Welkom, Gasten
Gebruikersnaam: Wachtwoord: Onthoud mij

Onderwerp: Schoonmaker

Schoonmaker 06 nov 2022 13:49 #1

• René Turk
  • René Turk's Profielfoto
  • Forumgod
  • reneturk.nl
  • Ontvangen bedankjes 276
Leve het schoonmaakvak!
Dat lingeriemodel
Lacht in die abri daar
Achter het glas

Ik denk terug aan haar
Achtstegroepmeisjeslach
Was met genoegen het
Stuk van de klas
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schoonmaker 06 nov 2022 14:27 #2

• Jaap Bakker
  • Jaap Bakker's Profielfoto
  • Forumgod
  • Ontvangen bedankjes 1263
Dag René
Ik vind dit eerlijk gezegd een zwak ollekebolleke, Regel 2 lees ik eerder als een jambe en ik moet echt moeite doen om er weer een dactylus van te maken. Ook regel 3 klopt metrisch niet, want de nadruk in "abri" ligt op de tweede lettergreep. Die fout wordt hier wel vaker gemaakt op dit forum, zag ik. In regel 6 heb ik ook al moeite om de klemtoon op de vierde lettergreep te leggen. En om dan meteen maar even door te zeuren: in regel 7 ontbreekt het onderwerp en dat staat ook niet zo fraai. In feite zouden regel 7 en 8 grrammaticaal gezien net zo goed betrekking kunnen hebben op de "Ik" van regel 5.
Groeten,
Jaap

Schoonmaker 06 nov 2022 16:13 #3

• Judy Elfferich
  • Judy Elfferich's Profielfoto
  • Forumgod
  • Ontvangen bedankjes 196
Hallo Jaap,
Over de klemtoon in abri zijn ANW en online Van Dale het niet eens.
judyelf.edublogs.org

Schoonmaker 06 nov 2022 17:05 #4

• Jaap Bakker
  • Forumgod
Dag Judy,
Je zult ongetwijfeld gelijk hebben. Ik heb die andere uitspraak nog nooit gehoord.
Groet,
Jaap

Schoonmaker 06 nov 2022 21:56 #5

• René Turk
  • Forumgod
  • reneturk.nl
Hoi Jaap,

Bedankt voor je kritische woorden. Dat er zoveel op aan te merken was, had ik niet verwacht.
Het is mijn tweede ollekebolleke, nog steeds een vorm die erg ver van me af staat, maar ik wilde het weer eens proberen.
Gelukkig is het abri-verhaal opgelost. Ik moet de eerste aBRI-zegger nog tegenkomen.

Dat je hem zwak noemt, komt vooral omdat het me niet gelukt is, het verhaal goed over te brengen (de techniek buiten beschouwing gelaten).

De zevende zin zou iets moeten zijn in de richting van:

'Ik was alsnog nu het'

In de zin van 'wassen'.

Misschien wil ik teveel binnen acht regels. Ik weet het niet zo goed. Er zijn versvormen die me beter liggen.

Nogmaals bedankt voor je reactie.

Grote groet,

Schoonmaker 07 nov 2022 08:22 #6

• Jaap Bakker
  • Forumgod
Ha Rene,
De eerste aBRI-spreker heb je dus inmiddels ontmoet, zij het voorlopig nog slechts online. Hoewel ik eerlijk gezegd meestal "bushalte" zeg. Dus ik weet niet of dat geldt. :)
Ik zag in de Lichtvoetig-bundel dat je lange zevenvoetige gedichten hebt ingezonden. Ik hou daar wel van. OB's hebben wel een steile leercurve. Als je eenmaal de helling hebt beklommen, raak je er ook maar moeilijk vanaf, moet ik zeggen. Zo langzamerhand heb ik dat extra 6lg-zintuig weer een beetje stil kunnen krijgen. Zoek gewoon lekker uit of je je in OB's wil bekwamen of niet. Ik besefte niet dat dit je tweede was. Dan was ik iets voorzichtiger geweest, wellicht.
Groet,
Jaap

