Welkom, Gasten
Gebruikersnaam: Wachtwoord: Onthoud mij
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Ollekebolleke

Re:Ollekebolleke 05 okt 2009 17:25 #21

• Jaap
  • Jaap's Profielfoto
Ik ben het met Quirien eens dat de 1-2 regel in sommige gevallen luchthartiger gehanteerd kan worden. Bij ob-reeksen bijvoorbeeld, zoals genoemd en bij opsommingen bijvoorbeeld; denk aan ob’s, samengesteld uit medische termen.
Het is goed dat Michèl die regels weer eens aan de orde stelt, zo eens in de tien jaar moet de boel even opgeschud om duidelijkheid te houden. Ik wil nog wel iets kwijt over het koppelteken in het zeslettergrepige woord.
Ik werd een aantal jaren geleden berispt door de Oude Wijze Eik wegens het woord Buiten-Mongolië in een ob: het voorschrift was: één aaneengeschreven zeslettergrepig woord, schreef hij. Ik antwoordde dat de voorschriften, zoals vermeld in Potverdriedubbeltjes, Dartele Dacrylus, Ollekebollekes, het Rijmschap, Het Rijmschap compleet, Plezierdichten, Handboek voor plezierdichters en Versvormen, allemaal spraken van één woord en nergens van één aaneengeschreven woord en dat dit ruimte liet voor het koppelteken.
Al in Potverdriedubbeltjes vinden we dan ook ‘Diminutief-suffix’.
Pin-up, lay-out en Noordzee-olie zijn nette woorden met een koppelteken en mogen gebruikt worden. Ook geografische namen hebben vaak een koppelteken
Dat het niet mooi is en in het streven naar volmaaktheid vermeden moet worden en dat het als een persoonlijke nederlaag gevoeld kan worden is een andere zaak. Dit kan weer leiden tot het stiekem weglaten van het teken zoals Ivo de Wijs bijvoorbeeld doet met ‘Drukzelfuwbijbelset’, ‘Huistuinenkeukenset’, ‘Pseudoverzetshelden’ en ‘Tweedehandsbalboekje’’, allemaal opgenomen in de eerste gezamenlijk uitgegeven boekjes. De Oude Wijze Eik ging hierop een sigaar roken in het Pulitzer hotel, maar weersprak me niet.
Het is dus niet per se tegen de regels, maar inderdaad, niet aan te raden en soms een uitkomst bij langere verhalen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Ollekebolleke 05 okt 2009 17:29 #22

• Kees Koelewijn
  • Kees Koelewijn's Profielfoto
En ik had me zo voorgenomen een volmaakt ollekebolleke te maken. Maar ja, of all the plans of men and mice..
Zie de nieuwe versie.

Re:Ollekebolleke 06 okt 2009 17:22 #23

Re:Ollekebolleke 06 okt 2009 17:59 #24

Doe ik als Beeldschone Uberknappe dichteres opeens niet meer mee? Ach, ik heb het toch veel te druk met koffie rondbrengen op het redactiekantoor, waar men voornamelijk zit te suffen. Wat betreft de uitdaging hierboven: een leuk resultaat komt sowieso op de voorpagina.

Woorden met streepjes vind ik niet mooi, maar ik hou sowieso niet van ollekebollekes, in mijn boekje staat er maar 1. Met Panatinaikosshits als 6lettergrepig woord. Is dat wel goed, ik spreek geen Grieks.

Maar even wat anders, ik gebruikte ooit per ongeluk een zeslettergrepigwoord dat Ivo de Wijs ook gebruikt had. Nu vind ik dat eenmaal gebruikte woorden, niet meer gebruikt mogen worden. Hebben jullie daar ook opvattingen over?

Liefs, xxx
Quinty

Re:Ollekebolleke 06 okt 2009 18:01 #25

Het mag wel maar siert niet, wat mij betreft..

Re:Ollekebolleke 06 okt 2009 18:50 #26

• Michèl de Jong
  • Michèl de Jong's Profielfoto
Lieve Quinty,

hoewel originaliteit één van de pijlers van het lichte vers is, is hergebruik van regelzeswoorden m.i. toegestaan, zij het in homeopatische doses.

Het kennen van alle zeslettergrepige woorden die ooit zijn in druk zijn verschenen dan wel heimelijk circuleren lijkt me trouwens een onmogelijkheid. Daarbij zou een al te rigide norm uiteindelijk leiden tot grote gekunsteldheid.

Als we de doctorandus als maatstaf nemen, zien we dat ook hij niet voor elk ollekebolleke een nieuw woord bastelt. In Zeslettergrepigheid komen een aantal dubbele woorden voor (zie index). Het aantal hergebruikte woorden was aanvankelijk groter, maar omwille van de diversiteit heeft hij een aantal verzen herzien, waaronder exemplaren die al jaren geleden in hun oorspronkelijke vorm waren vastgelegd. Z bevat dus de laatst geautoriseerde versies.

Liefs terug,
Michèl

Re:Ollekebolleke 06 okt 2009 19:11 #27

• Bas Boekelo
  • Bas Boekelo's Profielfoto
Het lijkt me sowieso onmogelijk alle OBwoorden, die ooit gebruikt zijn door wie dan ook te kennen en te archiveren. Het likt me verstandig om bepaalde woorden niet te gebruiken, woorden als 'lelijkemensendag, ijzerendraadmuziek e.d.
Maar ga je gang met diatomeeënslik,sollicitatiedwang,antipapistenleus, Baudelairistische. Bijvoorbeeld. Misschien heb je iets aan: filosofietsenrek,chileniseringsangst,doorsneevergissinkje? Zie maar. Gr. Bas

Re:Ollekebolleke 06 okt 2009 19:14 #28

• Bas Boekelo
Ik vind het prachtig, hoor,zo’n technische discussie over het OB. Hoewel ik het spoor ongeveer wel bijster ben. Een OB van Drs.P, dat hij als voorbeeld geeft in zijn boek waarin hij dichtvormen beschrijft, ( en waar ik slechts een paar aantekeningen van heb):
Hatseki datseki
Gert-Hermien Timmerman
Is naar het schijnt
Een gespleten persoon

Maar tot geluk van de
Amusementsmuziek
Blijft het mooi samen en
Zingt het synchroon
*
M.i. vormen regel één en twee één zin.

