified vet.
* the German theoretical physicist who asserted the uncertainty principle of quantum theory.
Van de Tachtigers naar het Feest der Poëzie
een theatrale collage voor alle zintuigen
Jacques Perk, Willem Kloos, Herman Gorter, Lodewijk van Deyssel, Frederik van Eeden – de Tachtigers, de generatie dichters die rond 1880 het aangezicht van de Nederlandse literatuur geheel veranderde. Wie waren ze? Wat dreef ze? Wat schreven ze? En ook: wat dachten ze van elkaars werk, hoe werden hun boeken gedrukt, wat aten en dronken ze, en hoe klonken ze?
Simon Mulder, dichter en voordrachtskunstenaar, geeft in een theatrale lezing met zelden vertoond video- en audiomateriaal, poëzievoordracht en een unieke likeur een antwoord op deze vragen. Met Stichting Feest der Poëzie organiseert hij poëzie- en muziekavonden, geeft hij het handgemaakte poëzieperiodiek Avantgaerde uit en bevordert hij de klassieke voordrachtskunst en vormvaste dichtkunst; in enkele opzichten is hij net als veel Tachtigers indertijd op zoek naar een totaalkunst.
Suanne Winkler, sopraan, en Daan van de Velde, pianist, brengen tijdens het programma prachtige, maar nauwelijks meer uitgevoerde liederen op gedichten van de Tachtigers, die door enigzins vergeten geraakte Nederlandse componisten als Diepenbrock, Dresden, Tusschenbroek en anderen zijn getoonzet. Tijdens deze korte voorstelling maakt u zo op allerlei manieren kennis met de Tachtigers en de weerslag van hun idealen in het nu!
Datum, tijd: zaterdag 2 juni 2012
Voorstellingen 15:30-16:30 uur en 17:00-18:00 uur
Entree: 5,- euro
Locatie: KHL Koffiehuis, Oostelijke Handelskade 44, Amsterdam
Reserveren: Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. o.v.v. naam en aantal plaatsen
Deze voorstelling is een samenwerking van Stichting Feest der Poëzie en LiveOost, cultureel festival van Amsterdam-Oost.Meer informatie over LiveOost: www.liveoost.nl Meer informatie over Stichting Feest der Poëzie en de Salon der Verzen: www.feestderpoëzie.nl
De tweede Driek van Wissen Sonnettette Competitie van het Dagblad van het Noorden is gewonnen door Gezienus Omvlee met Erfenis:
Toen pa naast moe ter aarde was besteld,
hadden de erven zich al rijk gerekend
en fluks voor de nalatenschap getekend;
het oude nest moest omgezet in geld.
Maar dat bleek nog met hypotheek belast.
Nu kwam er pas een echt lijk uit de kast.
Gisteren, op de sterfdag van Driek werden de tien prijswinnaars bekendgemaakt door een jury, bestaande uit Jean Pierre Rawie, Jan Boerstoel en Bert Visscher.Onder hen natuurlijk een groot deel Vrije vers-medewerkers: Marjo van Dijken, Maarten Beemster, Bennie Sieverink, Aukje Tillema, Daan de Ligt, Arie van Engelenburg, Ko de Laat , Ed Elands en onze eigen moederator Katja Bruning.
Buiten de prijzen viel Arjan Keene met de volgende sonnettette wat wel aantoont hoe hoog het niveau van de inzendingen was:
Medische misser ... Ziekenhuizen melden fractie van verdachte sterfgevallen...
De hoofdchirurg wist niet wat hij moest zeggen De hulpanesthesist kroop op de grond Een foutje kan, maar hier maakt men 't bont Dit ziekenhuis had heel wat uit te leggen
"De operatie hebben we gestaakt Helaas is de patiënt echt weggemaakt."
Maandagmiddag werd in Groningen middels een hommage in café De Wolthoorn, aanloop naar de grote hommage in Groningen, stilgestaan bij het overlijden van Van Wissen.
