Welkom, Gasten
Gebruikersnaam: Wachtwoord: Onthoud mij
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Debuut

Debuut 16 juni 2010 21:51 #1

• A. Klassen
  • A. Klassen's Profielfoto
  • Regelmatige bezoeker
  • Ontvangen bedankjes 3
Hallo..hallo daar,
Pardon, tja het spijt mij
want ik ben hier nieuw
en in omgang wat bot

Ook al ben ik nog een
Hetvrijeversnoviet
Ollekebolleken
Is een genot
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Debuut 16 juni 2010 22:46 #2

• Kees Koelewijn
  • Kees Koelewijn's Profielfoto
"Als je oud bent moet je in een heel groot huis
Want je kinderen die willen je niet thuis
Je bent arm, daarom zit je in klasse C
In de voorkant in klas A daar tel je mee'
(Vader Abraham: 'In de C-klasse')

Welkom in de club, maar je ollekebolleke zit nog niet in de A- klasse, al is het zeslettergrepige woord natuurlijk met stempel en plakplaatje goedgekeurd.
De eerste twee regels ontberen helaas nog de zo broodnodige dubbele dactyli, maar dat lijkt me niet onoplosbaar. 'Want ik ben hier nieuw valt ook buiten de dactylische boot: 'Want ik ben nieuw hier'is weer wél kloppend, zo makkelijk gaat dat.
Dus nog even aan de slag want anders komt hij in de C-klasse en je weet: "In de C-klasse kun je piepers jassen, je eigen kleren wassen, maar de zon die zie je nooit".

Re:Debuut 16 juni 2010 22:53 #3

• Arjan Keene
  • Arjan Keene's Profielfoto
Ook welkom!

Kees doceert als de beste, heb ik niets aan toe te voegen.
Wel een leuk onderwerp als binnenkomer!

Re:Debuut 16 juni 2010 23:20 #4

• Quirien van Haelen
  • Quirien van Haelen's Profielfoto
Zeer van harte welkom, laat je niet afschrikken en leer binnen no time een technisch perfect ollekebolleke. En luister altijd naar Kees, tenmiste naar zijn relatief nuchtere reacties van voor 23.00 uur.

Re:Debuut 16 juni 2010 23:51 #5

• A. Klassen
  • Regelmatige bezoeker
  • Ontvangen bedankjes 3
Vergeef mij dat ik zonder vingeropsteken reageer, maar de drang om mijn Ollekebolleke te beschermen is te groot:

Hallo, hallo daar par-
don, tja het spijt mij want
ik ben hier nieuw en in
omgang wat bot

Past toch als gegoten in het harnas der dactyli? "Pardon" spreek ik namelijk uit met de klemtoon op de tweede lettergreep..

Overigens dank voor het verder warme welkom!

Re:Debuut 17 juni 2010 00:01 #6

Welkom, welkom. Het is volgens mij de bedoeling om in regel 1 en in regel 2 een dubbele dactyles te zetten. Die regels mogen niet in elkaar overlopen.

Liefs,
Quinty

Re:Debuut 17 juni 2010 00:58 #7

• Kees Koelewijn
Dat je het in je hebt en weet wat een dactylus is blijkt wel, maar een ollekebolleke is een ollekebolleke en aan strenge regels onderworpen.
Dus: de eerste regel is een motto, verzuchting, uitroep o.i.d. (dat heb je volgens mij ook wel door)en mag niet doorlopen in de tweede regel.
De tweede regel moet min of meer het onderwerp behelzen en niet zonder pauze doorlopen in de volgende regel (dan is het enjambement en niet toegestaan).
Hállo, halló daar krijg ik niet zo uit mijn mond in een dactylus.
'Hela; hallo daar lui!'of zoiets zou kunnen: het is niet moeilijk om wat te veranderen in dit vers om het tot een geslaagd ollekebollke te maken. Mijn handen jeuken zelfs, maar ik denk dat je daar zelf heel goed toe in staat bent met iets meer zelfkritiek.

