Koos Dijksterhuis schreef :
Haha, nee, dat is van een andere orde.
Het gaat om precies hetzelfde: er zijn spelregels voor het schrijven van een ollekebolleke en voor het spelen van voetbal. Dat die regels niet iedereen altijd uitkomen is duidelijk, maar juist dan treden ze in werking.
Ik vind ook P's scherpslijperij dat je ou niet op au mag laten rijmen overdreven en onzinnig.
Dit is óf een losse opmerking in de categorie "Ik blijf erbij dat Carthago verwoest moet worden", óf een drogreden: omdat ik het niet eens ben met Drs.P ten aanzien van een bepaald rijm, hoef ik me ook niet aan de spelregels van zijn ollekebolleke te houden.
Stel je voor dat sonnettenschrijvers zich eeuwenlang aan 1 vast sonnettenvorm hadden gehouden..!
Weer een drogreden: sonnetten vormen een familie, terwijl een ollekebolleke één versvorm is, vergelijkbaar met bijv. een Shakespeare-sonnet.
De ene regel is de andere niet, Bart. Ik vind beperkingen niet alleen goed omdat het willekeurige beperkingen zijn, maar omdat ze het beste in de auteur of het vers omhoog halen.
Bij veel plezierdichten heb je willekeurige beperkingen, dat hoort nu eenmaal bij deze tak van sport.
In dit geval is de regel niet eens willekeurig: "inktvissenringetjes" klinkt gewoon minder goed. Ik zou het anders zeggen dan Cees van der Pluijm: dit is geen driekwartsmaat, maar een zesachtste waarbij de oneven heffingen minder beklemtoond zijn dan de even heffingen.
Jaap Bakker (in antwoord op Bas) schreef :
Het gaat namelijk niet om "gemakkelijk"; het gaat om "contraproductief". En dat is echt iets anders.
Het gaat hier WEL om gemakkelijk. Waar iedere ollekebolleke-schrijver tegenaan loopt, is het feit dat bij samenstelling van 2 zelfstandige naamwoorden de klemtoon op het eerste deel valt. Als je die regel loslaat, dan heb je vele malen meer mogelijkheden dan voorheen: grensoverschrijdingen, voetbalvereniging, daderprofielschetser, lepelverbuigingen, beunhaaspoëtica.
Jaap Bakker schreef :
Bas, je gebruikt twee drogredenen in je opmerking. Ten eerste die van het hellend vlak: niemand heeft iets gezegd over enjambement, rijkrijm, metrum; het gaat hier alleen over één specifiek geval.
Jaap, als je alleen kijkt naar dit gedicht dan klopt je conclusie, maar er zijn ook andere bijdragen:
- "Spijkerhard" heeft geen onderwerp in regel 2. Als Hendrikje dat meldt, dan is de enige reactie: "O ja, is ook zo. (Gek genoeg vergeet ik die regel vaak)".
- In "Angstcultuur" vinden we 'grensoverschrijdingen'. Ook hier voldoen de regels 1 en 2 niet aan de voorschriften.
- In "Slijtvast" worden de bepalingen voor regels 1 en 2 niet nageleefd, en is er sprake van enjambement.
- In dit gedicht hadden de regels 1 en 2 beter omgedraaid kunnen worden.
Ik onderschrijf de mening van Bas, dat deze gedichten in de verkeerde categorie zijn geplaatst. Ze horen thuis in
de categorie McWhirtles.