Welkom, Gasten
Gebruikersnaam: Wachtwoord: Onthoud mij

Onderwerp: Adrenalinestoot

Adrenalinestoot 30 nov 2009 19:22 #1

• Ben Hoogland
  • Ben Hoogland's Profielfoto
  • Forumgod
  • Ontvangen bedankjes 1580
Hartje dat overslaat
Liefste beadem mij
Door jouw genegenheid
Word ik gesmoord

Jij bent de daaglijkse
Adrenalinestoot
Waardoor mijn cardiaal
Ritme verstoort
Verba volant, scripta manent.
Laatst bewerkt: 30 nov 2009 19:24 door Ben Hoogland.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Adrenalinestoot 30 nov 2009 21:58 #2

• Leonora Schreurs
  • Leonora Schreurs's Profielfoto
‘Waardoor mijn cardiaal
Ritme verstoort’

dicht Ben Hoogland in ‘Adrenalinestoot’ een vers dat hij presenteert in de vorm van een ollekebolleke en dat hij zojuist op deze site heeft geplaatst. Op het gevaar of voor betweter, zeurkous en oude zuurpruim versleten te worden, wil ik toch weer het metrum ter discussie stellen. Deze keer niet de maat van het niet zo originele zeslettergrepige woord (zie ook de discussie over ‘kaasjeskruiddikkopje’), maar nu het metrum in boven aangehaalde, afsluitende regels. Dat klopt namelijk niet met de regels die voor het ollekebolleke gelden. Het metrum moet dactylisch zijn. Dat zou betekenen dat de klemtoon op ‘car’ zou moeten liggen. Dat levert kromme uitspraak op want de klemtoon ligt in werkelijkheid op ‘aal’, (zie Van Dale). Is zo’n afwijking erg? In de eerder aangehaalde discussie kwam die vraag al aan de orde. Mijn antwoord zou zijn ‘Ja, in een ollekebolleke is dat erg,’ en ik citeer ter ondersteuning de geestelijk vader van het ollekebolleke, Drs. P die in Versvormen blz. 116 zonder voorbehoud schrijft: ‘ Ook is het (= ollekebolleke L.S. ) zo compact dat iedere fout direct opvalt. Er kan niet gesmokkeld worden. Een ongaaf exemplaar is geen ollekebolleke.’

Laten we op deze site, waar we het light verse willen uitdragen, de regels in acht nemen, die de keuze voor een bepaalde versvorm nu eenmaal met zich meebrengt. De uitdaging bestaat er nu juist in om én een geestig én een kloppend gedicht te maken.

Liefs van Leonora.

Re:Adrenalinestoot 30 nov 2009 22:27 #3

• Ben Hoogland
  • Forumgod
Touché
Dank voor je reactie, Leonora
Dat mij dit als verse deelnemer meteen moet overkomen... eerste krediet verspeeld.
Je hebt volkomen gelijk, ik zie dit niet als "betweten" maar als een terechte opmerking.
We zijn trouw aan de doctorandus...

Re:Adrenalinestoot 30 nov 2009 23:48 #4

Leonoara begint zich wel erg te ontpoppen als een Jerney Kaagman, haha maar ze heeft wel een punt. In elk geval van harte welkom op het forum Ben. Aan je andere werk is te zien dat je je hebt verdiept in de regels, maar Leonora heeft wel gelijk er kan hier en daar nog wel wat bijgeschaafd worden. Ik durf te wedden dat je hier binnen een week een goede oplossing voor hebt, want de basis is goed.

Re:Adrenalinestoot 02 dec 2009 22:13 #5

• Ben Hoogland
  • Forumgod
Leonora, je vindt het zeslettergrepenwoord niet zo origineel, toch heb ik hier bewust voor gekozen. Mogelijk ontgaat je de dubbele betekenis hier.
Ik doe nog een poging...

Hartje dat overslaat
Liefste beadem mij
Door jouw genegenheid
Word ik gesmoord

Jij bent de hevige
Adrenalinestoot
Die nu mijn pacemaker-
ritme verstoort
Laatst bewerkt: 02 dec 2009 22:26 door Ben Hoogland.

Re:Adrenalinestoot 02 dec 2009 22:54 #6

• Theo Danes
  • Theo Danes's Profielfoto
  • Admin
  • Ontvangen bedankjes 2
Die is beter, ook omdat 'verstoort' nu op de juiste wijze wordt gebruikt. Volgens mij verstoort iets altijd iets anders namelijk.

Ik vinnum leuk, groet.

Theo

Re:Adrenalinestoot 03 dec 2009 12:06 #7

• Leonora Schreurs
  • Leonora Schreurs's Profielfoto
Dag Ben,

Wat ben ik blij dat je de handschoen positief hebt opgepakt. Toen Quinty me vergeleek met mevrouw J. Kaagman dacht ik: Zou ik echt zo’n verzuurd mens zijn, terwijl ik toch mijn light- versezusters en -broeders met mijn kritische noten alleen maar wil prikkelen het beste uit zichzelf te halen, tenminste als ik denk dat hun werk mijn goedbedoelde opmerkingen waard is. Ik wil geen collega’s negatief wegzetten, waarom zou ik? Jij, Ben, hebt het perfect opgepakt, meteen gereageerd dat je mis zat en wat nog veel mooier is: je bent ijzersterk teruggekomen met een liefdevol en vakkundig revanche-ollekebolleke. De dubbelheid van ‘adrenalinestoot’ komt nu ook beter naar voren. Compliment, alle credits terug wat mij betreft.

Liefs, Leonora
Tijd voor maken pagina: 0.121 seconden

Log in

Gebruikersnaam en wachtwoord:

Zoeken

Forum Recent

Uit het archief

Zwakte

Doorspiesd, gestroopt, gekruisigd en ontmand
Gewurgd, gevild, geradbraakt en onthoofd
Gekookt, genekt, verdronken of verbrand
En, levend nog, begraven onder zand
Gestenigd, ingemetseld of gekloofd

Verstikt, gevierendeeld, gefusilleerd
Geroosterd, van een hoge rots gegooid
Gevoerd als prooi, geplet, gedecoupeerd
Gekeeld, verhongerd of met pek geteerd
Ontdarmd, verdorst, vergiftigd en gekooid

Wie wil er zo nog sterven voor de leer
Zelfs Andries Knevel past voor deze eer 

(Uit de bundel Ik neem voortaan een datingcoach)