Schoonmaker 07 nov 2022 09:03 #7

• monnhauser
  • monnhauser's Profielfoto
  • Zeer gerenommeerd forumlid
  • Ontvangen bedankjes 403
Hallo René (en andere insprekers in dit draadje),

de 'schoonmaak-'betekenis van 'was' zag ik echt niet. Ik vroeg me al af waarom er in regel 1 'leve het schoonmaakvak' stond en niet iets anders. Hierdoor openbaart zich wel een ander probleem. Dat de schoonmaker die de glasplaat aan het schoonmaken is het in regel 3 heeft over 'die abri daar', vind ik dan niet liet logisch.

Dat is evenwel gemakkelijk te voorkomen door die woordgroep te vervangen en en passant ook het uitspraakgedoe rond het begrip abri (ik spreek het zelf ook 'op zijn Frans' uit) te elimineren.

(Het is hier niet gebruikelijk om suggesties voor aanpassingen te doen, maar deze is zo evident dat ik hem hier gewoon post, al is het onder een spoilertje voor als je het echt niet wilt zien.)

Waarschuwing: Spoiler! [ Click to expand ]

Ten tweede: het woord 'achtstegroepmeisjeslach' is - nog los van de vraag waar de klemtoon hoort te liggen - erg gekunsteld. En misschien ook wel een beetje creepy, om het beeld van een groep 8 meisje op te roepen terwijl die nu een lingeriemodel is. Ik zou haar wat ouder maken.

Wellicht dat je inderdaad iets te veel wil voor de 8 regeltjes van het ollekebolleke. De mooie centrale gedachte (een schoonmaker die het (voorheen 'onbereikbare') meisje waar hij een oogje op had nu mag 'wassen') laat zich ook prima in een langer vers uitwerken, lijkt me.

Hartelijke groet,

m
Enjambeert niet!
Laatst bewerkt: 07 nov 2022 09:06 door monnhauser.

Schoonmaker 07 nov 2022 09:41 #8

• Jaap Bakker
  • Forumgod
Ik kan me goed vinden in de raadgevingen van monnhauser. Je zou eigenlijk eerst het verhaal moeten vertellen en daar dan de juiste vorm bij kiezen. Een OB begint toch meestal met een 6lg-woord dat je ergens "ontmoet". In je Sjoerd-gedicht vertel je in een langere tekst op een hele mooie manier een verhaal. Dat zou ook niet passen in een OB.

Schoonmaker 07 nov 2022 12:52 #9

• Paul
  • Paul 's Profielfoto
  • Regelmatige bezoeker
  • Ontvangen bedankjes 7
Waarde,
Uitvoerige discussie is aan mij niet besteed. Maar tot nut van ‘t algemeen: woordenboek ‘Verschueren’ (1996) legt het accent op de tweede lettergreep : aBRI.
Grtn.

Schoonmaker 07 nov 2022 13:14 #10

• René Turk
  • Forumgod
  • reneturk.nl
Beste Jaap en Machiel,

Op HVV zitten veel liefhebbers van het OB. Ik probeer vooral de liefde voor het OB te begrijpen. Ik vraag me vaak af of ik wellicht een andere/ diepere gevoelslaag mag proberen aan te boren in mezelf, omdat ze me maar zelden kunnen bekoren.

Dit weekend las ik ' Zeslettergrepigheid' en ik dacht: ' Ik probeer het weer eens'.

De vraag die ik vooral heb, is: 'Waarom eerst dit zeslettergrepig woord?'
Misschien kan een van jullie me daar antwoord op geven.
Ik richt me namelijk (ook in dit OB) op de laatste regel: de vondst, de clou, de grap, de woordspeling.
Misschien gaat er toch nog een wereld open, maar waarschijnlijk ben ik inderdaad, toch meer een verhalenverteller.