Re:Debuut 17 juni 2010 09:22 #8

• Leonora Schreurs
  • Leonora Schreurs's Profielfoto
Heren en dame, wat een gezellig geknuffel over een niet al te geslaagd ollekebolleke.
Los van de bijdrage van onze noviet, A. Klassen, wil ik hier de discussie aangaan met schoolmeester Kees die schrijft: '...al is het zeslettergrepige woord natuurlijk met stempel en plakplaatje goedgekeurd.'
Maar moet deze gretige stempelaar niet eens hoognodig, net als de meesten van zijn collega's die werkelijk op onze kinderen worden losgelaten, naar een pittige bijscholingscursus?
Een dubbele dactylus heeft een klemtoon op de eerste en op de vierde lettergreep. In regel zes van een olleke moet de hoofdklemtoon bovendien op de vierde lettergreep liggen. In het woord 'Hetvrijeversnoviet' ligt de hoofdklemtoon inderdaad op lettergreep vier, maar de andere klemtoon ligt niet op de eerste syllabe. Of je moet het woord wel heel geforceerd uitspreken en dat is niet de bedoeling.
Los daarvan deugt de woordvorming niet. De dichter is een 'vrijeversnoviet', zonder lidwoord. Een nieuw lid van het wereldnatuurfonds is een 'wereldnatuurfondsnoviet' en een nieuwe lid van de gemeenteraad is een 'gemeenteraadsnoviet' Beide nieuwvormingen zonder lidwoord dus.

Nou ja, groetjes, Leonora.

Re:Debuut 17 juni 2010 14:59 #9

• Kees Koelewijn
Je ziet het, Leonora heeft mij overklast.
Zo makkelijk is dat nog niet, een perfect ollekebolleke maken.
Als je bij "Bavariana" kijkt zie je hoe ook anderen hier mee worstelen en juist daardoor tot een goed eindresultaat komen en als je bij "Toeoeoeoet!!!" kijkt kun je mooi oefenen door de fouten uit de eerste twee regels te halen. Dat moet na deze aanwijzingen lukken.
En dan weer aan de slag met je eigen ollekebolleke! Bedenk dat de aanhouder wint en dat er mensen zijn die al na drie jaar een volmaakt ollekebolleke wisten af te leveren.

Re:Debuut 17 juni 2010 15:51 #10

• Arjan Keene
  • Arjan Keene's Profielfoto
  • Forumgod
  • Ontvangen bedankjes 295
Zo is het. En de meeste P.C. Hooftprijswinnaars is het nog nooit gelukt, kun je nagaan.

Re:Debuut 17 juni 2010 18:50 #11

• Bas Boekelo
  • Bas Boekelo's Profielfoto
  • Forumgod
  • Ontvangen bedankjes 1409
Los van alle kritiek maak ik bezwaar tegen Leonora's 'vrije vers'.
De naam van deze ( onze ) site luidt;
hetvrijevers. Ik ben geen Vrije Verslid, maar lid van hetvrijevers. Een krant van lang geleden was 'Het Vrije Volk'.Afgekort HVV. Ik was geen Vrije Volklezer maar lezer van Het Vrije Volk. Ik lees nu het 'Algemeen Dagblad' , ofwel het AD, en niet HAD.

Re:Debuut 17 juni 2010 19:41 #12

• A. Klassen
  • Regelmatige bezoeker
  • Ontvangen bedankjes 3
Dank voor de puzzeltips!
Dichters op internet
Kees, Leonora, Bas,
Arjan, Quirien,

Quinty en 't andere
hetvrijeverspubliek
spoedig laat ik wel wat
meer van mij zien

Re:Debuut 17 juni 2010 19:53 #13

• Kees Koelewijn
Touché

Re:Debuut 18 juni 2010 10:46 #14

• Leonora Schreurs
Bas,

Volgens mij ben je verward. In je laatste voorbeeld zeg je precies wat ik beweer, terwijl je eigenlijk het tegendeel probeert te betogen. Los daarvan blijft staan dat het betwijfelde woord geen goede klemtoonverdeling heeft om als ollekebollekewoord in regel zes te kunnen optreden.

Groetjes, Leonora

Re:Debuut 18 juni 2010 14:04 #15

• Kees Koelewijn
Nu Bas van opwinding begint te stotteren neem ik het even over: als abonnee van ‘de Volkskrant’ ben ik Volkskrantlezer, want ik heb zo’n krant waar de titel naar verwijst in mijn hand, maar als abonnee van ‘Het Vrije Volk’ ben ik een Het Vrije Volklezer, want ik heb geen volk in mijn hand. Als hij ‘Het vrije volk’ heet mag ik daar Hetvrijevolklezer van maken.
Blijft de opmerking over de klemtoon en ja: Het vrije vers leidt tot Hetvrijeversnoviet, maar toch heb ik hier de neiging Hetvrijeversnoviet te lezen omdat het aaneengeschreven staat en onder invloed van de cadans. Maar dat blijft inderdaad twijfelachtig en in elk geval niet honderd procent overtuigend.

Re:Debuut 18 juni 2010 14:08 #16

• Kees Koelewijn
Tot mijn verbazing zijn de klemtoononderstrepingen in mijn stukje verdwenen . Maar ik heb lekker toch gelijk, dus wat maakt het uit.

