Het vrije vers

Bevrijd van vormloosheid

Omdat light verse lééft

Welkom, Gasten
Gebruikersnaam: Wachtwoord: Onthoud mij

Onderwerp: Spuiten, die hap

Spuiten, die hap 30 mrt 2021 12:50 #1

• Jaap Bakker
  • Jaap Bakker's Profielfoto
  • Forumgod
  • Ontvangen bedankjes 651
Zal ook weer niet zo zijn
Polarisatiezooi
Nederland één groot
Deskundigenkoor

Enige kuur voor die
Onoordeelkundigheid
Iedereen spuiten
Vooral in het oor

Zal ook weer niet zo zijn
Polarisatiezooi
Nederland één groot
Deskundigenkoor

Enige kuur voor dat
Betweterijgedoe
Iedereen spuiten
Vooral in het oor

Doorgehaald vanwege redenen hieronder vermeld, en weer in ere hersteld, met dank aan Arjan en Wim
Laatst bewerkt: 04 apr 2021 11:40 door Jaap Bakker.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Bedankt door: Wim Meyles

Spuiten, die hap 30 mrt 2021 15:57 #2

Jaap, ik was helemaal mee tot aan het laatste woord: "oor". Ik snap het niet. Of heb ik het nieuwsitem gemist?

Ik vind deskundigenkoor een heerlijk, toepasselijk woord, helemaal omdat kuur er zo lekker op volgt. :-)
Laatst bewerkt: 30 mrt 2021 15:58 door Hendrikje de Koning.

Spuiten, die hap 30 mrt 2021 16:10 #3

• Jaap Bakker
  • Forumgod
Ha Hendrikje,
Dank je wel, maar wat moet ik nou met je vraag? Wim heeft hem blijkbaar wel, of hij bedankt uit fatsoen ;)
Ik zou zeggen: kijk nog eens naar het woord spuiten in dit geval. Maar als de clou te vergezocht is, dan hoor ik het wel.
Groeten,

Jaap

Spuiten, die hap 30 mrt 2021 17:02 #4

• Wim Meyles
  • Wim Meyles's Profielfoto
  • Forumgod
  • taalhumorist
  • Ontvangen bedankjes 2151
Nee, fatsoen is er bij mij niet bij :)
www.wimmeyles.nl

Nieuwste boek: Driemaal daags een vers
Bedankt door: Jaap Bakker

Spuiten, die hap 30 mrt 2021 20:33 #5

Jaap, ik ben bang dat ik vanavond naar bed moet met een onopgelost raadsel spokend door mn hoofd. Je oren uit laten spuiten ... maar wat is het verband met het deskundigenkoor?

Spuiten, die hap 31 mrt 2021 10:13 #6

• Jaap Bakker
  • Forumgod
Hoi Hendrikje,
Ik heb er toch maar even een nacht overheen laten gaan. Geheel in de geest van dit OB moeten we er geen welles-nietes-conversatie van maken. In dit soort gevallen gelden twee regels:
- De schrijver legt niets uit
- De lezer heeft altijd gelijk.

De conclusie is dus dat het gedicht niet goed. is. En die conclusie is voor mij eenvoudig te verwerken omdat ik het OB schreef in een staat van frustratie, maar wel wat tijd nodig had mijn afsluiting goed te formuleren en van binnen toch een vaag onbehagen had daarover. Meestal wordt de terechtheid van dat gevoel op dit forum dan ook wel bevestigd.
Ik beveel mijzelf aan om het gedicht door te strepen.
Bedankt,

Jaap
Laatst bewerkt: 31 mrt 2021 10:15 door Jaap Bakker.

Spuiten, die hap 31 mrt 2021 11:14 #7

Owww! Dat was niet mijn bedoeling, Jaap! Heb ik voor niets uren slaap verloren ...

Ik vind die regel "De schrijver legt niets uit" eigenlijk onzin, hoor. Als je een goede wijn drinkt is het toch ook leuk om te horen waar die vandaan komt, hoe oud die is, wat voor dronk het is, enz. Dan waardeer je 'em nog meer.

En de regel "De lezer heeft altijd gelijk": ja, in de lezers eigen wereld. Maar ik vind het juist leuk om die grenzen van mijn wereld te verleggen.

Dus van mij mogen beide regels op de schop! Nou jij weer ;)

Spuiten, die hap 31 mrt 2021 16:21 #8

• Jaap Bakker
  • Forumgod
Ik heb speciaal voor jou nog wat alternatieven geprobeerd, maar daar ben ik niet tevreden over. Ik rust mijn koffer, zoals de Engelsen zeggen. Soms voel je gewoon dat het hem niet wordt.
Bedankt door: Hendrikje de Koning

Spuiten, die hap 31 mrt 2021 18:04 #9

• Hans Mooi
  • Hans Mooi's Profielfoto
  • Forumgod
  • Ontvangen bedankjes 260
Ik ben het voor een deel wel eens met de stelling: "De schrijver legt niets uit", maar ben het niet eens met: "De lezer heeft altijd gelijk." Wie wordt hiermee bedoeld? De lezer in het algemeen? Elke lezer van het gedicht? De lezer die vragen stelt? De lezer die kritiek heeft? De lezer die een aantoonbaar onjuiste interpretatie geeft? En wat is gelijk hebben in dit geval?
Laatst bewerkt: 31 mrt 2021 18:08 door Hans Mooi.

Spuiten, die hap 01 apr 2021 17:57 #10

• Bas Boekelo
  • Bas Boekelo's Profielfoto
  • Forumgod
  • Ontvangen bedankjes 1137
de schrijver legt niets uit, maar voor wie schrijft hij dan?

