Wim Meyles schreef :
Remko heeft een online collectie van juiste, gebruikte 6-lg-woorden samengesteld, die mooi als voorbeeld kunnen dienen (maar die uiteraard niet bedoeld zijn voor plagiaat).
Voor alle duidelijkheid nogmaals, Een citaat van mij uit een oud draadje:
“Voor er misverstanden gaan bestaan.
Het door mij opgezette ‘Ollekebollekewoordenboek’ pretendeert geenszins een lijst met alleen maar onbetwistbare ‘6lg-woorden’ weer te geven.
Het ‘Ollekebollekewoordenboek’ is een registratie van alle bij mij bekende en in druk verschenen ‘6lg-woorden’ aangevuld met de ‘6lg-woorden’ uit de ollekebollekes die op de voorpagina van Het Vrije Vers verschenen.
Door te kiezen voor een dergelijke registratie is het onoverkomelijk gebleken dat er hier en daar niet correcte en te betwijfelen 6lg-woorden tussen staan (o.a. dus een aantal 6lg-woorden uit de ‘ollekebollekes’ van Rikkert Zuiderveld). Ik zie (en zag) het namelijk niet als mijn taak om per publicatie ieder woord op mijn goudschaaltje te gaan wegen en hier en daar een aantal woorden te schrappen”.
Wellicht heel kort door de bocht, maar voor de beginnende ollebollekenist m.i. wel een allereerste leidraad:
Wanneer je zo’n 6lgw kunt uitspreken als 'OPkalefateren' (klemtoon op eerste lettergreep) is het fout. Kan je het uitspreken als bv ‘Kaninefatenbrein’ (klemtoon op de vierde lettergreep) zit je goed.
Over het bepalen van de hoofdklemtoon in samengestelde woorden:
Bij samenstellingen die zijn opgebouwd uit twee zelfstandige naamwoorden valt in het merendeel van de gevallen * de hoofdklemtoon op het zelfstandig naamwoord links.
Bij samenstellingen die zijn opgebouwd uit links een zelfstandig naamwoord en rechts een bijvoeglijk naamwoord valt in het merendeel van de gevallen * de hoofdklemtoon op het bijvoeglijk naamwoord rechts.
* samenstellingen met twee zelfstandige naamwoorden die eindigen op het begrip ‘heid’ zijn vaak de uitzondering op het bovengenoemde regeltje.
Lastiger wordt het om de juiste hoofdklemtoon te horen in samenstellingen die bestaan uit meer dan twee elementen. Die kan je dan wellicht het beste hier in de groep gooien

Tot slot: ook de context kan heel belangrijk zijn. Bij een duidelijke ‘vergelijking’ of een duidelijke ‘tegenstelling’ kan het accent in zo’n 6lgwoord zomaar verspringen.