Welkom, Gasten
Gebruikersnaam: Wachtwoord: Onthoud mij

Onderwerp: 1m70

1m70 27 jan 2023 21:52 #1

(Bron: https://www.bild.de/politik/ausland/politik-ausland/wladimir-putin-traegt-high-heels-weil-er-so-klein-ist-82696104.bild.html)

1m70
Russische machthebber
Draagt als een man van statuur
vaak een pak

En voor een plek op de
Grotenderaardelijst
Neemt hij zichzelf onbeschaamd
Op de hak

r.3 en 4 waren oorspronkelijk::
Strak in het pak
Met de schoen in de lak
Laatst bewerkt: 01 feb 2023 18:22 door Manuel van Baarsen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

1m70 30 jan 2023 16:30 #2

• Frits Criens
  • Frits Criens's Profielfoto
  • Forumgod
  • Ontvangen bedankjes 1803
Dag Manuel,

Hoewel de clou van je Olleke sterk is, valt er technisch wel wat aan het vers op te merken.
1] Alleen r. 4 en 8 mogen rijmen. Het staat niet overal expliciet vermeld, maar in Het Rijmschap Compleet van Drs. P en Ivo de Wijs wordt dat in niet mis te verstane bewoordingen bevestigd. [pag 116]
2] r 4 welke schoen? Hij heeft er 2 en die glimmen beide
3] 6lg-woord is wat beklemtoning betreft twijfelachtig.

c.a.
Frits

1m70 30 jan 2023 19:46 #3

Dag Frits,
Dank je wel voor je feedback.
Dat enkel r.4 en r.8 mogen rijmen is me bekend. Dat is hier ook het geval, doordat r.3 eigenlijk op 'met de' eindigt, maar ik vond het fraaier om de regelval daarvóór te zetten – achteraf misschien toch niet zo'n gelukkig idee.
Over de 'schoen' heb ik enige tijd getwijfeld. Metrisch zou alleen 'met de schoenen in lak' passen, maar daarbij vond ik het ontbreken van het lidwoord 'de' te storend. Dus heb ik de dichterlijke vrijheid genomen om naar analogie van het spreekwoord wie de schoen past, trek­ke hem aan, voor een pars pro toto te kiezen.
Waar zit je twijfel in de beklemtoning van grotenderaardelijst? Ik hoor toch echt GROtenderAARde en op grond van het aantal samenstellingen eindigend op lijst of club in het OB-woordenboek, leek het me geoorloofd om er lijst achter te zetten.
Groet,
Manuel
Laatst bewerkt: 30 jan 2023 22:27 door Manuel van Baarsen.

1m70 31 jan 2023 11:01 #4

• Frits Criens
  • Forumgod
Dag Manuel,

Ik denk dat 'aarde' minder beklemtoond hoort te zijn omdat je anders de suggestie wekt dat er ook 'Groten' van een andere planeet zijn, Grotendermaan, bijvoorbeeld. Het woord benadrukt juist dat het niet om de middelmaat gaat maar om de groten.

c.a.
Frits

1m70 31 jan 2023 13:41 #5

Dag Frits,
Ik volg je redenering niet helemaal. Groten der aarde (= machtigen) is m.i. een vaste verbinding, die niet in relatie staat tot kleinen der aarde of groten van een andere planeet.
Ik heb simpelweg de opkalefaterenproef gedaan en in mijn gehoor geeft grotenderaardelijst een positief resultaat.
Groet,
Manuel
Bedankt door: Hendrikje de Koning

1m70 31 jan 2023 20:02 #6

• Frits Criens
  • Forumgod
Dag Manuel,
De opkalefaterenproef zegt me niks. Als die zou inhouden dat het woord zelf de hoofdklemtoon op lettergreep vier heeft, dan betwijfel ik ernstig de waarde ervan. Maar laten we niet verzanden in een welles-nietesdiscussie. Het is jouw gedicht.
c.a.
Frits

1m70 01 feb 2023 11:24 #7

• Bas Boekelo
  • Bas Boekelo's Profielfoto
  • Forumgod
  • Ontvangen bedankjes 1318
De ellende van het zeslettergrepenwoord ( 6lg ). Altijd prijs; kritiek wordt zelden gewaardeerd, en al of niet bewust wensdenken voorkomt zelfkritiek.
Religie buiten beschouwing gelaten bestaan er geen ‘groten’ buiten de aarde. Dus hoeft er geen nadruk op aarde, want er zijn geen andere mogelijkheden.
Het zou anders zijn als het om groten der zee, of groten der woestijn, of groten der luchtvaart gaat. Je mag altijd je vers verdedigen, maar kritiek is niet bij voorbaat onjuist. Zeker niet als het om 6lg’s gaat.
Ik ben een tijdje ‘ uit de lucht ‘geweest, en maak me ook niet meer zo druk als voorheen. Maar het 6lg is een bron van ellende en is hier al jaren een discussiepunt. Er zijn vele dichters weggelopen vanwege deze telkens terugkerende discussie, en ik vind dat spijtig.