Hier een link naar het artikel in het Dagblad van het Noorden:https://www.box.com/s/5405410c880e29e23ecf
Route naar beter verleden
Nagelaten gedichten van Herman Naber.
Uitgeverij Liverse publiceert in juni Route naar beter verleden, een boek met nagelaten gedichten van multi-talent Herman Naber (1947-2008). De bundel is een keuze uit de honderden, voornamelijk ongepubliceerde gedichten die de acteur, theatermaker én dichter Naber naliet.
Vooral in zijn laatste jaren was Herman Naber heel intensief bezig met het schrijven van poëzie. Toon en inhoud wisselen tussen het theatrale en het banale, en zijn soms dwingende retoriek wordt vaak verzacht door humoristische wendingen.
Op zaterdag 2 juni om 16.00 uur vindt de presentatie van Route naar beter verleden plaats in het Voorstraattheater 450 van Marieke van Leeuwen en Joop Mix. Geïnteresseerden zijn daarbij van harte welkom. Dan wordt ook het gefilmde portret van Herman Naber vertoond en draagt Peter M. van der Linden voor uit Nabers werk.
In de bundel staan meer dan 30 gedichten over Dordrecht, de stad waarin hij zijn laatste jaren doorbracht en waaraan hij verknocht was.
De keuze uit het nagelaten werk is gemaakt door Pieter Breman van Erfgoedcentrum DiEP en Remko Jas van de Bibliotheek A tot Z. Annemieke van Maren schreef het voorwoord. Bij het boek hoort een heel bijzonder gefilmd portret van Herman Naber door stadsdichteres Marieke van Leeuwen en Peter M. van der Linden. In deze korte film praat Naber over zijn poëzie, leest hij er uit voor, moppert en mijmert hij romantisch voor zich uit.
Een ontroerend portret van een groot kunstenaar.
zaterdag 2 juni, 16.00 uur
Theater Voorstraat 450, Voorstraat 450, 3311 CX Dordrecht
Gratis; aanmelden gewenst via Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.
27 mei wordt in de Stadsschouwburg van Groningen een hommage aan Driek van Wissen gebracht.
Een voorproefje hiervan wordt gegeven in de Wolthoorn in Groningen op 21 mei, waarbij burgemeester Peter Rehwinkel, die dit initiatief een warm hart toedraagt, de opening verricht.
Vanaf vandaag kun je de hommage aan Driek volgen op de website
Eindelijk was het dan zover: Drs. P Compilé Complé, het complete muzikale oeuvre van Drs. P op cd, werd gepresenteerd in de Kleine Komedie in Amsterdam met een grootse ode.
De crème de la crème van het Nederlandse light verse was hierbij aanwezig, maar behalve onze voltallige redactie waren nog veel meer mensen komen opdraven, zodat de zaal goed gevuld was en niet alleen met geroezemoes.
Met samensteller Vic van de Reijt als opperspreekstalmeester vertolkten een keur van vaderlandse artiesten het werk van de doctorandus: Maarten van Roozendaal, Dave von Raven (The Kik), Bob Fosko, Mieke Stemerdink , Gerard Cox, Jan Rot (met een fantastische Troika), Marjan Luif, Jeroen van Merwijk (prima Commensaal), Roos Reebergen (Roosbeef; bewerkstelligde iets wat onmogelijk leek, de Gezusters Karamazov vertolken zonder dat je de versie van Drs. P in gedachten hoorde), Don Quishocking (geweldig Mexico), Herman Finkers, Wilma Bakker, Sef, Jan de Smet & Fay Lovsky, Kees Torn, Erik van Muiswinkel, Lucky Fonz III, Faberyayo (De Jeugd van Tegenwoordig, maar ook een prima evangelist), Pierre van Duijl, Mylou Frencken en Gé Reinders.
Dit allemaal begeleid door een band: Jan Robijns (piano) Bart de Ruiter (bas) Jac Bico (gitaar) Léon Klaasse (drums) en Gert Wantenaar (accordeon).
