Het vrije vers

Bevrijd van vormloosheid

Omdat light verse lééft

Welkom, Gasten
Gebruikersnaam: Wachtwoord: Onthoud mij

Onderwerp: Eigentijds

Eigentijds 08 juni 2021 10:06 #1

  • Wim Meyles
  • Wim Meyles's Profielfoto
  • Offline
  • Forumgod
  • taalhumorist
  • Berichten: 1571
  • Ontvangen bedankjes 2045

thenounproject.com

Eigentijds

Weg met het minderwaardigheidsgevoel!
Groei, assertiviteit, emancipatie,
ambitie, kansenoptimalisatie,
vervulling van het ik is ieders doel.

Ze hebben allebei een drukke baan.
Zij geeft aan vrouwen zelfontplooiingslessen,
komt afgepeigerd thuis, vaak tegen zessen
en wil dan rust, niet in de keuken staan.

Hij werkt als universiteitsdecaan,
bestuurt de faculteit, bezoekt congressen,
wil na zijn werk alleen nog maar ontstressen.
Zijn keuze is relaxed uit eten gaan.

Gelijke rechten, ieder mens uniek.
Dus hij zit bij de Turk, zij bij de Griek.

In regel 4 heb ik ‘realisatie’ vervangen door ‘vervulling’. Met dank aan Niels.
www.wimmeyles.nl

Nieuwste boek: Driemaal daags een vers
Laatst bewerkt: 09 juni 2021 11:22 door Wim Meyles.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Bedankt door: Bart Adjudant

Eigentijds 09 juni 2021 10:25 #2

  • Niels Blomberg
  • Niels Blomberg's Profielfoto
  • Offline
  • Forumgod
  • Schoonschrijver
  • Berichten: 1768
  • Ontvangen bedankjes 1035
Dag Wim,
Regel 4 heeft een versvoet te veel.

Het is een interessant rijmschema, waar ik even aan moest wennen.
De chute ligt na regel 12 en dus is het een Shakespeare-sonnet, maar dan met omarmend i.p.v. gekruist rijm.
Shakespeare gaf iedere strofe eigen rijmklanken: abab cdcd efef gg. Strofen zijn daarmee afgeronde stukken.
Spenser introduceerde schakelrijm tussen de kwatrijnen, zodat de eerste 12 regels meer één geheel zijn: abab bcbc cdcd ee .

Jouw rijmschema suggereert de volgende driedeling
- De inleiding, waarin je de thematiek schetst: abba
- Het verhaal: cddc cddc
- Na de chute de clou: ee
Zoals gezegd, ik moest eraan wennen. Bij klassieke sonnetten is het gebruikelijk dat de eerste 2 kwatrijnen een geheel vormen. Iemand die ervoor heeft doorgeleerd, heeft mij verteld dat dat tot op zekere hoogte ook geldt voor Shakespeare-sonnetten.
Dus jouw clustering van kwatrijnen 2 en 3 is verrassend.

Groeten,
Niels
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Bedankt door: Wim Meyles

Eigentijds 09 juni 2021 11:43 #3

  • Wim Meyles
  • Wim Meyles's Profielfoto
  • Offline
  • Forumgod
  • taalhumorist
  • Berichten: 1571
  • Ontvangen bedankjes 2045
Dank je, Niels, voor je oplettendheid en je uitvoerige commentaar. Regel 4 heb ik inmiddels aangepast.

Het Shakespearesonnet met 4 + 4 + 4 +2 is mijn favoriete sonnetvorm, waarbij ik vrijwel altijd de vrijheid neem om omarmend rijm te gebruiken, iets waar tot nu toe niemand eerder commentaar op heeft gegeven. De chute na regel 12 vind ik persoonlijk mooier dan die na regel 8.

De driedeling die je in het gedicht vond, is precies de indeling die ik bedoelde. Vandaar ook mijn keus voor cddc cddc in de tweede en derde strofe, die inhoudelijk met elkaar verbonden zijn, waardoor tevens de overgang van de theorie in de eerste strofe naar het praktijkvoorbeeld in de tweede en derde strofe wordt geaccentueerd.

Het komt er dus op neer dat de inhoud van het sonnet me geleid heeft tot het afwijkende rijmschema.
Eerlijk gezegd hoopte ik al dat iemand erop zou reageren ...

Hartelijke groet,
Wim
www.wimmeyles.nl

Nieuwste boek: Driemaal daags een vers
Laatst bewerkt: 09 juni 2021 11:49 door Wim Meyles.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Eigentijds 09 juni 2021 12:38 #4

  • Niels Blomberg
  • Niels Blomberg's Profielfoto
  • Offline
  • Forumgod
  • Schoonschrijver
  • Berichten: 1768
  • Ontvangen bedankjes 1035
Wim Meyles schreef :
De chute na regel 12 vind ik persoonlijk mooier dan die na regel 8.
Over smaak valt natuurlijk niet te twisten, maar ik vind ze vooral anders, twee verschillende versvormen die elk hun eigen charme en toepassingsmogelijheden hebben.
Bij een 12/2-sonnet eindig je (net als bij een sonnettette) met een tweeregelige kwinkslag; bij een 8/6-sonnet is er ruimte voor een langere bespiegeling.
Daan de Ligt liet zo'n bespiegeling vaak eindigen in een kwinkslag (zijn handtekening: abba abba cddc dc): hetvrijevers.nl/index.php/daan-de-ligt1/1530-ode-aan-het-hopje

De gulden middenweg is het 10/4-sonnet, in Nederland vooral gebezigd door Quirien van Haelen: hetvrijevers.nl/index.php/quirien-van-ha.../679-vol-verwachting
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Bedankt door: Wim Meyles
Tijd voor maken pagina: 0.099 seconden

Log in

Gebruikersnaam en wachtwoord:

Zoeken

Forum Recent

Uit het archief

Hoezee!

 
Later als ik groot ben
dan wil ik graag heel oud zijn,
ouder dan mijn oma
en ouder dan de zee.
 
Later als ik groot ben
dan wil ik heel lang leven,
langer dan de bomen,
veel langer wil ik mee.
 
Later als ik oud ben
dan ben ik dus de oudste ...
behalve die vermaledijde
Doctorandus P.