1m70 01 feb 2023 11:38 #8

• Bennie Sieverink
  • Bennie Sieverink's Profielfoto
  • Iemand om te respecteren
  • Ontvangen bedankjes 64
Ik voorzie een scheuring binnen de 6-LG gemeenschap. :(

1m70 01 feb 2023 11:44 #9

Dag Bas en Frits,
Jullie taalgevoel zegt dat in 'grotenderaardelijst' 'de lettergreep gro' sterker beklemtoond is c.q. een hogere toonhoogte heeft dan de lettergreep 'aar', zoals bij OPkalefateren of LEvensverzekering. Mijn taalgevoel zegt wat anders. Jullie zijn in de meerderheid. Gezien de andere punten van kritiek van Frits, concludeer ik dat gedicht hvv-onwaardig is, en zal ik het verwijderen. No hard feelings, volgende keer beter.
Groet,
Manuel

1m70 01 feb 2023 11:50 #10

Hallo Bennie,
Nee hoor, wat mij althans betreft niet. Verschillen van inzicht over de beklemtoning van zeslettergrepige OB-woorden, zijn er al sinds de introductie van deze versvorm.
Groet,
Manuel
Bedankt door: Bennie Sieverink

1m70 01 feb 2023 11:50 #11

• Frits Criens
  • Forumgod
Dag Manuel,

Misschien kun je overwegen tot een grondige verbouwing, want de clou was erg goed. Herschrijven is trouwens altijd een waardevol en leerzaam proces, heb ik ervaren.

c.a.
Frits

1m70 01 feb 2023 11:58 #12

• Jaap Bakker
  • Jaap Bakker's Profielfoto
  • Forumgod
  • Ontvangen bedankjes 1408
Bij de uitdrukking "groten der aarde" ligt de nadruk helemaal niet op "groten". Bij dit 6lg-woord ook niet, is niks mis mee. Voelt voor mij als een perfect 6lg-woord.
Groet
Jaap

P.s. ik had me nog zo voorgenomen niets meer over OB-s op te merken, maar volgens mij wordt deze onnodig verwijderd. Dat is ook jammer.
Nieuwste boek: Een zieke is een oude trui.

1m70 01 feb 2023 12:05 #13

• Wim Meyles
  • Wim Meyles's Profielfoto
  • Forumgod
  • taalhumorist
  • Ontvangen bedankjes 3762
Ik vermoed dat in ‘groten der aarde’ de beklemtoning hetzelfde is als in ‘ouden van DAgen’.
www.wimmeyles.nl

Nieuwste boek: De mug en de olifant (fabels en light verse)

1m70 01 feb 2023 13:00 #14

• Judy Elfferich
  • Judy Elfferich's Profielfoto
  • Forumgod
  • Ontvangen bedankjes 227
Helemaal eens met Jaap!
judyelf.edublogs.org

1m70 01 feb 2023 14:00 #15

Jammer dat het gedicht nu weg is. Nu bedank ik een leeg vak. :-)
Bedankt door: Manuel van Baarsen

1m70 01 feb 2023 14:45 #16

Hallo Riet,
Bedankt voor je bericht. Als een ontwerp totaal niet deugt, kun je soms beter met een volledig nieuw ontwerp beginnen dan het oude bij te schaven. Maar ik snap je punt. Ik zal er nog eens over denken en kijken of er inspiratie voor een grondige herziening komt.
Groet,
Manuel

1m70 01 feb 2023 16:19 #17

• Inge Boulonois
  • Inge Boulonois's Profielfoto
  • Admin
  • dichter
  • Ontvangen bedankjes 2205
Typische versstructuur
Ollekebolleke
Menigeen wordt
Tot creatie verleid

Zeer exclusief is de
Disharmoniewaarde
Regeltje zes geeft al
Jaren veel strijd

© Inge Boulonois
www.ingeboulonois.nl
dichter & schilder

1m70 01 feb 2023 17:52 #18

Ha Inge,
Een leuke samenvatting om de zoveelste twist over een hoofdklemtoon te illustreren. Ik vind het spijtig dat er soms m.i. onnodige verwijten in de kritieken doorklinken. Aan de andere kant, dat is van alle tijden, want de Griekse goden konden er ook wat van.
Groet,
Manuel

1m70 01 feb 2023 18:15 #19

• Inge Boulonois
  • Inge Boulonois's Profielfoto
  • Admin
  • dichter
  • Ontvangen bedankjes 2205
Dank je, Manuel!

Zou je de foto van MAKSIM MISHIN/SPUTNIK/AFP/GETTY IMAGES willen verwijderen? Ook al is de kans klein dat je betrapt wordt, er rust copyright op. Ik attendeer je op deze zin uit onze Handreiking:
Illustraties op het forum moeten rechtenvrij zijn. Ieder is zelf verantwoordelijk voor schadeclaims!

Hartelijke groet,
Inge
www.ingeboulonois.nl
dichter & schilder
Laatst bewerkt: 01 feb 2023 18:16 door Inge Boulonois.
Tijd voor maken pagina: 0.202 seconden

Log in

Gebruikersnaam en wachtwoord:

Zoeken

Forum Recent

Uit het archief