Leuk, binnenkomen met een ob. Regels 5 en 6 gaan op meerdere fronten een beetje tegen de gangbare regels van een ob in, zie onder het tabje "vormen". Succes!
Dag Hendrikje. Dank voor je welkomsbericht. Ik zie meteen ook het vingertje al omhoog gaan, maar ik dicht nu eenmaal zoals ik fiets: als er iets groots aankomt, rij ik over de stoep en als een bocht afsnijden het fietsplezier (lees: dicht- en leesplezier) bevordert, dan doe ik dat. Ik behoor tot de rekkelijken, vooral bij ollekes. Daar kom ik later nog wel eens op terug.
Groet, Xavier
Dag Xavier,
Je bent de zoveelste nieuwkomer op dit forum met een soortgelijke boodschap. Ik word er eerlijk gezegd een beetje moe van. En je hoeft er niet later op terug te komen, want we kennen alle verhalen al.
Er is geen enkele reden om regel 6 niet gewoon uit 1 woord te laten bestaan.
Verder kan ik de handreiking aanbevelen: www.hetvrijevers.nl/index.php/handreiking
Groeten
Niels
Misschien lees je dit al niet meer, maar ik schrijf het toch.
Ik ben het met Ben eens dat je gedichten dichtplezier uitstralen. En ook dichttechniek, wil ik eraan toevoegen.
Dit forum kent preciezen en rekkelijken, maar sommige dingen staan niet ter discussie. Ik zou het op prijs stellen je regels 5 en 6 zou aanpassen.
Welkom op dit forum. Je was al een tijdje aan het schrijven voordat je op HVV publiceerde, zag ik. Ik denk dat het inderdaad een goed idee is om niet aan de regels van het ollekebolleke te sleutelen en het ondertussen toch een ollekebolleke te noemen. Dan zou je het beter als een overige vorm kunnen behandelen. Ik hoop dat je hier je draai kunt vinden en ben benieuwd naar je bijdragen.
Groeten,
Zaterdag jl las Bart Adjudant (Bart Schmittmann) gedichten voor op het festival ZomerGoed in Linde, zijn dochter Tessa (15) was mee. Zij raakten in gesprek met Jean Pierre Rawie, die opmerkte dat het Engels een bijzonder geschikte taal is voor OB’s toen het gesprek over ollekebollekes ging. Tessa, die erg goed is in Engels, (ze mag komend jaar in 5 gymnasium al eindexamen Engels doen) werd hierdoor geïnspireerd, Nog tijdens de middag schreef ze twee exemplaren. Haar trotse papa kon de verleiding niet weerstaan deze met Het vrije vers te delen.