Spuiten, die hap 02 apr 2021 08:23 #11

• Jaap Bakker
  • Forumgod
In de derde termijn. Ik zat nog te twijfelen of ik hier wel of niet zou reageren, maar misschien kan ik toch wel wat ophelderen rondom mijn beslissing. Bovendien zijn de vragen van Hans en Bas best interessant. Ik kan me herinneren dat ik hier niet al te lang geleden twee regels heb vermeld. Het staat bovendien keurig door mijzelf genotuleerd in deze draad. De kamer kan het eenvoudig raadplegen. ;)
1) De schrijver legt niets uit. Hoewel heel algemeen gesteld, ben ik het nog steeds met mezelf eens. Ik ga mijn gedicht niet uitleggen, en al helemaal geen clue. Een clue kan goed of slecht zijn, leuk of niet leuk; of technisch slecht geformuleerd. Over dat laatste zou je kunnen discussiëren om er iets van te leren. Ik heb geconcludeerd dat mijn clue dusdanig slecht geformuleerd was, dat daar vragen bij gesteld konden worden. Dan kun je repareren, maar dat is mij dus niet gelukt tot nu toe. Bovendien had ik al een vaag vermoeden dat er iets niet klopte, zoals ik al eerder aangaf. Ik had het vers wat langer moeten laten rijpen en dan had ik het wellicht niet hier geplaatst.
2) De lezer heeft altijd gelijk. Die is inderdaad wel wat al te breed gesteld. Maar deze opmerking zou je dan kunnen plaatsen binnen de context die ik hierboven gaf. Ik wist eigenlijk dat de lezer in kwestie gelijk had.

Spuiten, die hap 02 apr 2021 18:20 #12

• Bas Boekelo
  • Bas Boekelo's Profielfoto
  • Forumgod
  • Ontvangen bedankjes 1137
Dag Jaap,
Als een gedicht niet begrepen wordt schiet je je doel voorbij,,Er is hier al het een en ander gepasseerd aan onbegrepen werk. Een onbegrepen clou is wel wat anders, en in dit verband heb ik dat van die uitgespoten oren wel begrepen. Maar ja, ik heb er dan ook regelmatig mee te maken.

Spuiten, die hap 03 apr 2021 16:56 #13

• Arjan Keene
  • Arjan Keene's Profielfoto
  • Admin
  • Ontvangen bedankjes 234
Beste Jaap,

Het basisidee van het ob is toch goed? Clou wel helder, behoeft wellicht een extra onderstreping onderweg. Misschien met een extra twist in r6 zodat het woord 'oor' daarin al voorkomt: Enige kuur voor die / Onoordeelkundigheid ...

Spuiten, die hap 03 apr 2021 17:03 #14

• Wim Meyles
  • Wim Meyles's Profielfoto
  • Forumgod
  • taalhumorist
  • Ontvangen bedankjes 2151
Eens met Arjan.
Ook wil ik nog even benadrukken dat mijn bedankje bij Jaaps ob geen betrekking heeft op het doorhalen van de tekst :)
www.wimmeyles.nl

Nieuwste boek: Driemaal daags een vers

Spuiten, die hap 04 apr 2021 11:43 #15

• Jaap Bakker
  • Forumgod
Arjan, Wim,
Bedankt voor de hulp. Alleen daarom al zou dit vers nog een kans moeten hebben, dus ik neem de suggestie graag over. Ik merk , mij bezinnend, dat ik wat al te snel heb gereageerd. Beetje te veel aan mijn hoofd op dit moment.
Hartelijke groet,

Jaap
Tijd voor maken pagina: 0.152 seconden

Log in

Gebruikersnaam en wachtwoord:

Zoeken

Forum Recent

Uit het archief

Bravogeroep en enthousiast gefluit

CoverFvP

Zijn nieuwe bundel stond hier al eerder aangekondigd maar verscheen vorige week en werd afgelopen zaterdag officieel ten doop gehouden in de Kleine Komedie te Amsterdam.

Bravogeroep en enthousiast gefluit
Frank van Pamelen

Vijfentwintig jaar staat Frank van Pamelen inmiddels in het theater. Tovert hij met taal.
Wervelt hij met woorden. Ooit werd hij ontdekt door Drs. P en Driek van Wissen, inmiddels is hij een niet meer weg te denken ‘rijmfenomeen’ (de Volkskrant) dat ‘uitblinkt in taalvirtuositeit’ (Trouw).
Bravogeroep en enthousiast gefluit is een overzicht van zijn oeuvre. Een mooie mix van oude klassiekers en nieuwe bedenksels. Spitse puntdichten, stuiterend stuntrijm en zelfverzonnen versvormen, afgewisseld met ollekebollekes, visuele sonnetten en ontroerende liedteksten. Het plezier spat van de pagina’s. Frank van Pamelen ‘tovert met taal zoals Johan Cruijff dat met de bal kon’ (AD). Niet alleen op het podium, maar ook op papier.
 ‘Van Pamelen behoort tot de absolute top van het light verse.’ – de Volkskrant

Wildpark

U hoeft in dit wildpark niet angstig te zijn
Want als hier een ree of een vos loopt
Dan doet die dat veilig en vast aan de lijn
Dus nadert er straks een bloeddorstig wild zwijn
Zult u merken dat dat wel weer losloopt

Met dank aan Frank van Pamelen voor zijn toestemming om bovenstaand vers uit de bundel hier te plaatsen.

Auteur: Frank van Pamelen
Uitgeverij: Nijgh & van Ditmar
NUR: 306
Hardcover
ISBN: 9789038809199
Prijs: € 17,50
Publicatiedatum: 22-09-2020
O.a. hier te bestellen