Dag Jaap,
Wat haal je allemaal uit de kast om een gelijk te bewijzen dat niet bestaat! Ik verwijs naar Het rijmschap compleet waarin Drs. P onderstaand ollekebolleke van A. Vroon citeert met de toevoeging, dat het ‘verdienstelijk’ is en die kwalificatie is een groot compliment uit zijn mond.
Schreeuwende krantekop:
Chemicus heengegaan
na het beproeven van
zeer giftig zout
zelfs in dat veilige
rijkslandbouwproefstation
gaat er zo nu en dan
nog wel iets fout
Dit is overigens niet het enige ollekebolleke in het Rijmschap dat zich niks aantrekt van jouw standaardmodel, dat net zo vermeend is als je aanname dat ik een Roomse jongen zou zijn, wat trouwens in deze schriftelijke gedachtewisseling weinig ter zake doende is.
Waar ik in feite bezwaar tegen maak, is dat een redacteur doodleuk eigenmachtig veranderingen aanbrengt in andermans gedichten en zich daarbij beroept op arbitraire regels - op zijn eigen voorkeur dus. Dat mag niet, ook al wordt die voorkeur breed gedragen, in dit geval ook door mezelf.
Een dag of wat geleden meldde je dat iemands gedicht op de site had geplaatst, maar dat je het einde wat had gewijzigd. Ik kan het niet meer zo snel terugvinden, maar uit de reactie van de dichter in wiens werk ongevraagd geknoeid was, bleek dat hij niet gelukkig was met deze eenzijdige actie. Je voerde ter verdediging aan dat je erg in beslag werd genomen door een discussie elders op internet en dat je daarom was vergeten deze eigenmachtige ingreep te melden. Dat is natuurlijk flauwe kul: een redacteur moet gewoon van andermans werk afblijven. Begeleiden, ja, ongevraagd veranderen, nee.
Los van standaardmodellen, persoonlijke voorkeuren of geijkte vormregels zou voor elke redactie moeten gelden dat ze bij plaatsing andermans werk respecteert en alleen in overleg aanpassingen doorvoert. Hoe zou de wereld reageren als een museumdirecteur een paarse lucht in een realistisch schilderij blauw zou overschilderen omdat het standaardmodel voor luchten in realistische schilderijen dat zou voorschrijven?
Dat bedoel ik, Jaap.
Groetjes,
Frits Criens