Het gebodene was zonder meer het aanhoren waard, mede omdat de bejubelde zanger ook een verdienstelijk componist is, al raakten sommige vertolkers dusdanig van slag bij de aanblik van de priemende blik van de Meester in de zaal dat een woord of regel vergeten werd, wat het vergevingsgezinde publiek ze gaarne vergaf.
Kosten noch gepluimte waren gespaard door de vertolksters van de meer hoerige versjes van de sybaritische bard en Don Quishocking ging tot het uiterste met een heuse sombrero; jammer was wel dat de mannelijke leden van dit gezelschap gewoon door de tekst van de zangeres heenpraatten, waardoor die moeilijk te verstaan was.
Een beetje meer collegialiteit had ze gesierd.
Ook viel op dat Roos Reesbergen duidelijk een ladder in haar kous had, wat de aandacht ernstig afleidde en Kees Torn had zijn schoenen niet gepoetst. De afkeurende blik van de doctorandus, die dit detail niet ontgaan was, maakte dat Torn snel zijn nummer afraffelde en maakte dat hij wegkwam.
Over Jan Rot kunnen we kort zijn; die is veel te lang.
Tijdens het nummer ‘Knolraap en lof, schorseneren en prei’ zagen we de dichter Jan Kal woedend de zaal uit benen, die dit vermoedelijk als spotten opvatte.
Dat een Limburger het lied Oost-Groningen ten gehore bracht lijkt ons erger en reden tot segregationistische gevoelens in deze provincie.
Maar afgezien van deze betreurenswaardigheden was het een zeer geslaagde avond, zelfs voor de talloze vijanden van Drs. P, die al jaren verbeten op zijn val loeren en deze avond eindelijk hun hartewens in vervulling zagen gaan.
Er ging even een kreet van ontzetting door de zaal, maar de doctorandus krabbelde overeind met de onsterfelijke woorden (of liever; onsterfelijk met de woorden): ‘Dramatischer kan het niet” (Op de website van VN ‘De “Republiek der Letteren' citeert Tim de Gier hem met “Dramatischer wordt het niet”, die had ongetwijfeld Tommy Cooper in gedachten, maar we moeten het niet mooier maken dan het toch al is).
Hierna hield hij een gloedvol dankwoord, waarin hij betoogde dat de mensen die gekomen waren in de veronderstelling dat het vast wel afwisselend en lollig zou worden, niet alleen niet teleurgesteld waren in die verwachting, maar een openbaring hadden meegemaakt. Dat de avond in elk geval aan hém welbesteed was, was duidelijk
Ook had hij een opinie over zijn liedjes van veertig tot zestig jaar oud, een opinie die tot stand was gekomen tijdens de voorstelling en die hij nu verkondigde.
Het was, kunnen we wel verklappen, een weloverwogen opinie.
Hij stak deze opinie gelukkig niet onder stoelen of banken en dat was voor de aanwezigen wel prettig, want die konden nu ook kennis nemen van deze opinie en wij denken dat iedereen die zich tot de aanwezigen mocht rekenen deze opinie niet alleen vernomen heeft, maar in zijn hart bewaard heeft en nu nog koestert als een juiste opinie.
Wij zelf hadden die opinie al jaren.
1443 – 1477, Hertog van Bourgondië, Brabant, Limburg en Luxemburg
Zijn honger, als potente edelman
Was al op jonge leeftijd niet te stillen
Hij was wat je wel noemt een Don Juan
En regelmatig nam hij het ervan
Gewoon, wat alle mannen stiekem willen;
Hij stelde jongedames vaak de vraag:
Zou u voor mij uw rok op willen tillen,
En mag ik even voelen aan uw billen ?
Zo’n dame zei de hertog dan vaak: ‘Graag’
Je kon zijn wensen immers niet negeren
En deed dan wulps haar onderbroek omlaag
Maar soms vatte zijn vrouw hem in de kraag
Die tot hem riep: ‘Kom hier, ik zal je leren!’
De hertog kon hem dan maar beter smeren…