Welkom, Gasten
Gebruikersnaam: Wachtwoord: Onthoud mij

Onderwerp: Precies 160

Precies 160 23 nov 2009 20:31 #1

Maanden vol somberheid!
Chronische Winterblues!
Grauwe gedachten
in doodgraversgang.

Dankzij mijn laagstaande
serotoninepeil
duurt februari vier weken
te lang.

(Precies 160 tekens, inclusief interpunctie dan. Geen idee of daar ook rgeels over bestaaan...)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Precies 160 23 nov 2009 21:18 #2

• Kees Koelewijn
  • Kees Koelewijn's Profielfoto
Ach jee, wat jammer nou
Regels zijn regels niet?
Maar na de regels hier
Volgt er geen punt

En ik zie tweemaal een
Slotinterpunctiepunt
Jammer, het was je
Van harte gegund

Nou, Balthasar: ik tel in je ollekebolleke 141 na drie keer natellen, al kan de griep me hierbij parten spelen: dat is geen 160.
Tenzij je 140 bedoelt natuurlijk en die 6 een vertikking is.
En helaas is er een regel: geen punten aan het eind van de regel.Gelukkig maar, want nu telt mijn ollekebolleke precies 140.
Wat een wonderlijk toeval!

Re:Precies 160 23 nov 2009 21:22 #3

Mja, dat van die interpunctie wist ik niet. Het zijn er overigens wel degelijk 160. Iets met spaties, ENTER en witregels. Zoals een mobiele telefoon werkt.

Zie www.precies160.nl

Re:Precies 160 23 nov 2009 21:33 #4

• Kees Koelewijn
Ik heb geen mobiele telefoon.
Spaties een teken?
ENTER?
Witregels?
Ik zal me naar die site spoeden om me op de hoogte te stellen en vermoed dat het mijn afschuw van deze eeuw zal vergroten.
Als het wit ook al gaat meetellen mag ik dan ook de vier kantlijnen van mijn A4 in de strijd werpen?
We beleven barre tijden.

Re:Precies 160 23 nov 2009 22:00 #5

Ach meneer Koelewijn!
Wat een weemoedigheid!
Ik zal U zeggen:
De wereld draait door!

U leeft niet meer in het
Paleozoïcum
Maar in het heden!
wel bijblijven, hoor!

Re:Precies 160 23 nov 2009 23:36 #6

Die punten zijn idd niet erg mooi en ik heb ze ook nog nooit in een ollkebolleke gezien. Maar ook ik telde de letters na en kwam op 160. De precies160 is natuurlijk een erg bekende vorm. Inmiddels waarschijnlijk bekender dan het sonnet. Dat Koelewijn de regels niet kent, verbaast me dan ook bijzonder, (Komt hij soms uit de Achterhoek, Woensel of Hippolytushoef ofzo) hij is toch altijd degene die andere op de regels wijst.

Misschien wordt het toch eens tijd dat de vorm ook op de site komt.

Op decontrabas.com kwam ik pas trouwens iets tegen met facebookgedichten. Ook een bepaald aantal letters. Ikzelf heb me er niet aan gewaagd, veel te bewerkelijk dat letters tellen, ik hou het fijn bij lettergrepen.

Maar Van Stavelnaere, waar blijft je Collagebolleke, ik had van jou toch wel een wereldinzending verwacht. Liefs, je Quinty

Re:Precies 160 23 nov 2009 23:38 #7

Ik lees nu 43 kranten per dag, lieve schat. Maar verder dan Blindegeleidehond in 5 punts Courier ben ik nog niet gekomen. Maar ik doe mijn best! Wanneer is de doodslijn?

Re:Precies 160 23 nov 2009 23:55 #8

Overigens is het vreemd dat juist regelwijzers in een Ollekebolleke blijkbaar niet malen om correcte interpunctie. (En bij slotinterpunctiepunt heb ik ook mijn twijfels, maar ik heb welzeker gegniffeld om de alleraardigste reactie)

Re:Precies 160 23 nov 2009 23:56 #9

• Kees Koelewijn
Ik heb die site bekeken en ik moet zeggen dat die 160 me nog onsympathieker voorkomt dan de haiku. Dan hoef je maar tot 17 te tellen en er is verder ook niets aan. Misschien ben ik knorrig omdat ik ook nog op de duistere term 'harde return' stootte(stiet, stuitte).
Ook mijn bejaarde moeder, die net een kopje soep boven kwam brengen en die wél een mobieltje heeft kon me dat niet uitleggen.
Ik ben wel bereid toe te geven dat een versje dat zowel aan de regels van het ollekebolleke als dat ding voldoet een prestatie is.
Maar dan moeten toch nog die twee punten weg. Kan dat niet met toevoeging van een uitroepteken en een ander teken? Of een emoticon? Dat mag, zag ik en is al reden genoeg deze vorm te verafschuwen.
Niettemin denk ik toch mee, zoals je ziet.Goedzak die ik ben.
Het niet voorkomen van punten in het ollekebolleke komt doordat Drs. P en Ivo de Wijs ooit samen een interpunctiesysteem voor hun gedichten hebben bedacht (hoofdletters aan het begin van elke regel en geen punten)en daar viel het ollekebolleke toen automatisch onder.

Re:Precies 160 24 nov 2009 00:01 #10

Ah, kijk, dat schept duidelijkheid! Dank. De 160 heeft zo zijn momenten. Het is een beperking (een poëtische dwangbuis noemt de bedenkster het) maar het verschil met vormvaste gedichten is dat de beperking dus in het aantal tekens huist. Je moet er van houden. Er zijn wel lichte versjes mee te maken.

Re:Precies 160 24 nov 2009 17:55 #11

• Bas Boekelo
  • Bas Boekelo's Profielfoto
  • Forumgod
  • Ontvangen bedankjes 1395
Ik woon westelijk van Rotterdam, misschien dat dát de reden is dat ik precies 160 niet ken. In de vijftig dichtvormen van Drs. P. komt het niet voor. Wel noemt hij het lettergrependicht, zijnde exact dertien? lettergrepen per regel. Ach, alle vormen hebben wel een verdienste, de één wat meer ( of minder) dan de ander.
Tijd voor maken pagina: 0.172 seconden

Log in

Gebruikersnaam en wachtwoord:

Zoeken

Forum Recent

Uit het archief

De Waterhouse Affaire

U heeft het wellicht meegekregen in het kader van de uit de hand lopende uitwassen van de #metoo-discussie; de nieuwe beeldenstorm is begonnen. Neem nu de verbanning van de schone kunsten naar de kelders van musea, bijvoorbeeld het schilderij 'Hylas and the Nymphs' van John Waterhouse door de Manchester Art Gallery.

Naar verluidt hangt het werk weer aan de wand. Maar als men dan toch vertwijfeld gaat zeulen met die spullen, doen wij graag de suggestie om een onherstelbaar verbeterde variant terug te hangen. Als voorbeelden hieronder die van Frits Criens, een voorproefje uit zijn bij Uitgeverij Liverse te verschijnen 'Vreemde Onthullingen', of die daaronder van Inge Boulonois. Of allebei natuurlijk.