Grote groet,

Schoonmaker 07 nov 2022 13:48 #11

• monnhauser
  • monnhauser's Profielfoto
  • Zeer gerenommeerd forumlid
  • Ontvangen bedankjes 403
Hoi René,

het ollekebolleke heeft een vrij grote schare liefhebbers. Het is wellicht de meest bekende, toegankelijke / laagdrempelige en luchtige versvorm die er is. Ernst en Weltschmerz passen er niet bij. Sommige fanatiekelingen maken er een sport van nog ongebruikte zeslettergrepige woorden te ontdekken / gebruiken. Peter Knipmeijer is zo iemand. Om binnen die liefhebbersgroep als eerste een nieuw woord te munten, geldt als een 'dingetje'. Als een ob-woord eenmaal gebruikt is, is het usance om er niet nog één met dezelfde vondst te schrijven, daarom heeft Remko Koplamp ook een hele lijst aangelegd van reeds gebruikte woorden (het ollekebollekewoordenboek: hier in de rechterkolom helemaal onderaan).

Op deze site zijn ook lobbertangfans die nieuwe lobbertangwoorden proberen te veranagrammen, dat is iets vergelijkbaars.

Dus vaak begint zo'n ollekebolleke vanuit een nieuw ontdekt zeslettergrepig woord. Dat is een beetje de sport. Een leuke clou is mooi meegenomen, maar waar de gemiddelde verzenbakker vanuit een clou 'omhoogwerkt', zal dat bij een ollekebolleke-adept vanuit regel 6 gebeuren.

Zelf heb ik ook niet zoveel met het ollekebolleke, al vind ik de dactylus een aangenaam cadansende versvoet die goed past bij de Nederlandse taal.

Groetjes,

m
Enjambeert niet!
Laatst bewerkt: 07 nov 2022 15:44 door monnhauser.
Bedankt door: Bart Adjudant

Schoonmaker 07 nov 2022 19:52 #12

• René Turk
  • Forumgod
  • reneturk.nl
Hoi Machiel,

Bedankt voor je verhelderende uitleg. Je geeft hiermee ook antwoorden op vragen die ik niet gesteld heb maar wel had.
Ik geloof niet dat ik bij die grote ollekebollekeschare ga behoren.

Dan ben ik inderdaad meer een lobbertanger!

In het niet gebruiken van reeds ontdekte anagrammen kan ik me inderdaad totaal vinden.
De mogelijkheden voor een nieuwe notlebbarg lijken hierdoor wel uitgeput, maar ik blijf het proberen.

Grote groet,

Schoonmaker 07 nov 2022 20:37 #13

• Jaap Bakker
  • Forumgod
Om eerlijk te zijn ben ik een beetje van OB-liefhebber naar het kamp van de OB-mijder gegaan. Ik heb er wel genoeg gezien en geschreven. Vandaar dat ik voor mijzelf had besloten om afscheid te nemen door middel van de OB-krans die ik laatst plaatste. Maar gelukkig biedt dit forum onderdak aan allerlei dichters van lichte zeden: de ollekebollekenisten, de opperlandse ullekebullekers en nottlebargers, de beschouwende sonnetiers, de woordspeligen, de nieuwscommentatoren, de clue-zoekers, kransenkloppers, noem maar op...

Schoonmaker 07 nov 2022 20:45 #14

• René Turk
  • Forumgod
  • reneturk.nl
Nog een beetje schaven aan je reactie en je hebt weer een vers! : )
Tijd voor maken pagina: 0.281 seconden

Log in

Gebruikersnaam en wachtwoord:

Zoeken

Forum Recent

Uit het archief

Stilte

stilte2

Door het lawaai in onze treinwagon
 – De decibellen vlogen om de oren – 
Was het onmogelijk elkaar te horen,
Dús naar een plek waar je wel praten kon.

Zodat wij in de stiltecoupé zaten,
Want daar kan je tenminste rustig praten.

Dit snelsonnet is met toestemming van de dichter overgenomen van www.gedichten.nl  .
Dank, Wim!