Dichtvormen zijn voor kenners. Het publiek, onbekend met vaste vorm en versleer, heeft er niets aan en maalt er ook niet om. Het wil een leuk/grappig/ humoristisch gedicht lezen en/of horen.
Natuurlijk moeten vastevormgedichten voldoen aan de eisen die gesteld zijn, maar de inhoud moet interessant zijn.
Jaap van den Born schreef een bout rimé (‘ Nostalgie ) op een gedicht van Drs. P. :
‘ L.P. Gottschalk’.( Even zoeken onder dichtvormen ) Met alle respect voor Drs. P. , maar het is niet meer dan een demonstratie van zijn kunnen. Interessant voor de kenner, maar na twintig van deze verzen is het ook wel weer genoeg. Ik heb al lang het gevoel dat men vindt dat de vorm op zich genoeg is om een light verse/plezierdicht/ pretvers genoemd te kunnen worden. Gr. Bas

Re:Ollekebolleke 06 okt 2009 23:22 #29

• Quirien
  • Quirien's Profielfoto
Wat gaat het snel en van de hak op de tak allemaal. Over die lijst met ollekebollekewoorden, ik geloof dat Driek van Wissen ooit het idee had zo'n lijst aan te leggen, maar het is er nooit van gekomen. Je zou vrij eenvoudig alle in druk verschenen woorden in een lijst kunnen zetten, zoveel is er nu ook weer niet gepubliceerd, maar in godsnaam waarom?

Die slotopmerking van Bas is erg interessant. Ik blijf ervan overtuigd dat goed light verse qua vorm en inhoud sterk is. En van alle dichters is er minder geslaagd werk in omloop. Bij de ene versvorm is de vorm belangrijker dan bij de andere, een ollekebolleke en een pantoum bijvoorbeeld moeten helemaal volgens de regels, dat zijn versvormen waar de vorm superbelangrijk is. Maar wat sonnetten, rondeelachtigen en balladen betreft mag het best wel losser af en toe, al doe ik er zelf meestal niet aan mee. Wat mij betref mag het hoor, als er maar over nagedacht is.

Rest de vraag wat een goede inhoud is. Is dat een verhaaltje van a naar b met een clou aan het eind? Is dat iets met taalgrapjes of woordspelingen? Kan het ook een stukje geschiedenis zijn? Is dat een tekst die dingen in het midden laat en ontroerd? Moeten er beeldspraken in? Kan light verse ook volkomen onbegrijpelijk zijn?

Of iets een geslaagd plezierdicht is wordt volgens mij pas duidelijk als je er een lezer bijhaalt. Een tekst pas goed als ook anderen hem goed vinden. Plezierdichten heeft immers twee functies: plezier beleven aan het schrijven en anderen plezier laten beleven aan de tekst.

Om de discussie nog verder van het oorspronkelijke gedicht weg te schrijven...

Re:Ollekebolleke 07 okt 2009 00:10 #30

• Kees Koelewijn
  • Kees Koelewijn's Profielfoto
Laten we zacht zijn voor elkander kind
Tot ik de correctievloeistof vind

Re:Ollekebolleke 07 okt 2009 18:42 #31

• Bas Boekelo
A. ik heb indertijd OBwoorden verzameld met medewerking van anderen.Wie er belangstelling voor heeft kan me mailen; Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

b. een vormvast gedicht moet gewoon goed zijn, maar het moet me wél amuseren. Een Olleke Bolleke, een pantoum, is niet vanzelfsprekend en bij voorbaat leuk omdát het een Olleke Bolleke, een pantoum is.

Re:Ollekebolleke 07 okt 2009 20:20 #32

• Jaap van den Born
  • Jaap van den Born's Profielfoto
a:gebruikte of nieuwe?
b: niemand zal je tegenspreken, denk ik.
Ook Drs.P zegt dat al in zijn werken over dichtvormen. Dat er niettemin gedichten van de doctorandus of anderen, ja zelfs van mij,onverdraaglijke gedachte, zullen zijn die je niet aanspreken is natuurlijk onvermijdelijk.Ik zie ook regelmatig werk waarvan ik denk, dat is alleen om de techniek gedaan en anderen zullen dat van sommige van mijn gedichten zeggen. Als het beginsel maar duidelijk is. Laten we calvinist zijn in de principes en rooms in onze houding.

Re:Ollekebolleke 07 okt 2009 20:29 #33

• Michèl de Jong
  • Michèl de Jong's Profielfoto
Ik onderschrijf het laatste bericht van Jaap van den Born hartgrondig. Hulde!

Re:Ollekebolleke 07 okt 2009 23:13 #34

• Quirien
  • Quirien's Profielfoto
Ik heb geen problemen met net wat vrijer werk, Patty Scholten of Gerrit Komrij bevoorbeeld. Als het maar doordacht is.

Re:Ollekebolleke 08 okt 2009 18:59 #35

• Bas Boekelo
a; beide.
b; lijkt me een goed besluit van deze discussie. Wat mij betreft althans.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.267 seconden

Log in

Gebruikersnaam en wachtwoord:

Zoeken

Forum Recent

Uit het archief

24 augustus

24aug