Het Nederlandse ollekebolleke is een door Drs. P verbeterde versie van de Amerikaanse Higgledy piggledy. Het Amerikaanse higgledy piggledy heeft een aantal regels die onzinnig zijn, zoals de eis dat het met een onzinuitroep begint. Bij de Nederlandse variant zijn die gewijzigd. 

Het ollekebolleke telt twee s trofen van elk vier regels. Het verplichte metrum is de dactylus. Dat houdt dus in: één beklemtoonde lettergreep en vervolgens twee onbeklemtoonde, zoals in het woord 'ollekebolleke'. Elke strofe telt zeven dactyli, plus één extra beklemtoonde lettergreep op het einde. Regel 4 en 8 moeten rijmen. Regel 1 bevat een motto, kreet, uitroep o.i.d.  Regel 2 geeft min of meer het onderwerp en moet zelfstandig leesbaar zijn, maar mag wel doorlopen in de volgende regel.
Dus wel:

Slechte beslissingen
Waren het kenmerk enz.


Maar niet:

Slechte beslissing die
Kenmerkend was voor enz

Verder moet regel 6 bestaan uit een zeslettergrepig woord met de hoofdklemtoon op de vierde lettergreep. Regel 1 en 2 en  regel 4 en 5 mogen niet in elkaar overlopen.

Rijmschema

xxxa xxxa


Overige informatie

Het ollekebolleke vereist geduld, techniek en een goed zelslettergrepig woord. Het ollekebolleke heeft een zelfde verslavend karakter als de limmerick. De versvorm werd dan ook binnen korte tijd razend populair. Het metrum en het zeslettergrepige woord vormen de basis van het ollkebolleke en als er een fout in het metrum zit, is het ollekebolleke hopeloos verloren. Toch verschijnen er op internet tegenwoordig achtregelige gedichten in heel andere metrums die ollekebollekes worden genoemd.


Meer informatie

Zie 'Versvormen, leesbaar handboek', Drs. P, Uitgeverij de Stiel, Nijmegen 2000


Voorbeeld

Gonnoroe

Jeuk in m'n onderlijf
Klein puberteitsprobleem
Volgens de dokter
Door ernstige nood

Na diens remedie, een
Prostitueebezoek
Werd het gekriebel
Juist dubbel zo groot!

(Quirien van Haelen, uit Vader & Zoon)

 

Log in

Gebruikersnaam en wachtwoord:

Forum (recent...)

Uit het archief

De Schone Kunsten

Les beaux arts

Hier zit ik voor een uitgelezen schaar
In dienst van wat wij noemen les beaux arts
Wij weten allen wat dat is, nietwaar?
Dat leerden wij in 't eerste cursusjaar
De kunst verschaft - ik zeg het dan toch maar -
Vooral genot aan haar beoefenaar
Maar staat ook vaak daarbuiten in de gunst
En tevens bij zichzelf, want l'art pour l'art

Dit onderwerp is wel een mer à boire
En ik beroer wellicht een tere snaar
Bij 't noemen van mansarde en lang haar
Absinthe, de vrije liefde, de flambard
Maar ach, dat is voorbij, dat is histoire
We kennen nu de marktveroveraar
Die poenig zelfgenoegzaam knoeit en klunst
En alles onder 't motto l'art pour l'art

"Dit is gezever," morren er een paar
"Hoe haalt hij al die onzin bij elkaar?
Die man is een verouderd exemplaar
We zijn ontgroeid aan Rubens en Renoir
En als het kunst heet, is het kunst; ziedaar
Zolang het duur betaald wordt, geen bezwaar
In hoge lagen is de lucht het dunst
En ook de handelaar zegt: l'art pour l'art

0 menigte, wat is uw commentaar?
Of bent u met uw oordeel nog niet klaar?
Ja, kunst omschrijven is een hele kunst
En daarbij heeft men niets aan l'art pour l'art

Deze niet eerder gepubliceerde ballade schreef Drs. P voor zijn optreden in het Hessenhuis te Antwerpen t.g.v. de Tweede Biënnale van Kunstscholen in Europa, dat plaats had op zondagmiddag 21 mei 1989.
Onze Vlaamse redacteur Paul Ilegems was door de academie waar hij toen les gaf belast met de organisatie en dank zij hem is dit gedeelte uit het gelegenheidsoeuvre van Drs. P, dat verspreid over Europa aanwezig is, voor het nageslacht bewaard.

Koop koop koop