Re:Debuut 18 juni 2010 15:23 #17

• Leonora Schreurs
Kees, ben je ook een 'devrijnederlandlezer'? Het lijkt me een aardig probleem om de taaladviesdienst voor te leggen.
Ben ik dan trouwens een 'detaalaviesdienstraadpleger'? Dacht het niet.
Groetjes, Leonora

Re:Debuut 18 juni 2010 16:47 #18

• Kees Koelewijn
'Detaaladviesdienstvraag' lijkt me geen correct ollekebollekwoord.Of val ik mezelf nu af?
Maar Vrij Nederland heet 'Vrij Nederland' en niet 'de Vrij Nederland' zoals de Volkskrant wel 'de Volkskrant' heet,zoals ze trots en in vette letters op de voorpagins vermelden; maar met een kleine letter 'd', vast omdat ze bij de naamgeving deze website in gedachten hadden, wat van een vooruitziende blik getuigt van een in opzet oerconservatieve roomse krant.Misschien wel een idee het aan de taaladviesdienst voor te leggen,eens zien waar hun grenzen liggen.

Re:Debuut 18 juni 2010 17:05 #19

• A. Klassen
  • Regelmatige bezoeker
  • Ontvangen bedankjes 3
Beste Leonora,

Het punt dat je maakt, kan ik begrijpen, maar mag ik een nuance proberen aan te brengen?

We discussieren over een woordcombinatie met de volgende structuur:

<naam><groep>

De groep kan zijn: stemmer, lezer, publiek, noviet.
De naam kan zijn: ARP, Volkskrant, De Kast, Vrij Nederland, Het vrije vers.

Het belangrijkste: Wat is de naam? Wat betekent die naam?

Het De Kastpubliek krijgt de band te zien, maar van het Kastpubliek is dat zeer de vraag: de kastdeuren moeten tenminste geopend zijn.

Een vrij verslezer leest vrije verzen, een hetvrijeverslezer bezoekt het internet. (zelf ben ik een vrij verse lezer)

Een naam kan objectomschrijvend zijn (koelkast) of noemend (Leonora).

De taaladviesdienst is een dienst die voorziet in adviezen over taal. Een betere inhoudsomschrijving bestaat er niet.

Nu kom ik op de pagina Hetvrijevers veel versvormen tegen, echter op een vrij vers ben ik nog niet gestuit. Mijn gevolgtrekking was (en is) dan ook dat de titel slechts een naam is zonder de inhoud te omschrijven.

Mede hierdoor lees ik de naam van de website als: het vrije vErs, met de klemtoon op vers (als in: het vrije volk).

In het vertrouwen dat de regels van het Ollekebolleke niet zijn overtreden, een groet.

Re:Debuut 18 juni 2010 18:00 #20

• Kees Koelewijn.
  • Kees Koelewijn.'s Profielfoto
Zit ik hier mijn best te doen het voor je op te nemen, geef je Leonora een voorzet! Als je zelf 'het vrije vErs' leest met de klemtoon op vErs, dan betekent dat het ontbreken van die klemtoon op hEt, zo broodnodig bij een dactylus in een zeslettergrepig woord dat dan als hEtvrijevErsnoviet uitgesproken dient. Ik gooi verbitterd de handdoek in de ring wat de klemtoon betreft. In elk geval heb je als hetvrijeversnoviet flink stof opgewoeld; leuke binnenkomer.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.316 seconden

Log in

Gebruikersnaam en wachtwoord:

Zoeken

Forum Recent

Uit het archief

Tot niets verplicht - nieuwe bundel Ton Peters

Bij Atalanta Art verscheen onlangs de nieuwe bundel van Ton Peters vol sonnetten.
Zondag 26 januari vond in Groningen hiervan de bundelpresentatie plaats.

Tot niets verplicht, 37 kattensonnetten
Isbn: 9789083371900
totnietsverplicht

In een recensie schreef Jean Pierre Rawie: ‘bespiegelingen van beurtelings de auteur en – cursief gedrukt – de kat zelf, die ook een kennelijke voorkeur voor het sonnet koestert. Het zijn vermakelijke, ontroerende en dikwijls tot nadenken stemmende gedichten.’

Veel van zijn kattensonnetten waren eerder op Het vrije vers te lezen en wij bevelen daarom deze bundel van harte bij u aan.

Het boek is te ontvangen door 13,92 euro over te maken naar C A Peters NL46 RBRB0900 544392 ovv ‘tot niets verplicht’ met vanzelfsprekend naam en adres van de ontvanger. Desgewenst wordt de bundel gesigneerd en van een opdracht voorzien.